صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۱
کد خبر: 6069
گزارشگر: 213
۱۰۶۹
۰
۰
۲
نظر فرمانده رزمایش ارتش درباره تنش با آذربایجان و اسرائیل

ادامه درگیری ها و تهدیدها در مرز آذربایجان؛ استراتژی منطقه تغییر می کند؟!

ادامه درگیری ها و تهدیدها در مرز آذربایجان؛ استراتژی منطقه تغییر می کند؟!
امروز یک فرمانده نظامی رزمایش ارتش را به معنای تغییر استراتژی منطقه دانست.

به گزارش آسیانیوز، چند نماینده مجلس شورای اسلامی، جمهوری آذربایجان و اسرائیل را به شلیک موشک و حمله محکوم کرده‌اند؛ همزمان یک فرمانده نظامی هم رزمایش ارتش را به معنای «تغییر استراتژی منطقه» دانست.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

ادامه «کارزار آذربایجان» و رزمایش ارتش
--------------------------------------------

با افزایش تنش‌ها، دومین روز از رزمایش نیروی زمینی ارتش در نزدیکی مرزهای جمهوری آذربایجان روز شنبه دهم مهرماه برگزار شد.

علی دلاور، فرمانده تیپ ۲۵ نیروی مخصوص ارتش، گفت که این رزمایش «استراتژی کنونی منطقه را تغییر خواهد داد، چرا که ایران حضور اسرائیل در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد.»

قرار است تنش اخیر با جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی شود.

در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی جداگانه به تهدید جمهوری آذربایجان و اسرائیل پرداختند. جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس، جمهوری آذربایجان را تهدید کرد که در صورت شلیک گلوله‌ای به ایران «یا متحدانش»، به این جمهوری و اسرائیل موشک شلیک می‌شود.

فدا حسین‌مالکی، نماینده زاهدان، نیز به خبرگزاری ایلنا گفت اگر یک گلوله شلیک شود، علی‌اف «اولین قربانی است». پس از منازعه اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آزاد شدن برخی اراضی آذربایجان، تنش در نقاط مرزی ایران و آذربایجان بالا گرفته است.

هفته گذشته پس از آنکه سپاه پاسداران اعلام کرد رزمایشی در این منطقه برگزار می‌کند الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان، چنین اقدامی را «تعجب‌ برانگیز» توصیف کرد و گفت چرا چنین رزمایش‌هایی هنگام تصرف ارمنستان بر این اراضی انجام نمی‌شد و اکنون که پس از سی سال آزاد شده‌اند صورت می‌گیرد؟

در ادامه تهدیدهای مقام‌های ایران، روز شنبه محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس، نیز در توییتر نوشت که مقامات جمهوری آذربایجان «به جای بازی با دم شیر، سر عقل بیایند وگرنه ما ناچار به اقدام می‌شویم.»

وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم نوشت که مخاطب اصلی رزمایش ارتش نه جمهوری آذربایجان، بلکه اسرائیل بود.

احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نیز نوشت «جابه‌جایی مرزها» را تحمل نخواهیم کرد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز بارها به روابط نزدیک جمهوری آذربایجان و اسرائیل اعتراض کرده بود، اما تنش‌های اخیر میان تهران و باکو پس از بازداشت دو راننده کامیون ایرانی به اتهام ورود غیرقانونی به منطقه خان‌کندی قره‌باغ بالا گرفت.

آذربایجان همچنین اخیرا در مسیر جاده گوروش- قافان از کامیون‌های ایرانی به ارمنستان گمرکی دریافت می‌کند.

اسرائیل و آذربایجان در ماه آوریل ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک با یکدیگر برقرار کردند و اسرائیل در سال ۱۹۹۳ سفارت‌خانه خود را در باکو افتتاح کرد. از آن زمان تاکنون، روابط میان این دو گسترش یافته و عمیق‌تر شده است.

روابط این دو بر پایه شماری از عوامل ژئواستراتژیک استوار است. عامل اول از دست رفتن کنترل سیاسی آذربایجان بر منطقه ناگورنو ـ قره‌باغ و نیاز فزاینده به اصلاح اوضاع از طریق یک برنامه نظامی توسعه‌طلبانه است. این امر موجب شده تا آذربایجان به واردکننده عمده فناوری‌های دفاعی از اسرائیل تبدیل شود. شرکت‌های دفاعی اسرائیلی نیروهای ویژه و محافظان شخصی آذربایجانی را تعلیم داده‌اند، سیستم‌های امنیتی برای فرودگاه باکو طراحی کرده‌اند، و تجهیزات نظامی مربوط به دوران شوروی (تانک‌ها) را ارتقا داده‌اند.


روابط تجاری و نظامی گسترده میان آذربایجان و اسرائیل

معاملات میان این دو از مقیاس گسترده‌ای برخوردار است. در سال ۲۰۱۲، گزارشاتی منتشر شدند مبنی بر اینکه آذربایجان ۶/۱ میلیارد دلار تسلیحات تولید صنایع هوافضای اسرائیل خریداری کرده است. در سال ۲۰۱۶، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت آذربایجان تسلیحاتی به ارزش ۵ میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده است (هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم‌های ماهواره‌ای). در سال ۲۰۱۷، مؤسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم گزارش داد باکو فناوری‌های نظامی به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار از اسرائیل خریداری کرده است./

پروانه توکلی

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/3ty
اخبار مرتبط
درحالی که مسوولان در ایران، سخنان مقامات جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ایران را «تعجب‌آور و تاسف برانگیز» خوانده اند، همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت که به دلیل حضور اسرائیل در این منطقه، «حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است.»
هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی نسبت به رفتار دروازه‌یان پرسپولیس در بازی با ماشین سازی تبریز واکنش نشان داد.
همسایگان همواره اولویت نخست دولت های مختلف در ایران بوده اند و در دولت آینده هم همین راه برای تقویت دوستی و همکاری با همه همسایگان از جمله با جمهوری آذربایجان ادامه خواهد یافت.
جمعی از روزنامه‌نگاران در واکنش به کشته شدن دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس در استان آذربایجان غربی، مقابل سازمان محیط زیست تجمع کرده و خواستار استعفای عیسی کلانتری، رییس این سازمان، شدند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در یک توییت واکنش قاطعی به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در باکو علیه سید ابراهیم رئیسی نشان داد.
خبرنگاران نجات‌یافته از سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که به کشته شدن دو خبرنگار منجر شد، گفتند که «این اتوبوس از ابتدا ترمز نداشته و می‌خواستند ما را بکشند»، حسن روحانی دستور ارائه گزارشی از این سانحه را صادر کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید