صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۲۲:۲۰
کد خبر: 6079
گزارشگر: 213
۷۹۰
۰
۰
۴
اظهارات مقام اتاق بازرگانی درباره قراردادهای نامناسب ایران

ایران «قرارداد ترکمانچای» دیگری بسته است!

ایران «قرارداد ترکمانچای» دیگری بسته است!
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه بسیار نامناسب است و «با قرارداد ترکمانچای تفاوتی ندارد».
به گزارش آسیانیوز، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، می‌گوید توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه «بسیار نامناسب» است و «با قرارداد ترکمانچای تفاوتی ندارد».

او که صبح روز شنبه، ۱۰ مهر، در «نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های بازرگانی ایران»، سخن می‌گفت، تاکید کرد که ایران از نظر «موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد در مقایسه با کشورهای اطراف شرایط بدی» دارد.

اشاره  شافعی به « «توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه» باز می‌گردد که از اول ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی شد. بر پایه این توافقنامه، ۱۴۰ فقره از کالاهای صادراتی ایران شامل اقلام کشاورزی، شیلات و مواد غذایی و ۱۲۵ فقره از کالاهای صادراتی ترکیه شامل تولیدات صنعتی، زیر پوشش تخفیف تعرفه‌های گمرکی قرار گرفته‌اند.

عبارت «قرارداد ترکمانچای» که به توافق ایران و روسیه تزاری و از دست رفتن بخش‌های بزرگی از ایران در جنوب قفقاز، اشاره دارد، پیش از این درباره سند همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز به کار رفته بود.

امضای توافقنامه ترجیحی ایران و ترکیه با مخالفت‌های زیادی در ایران روبرو شد و برخی از تجار ایرانی در نامه‌ای به مقام‌های ارشد ایرانی از جمله معاون اول دولت روحانی خواستار لغو آن شدند ولی چنین اتفاقی رخ نداد و اردیبهشت امسال، فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، گفت دو کشور در حال مذاکره برای «گسترش توافقنامه تجارت ترجیحی» هستند.

مقام‌های ایران و ترکیه در سال‌های اخیر بارها از هدف گذاری ۳۰ میلیاردی برای تجارت بین دو کشور خبر داده‌اند ولی بر اساس گزارش‌های رسمی در سال ۹۹، تجارت بین دو کشور ۶ میلیارد دلار بوده است./
https://www.asianews.ir/u/3u8
اخبار مرتبط
چین ثابت کرده که در مناسبات کلان بین‌المللی علاقه ندارد تا رو در روی ایالات متحده بایستد؛ از این رو کاهش فشار تحریم‌ها با توجه به نامشخص بودن نتیجه مذاکرات وین، مسیری نیست که چین بخواهد در پیش بگیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید