صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۶
کد خبر: 6053
گزارشگر: 213
۹۰۶
۰
۰
۵
یادداشت/محمد شیرکوند؛ به بهانه برپایی اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی

ضرورت «دیپلماسی گردشگری» و اکسپو برای ایران

ضرورت «دیپلماسی گردشگری» و اکسپو برای ایران
همچنانکه اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی، به عنوان پرمخاطب‌ترین عرصه‌ گفتمان جهانی برای اولین بار در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود؛ ضرورتا تنها راهبرد برون رفت از انزوای صنعت گردشگری کشورمان در حوزه بین‌الملل، شرایط پاندمی کرونا و شرایط پیچیده خاورمیانه، آگاه شدن از اهمیت رویدادهای جهانی همچون اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و جام جهانی قطر است.

اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی به عنوان پرمخاطب‌ترین عرصه‌ گفتمان جهانی که برای اولین بار در منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود، می‌تواند به‌عنوان موزه‌ای بی‌بدیل بیانگر هنر، میراث و فرهنگ مردم ما باشد.

اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی/asianews

موزه‌ای که به‌عنوان پاویون جمهوری اسلامی ایران در دل ناب‌ترین رخداد فرهنگی-تجاری دنیا با معماری نشات گرفته از قصه هزار و یک شب به‌عنوان یکی از هشت طرح برتر پاوویون‌های جهانی در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز شناخته شده است. فرصتی که شاید در تمام قرن حاضر دیگر تکرار نشود نباید به صرف پذیرش توریست‌های بازدید کننده از اکسپو به ایران محدود شود بلکه باید با ابراز صحیح ظرفیت‌های ملموس و ناملموس در قالب ذات فرهنگ و هنر این ملت بتواند هر بیننده‌ای را روایت‌گر تاریخ و ارزش های بی‌نظیر این خاک کند.

اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی/asianews

در ارتباط با اکسپو ۲۰۲۰ دوبی که در این شرایط بحرانی پاندمی در طول یک دوره شش ماهه بیش از ۲۵ میلیون بازدید کننده خواهد داشت که هر کدام از این مخاطبین جزو تجار، صاحبان ایده و تاثیرگذاران کشور خویش هستند باید اثر و خاطره خویش را برای همیشه با خود به یادگار ببرند و خود پیامبر زنده آن اثری باشند که ما علاقه‌مند هستیم به‌عنوان فرهنگ شناخته شود.

راهبرد نمایش هنر ایرانی در طرح پاوویون کشور عزیزمان با همخوانی با محتوای تولید شده در وجود درونی این ساختار و همچنین ایجاد تعامل سازنده با دولت امارات متحده عربی در حوزه دیپلماسی و پدیدار ساختن قرابت‌های فرهنگی به‌واسطه وزارت میراث و فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند نقش به‌سزایی در خارج کردن ما از گوشه گنگ و‌ ناپیدای صنعت گردشگری در فضایی بین‌المللی داشته باشد.

اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی/asianews

همچنین با آگاهی بخشی به مخاطب، مخصوصا فعالین صنعت گردشگری در ارتباط با این رویداد بی‌نظیر و توانمند‌سازی از این دیدگاه که اکسپو یک نمایشگاه عام نیست و باید نگاهی بلند مدت به آن داشت، می‌شود انتظارات تئوریک که از این صنعت در دل تصمیم سازان کشوری وجود دارد را با واقعی کردن تفکرات بخش خصوصی و عمل‌نگر بودن و تخصص محور بودن بیانات آنان در ارتباط با صحنه‌های تعامل بین‌المللی جامع عمل پوشانید.

تنها راهبرد برون رفت از انزوای صنعت گردشگری کشورمان در حوزه بین‌الملل در شرایط کنونی پاندمی کرونا و شرایط پیچیده خاورمیانه و همچنین رخدادهای جهانی، آگاه شدن نسبت به اهمیت رویدادهای جهانی همچون اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و جام جهانی قطر است و این مهم ممکن نخواهد شد مگر با برنامه‌ریزی و عمل نگر بودن در ذیل چتر دیپلماسی گردشگری. دیپلماسی گردشگری ارضاکننده اهداف میان مدت و بلند مدت خواهد بود و به ما اجازه خواهد داد که از رویکردهای سطحی جذب مسافر از اکسپو ۲۰۲۰ دوبی فراتر رویم و به واقع نگری حداکثری دست یابیم.

اکسپو جهانی ۲۰۲۰ دوبی از شب گذشته یکم اکتبر 2021 آغاز شده است و تا 30 مارس 2022 به مدت 6 ماه در دبی برپاست./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3tj
اخبار مرتبط
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
زلف غزل را شانه میزنم به دلنوازی های شهر عشاق تا به رخ هستی بکشم؛ همان عالَمی را که "به جهان خرم از اویم" و اذن دخول می طلبم از دروازه ای که از هر جهتش راه بر دل میگشاید و زلف و رخ و خال و خط و عارض و قامت تاریخِ یک ملت است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید