صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۵
کد خبر: 6086
گزارشگر: 2
۷۶۷
۰
۰
۲
در استان کرمان و شهر سیرجان ؛

تبدیل تنها بادگیر چپقی ایران به پاتوق معتادان

تبدیل تنها بادگیر چپقی ایران به پاتوق معتادان
تنها بادگیر چپقی ایران در استان کرمان و شهر سیرجان قرار دارد. این بادگیر در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسید اما امروزه به خرابه و پاتوق معتادان و کارتن خواب ها تبدیل گشته است.

تنها بادگیر چپقی ایران در کجا قرار دارد؟

به گزارش آسیانیوز؛ این بادگیر منحصر به فرد در کوچه حاج رشید، بلوار دکتر صادقی، شهر سیرجان استان کرمان واقع شده و قدمت آن به دوره پهلوی اول می رسد. این بنا در سال های گذشته با صرف هزینه ای در حدود ۱۰۰ میلیون تومان مرمت شد اما پس از آن به حال خود رها شد. امروزه این بادگیر که در ایران و جهان متمایز و منحصر به فرد بود، تبدیل به خرابه و پاتوقی برای تجمع معتادان و کارتن خواب ها شده است. بخش هایی از خانه به علت روشن کردن آتش در برخی قسمت های این منطقه، دچار آسیب دیدگی شده اند.
با توجه به منابع متعدد، این خانه متعلق به مرحوم دکتر سید علی اصغر رضوی، نخستین پزشک سهر سیرجان بوده و معماری آن را سید محمد شجاعی بر عهده گرفته بوده است و این بنا را با الهام گرفتن از دودکش ها و هواکش های کشتی های قدیمی ساخته است. این بادگیر چپقی حصاری نداشته و افراد به راحتی و بدون محدودیت می توانند به آن وارد شوند؛ این مورد خود از ویژگی های منحصر به فرد بادگیر می باشد اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت و رسیدگی کافی، برعکس سبب نابودی آن شده است.

 

شهر سیرجان

 

معماری بادگیر چپقی سیرجان

بادگیر چپقی سیرجان از یک برجک که از اکثر خانه های اطراف خود ارتفاع بیشتری دارد تشکیل شده است. برجک ها به طور معمول بر روی قسمتی از خانه به نام حوضخانه ساخته می شوند تا هوایی که از طریق بادگیرها به داخل خانه هدایت می شود، توسط آب خنک شود. این حوضخانه ها فضای رابطی میان اتاق های تابستانی و حیاط خانه هستند و در میان این فضا، حوض کوچکی قرار دارد.
و در پایان، پیشنهادی ویژه برای عاشقان سفر و گردشگری داریم. اگر شما نیز از علاقه مندان به سفر و کسب تجربیات جدید هستید، به شما پیشنهاد می کنیم برای داشتن سفری ارزان تر و به صرفه تر، از تورهای مسافرتی متنوع داخلی و خارجی لحظه آخر از جمله تور مشهد هوایی آن غافل نشوید.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/3ue
اخبار مرتبط
شکل حکومت، جمهوری یا سلطنتیِ مشروطه، مهم نیست؛ بلکه محتوا و درون مایۀ حکومت و رابطۀ آن با مردم کشور و مردم جهان دارای اصالت است؛ همچنانکه دمکراسی یک پدیدۀ مستقل و قائم به ذات است که در آن رأی دادن و تشکیل دولتِ اکثریت، اصل نیست؛ چرا که آنها اسباب دمکراسی هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید