صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۸
کد خبر: 6097
گزارشگر: 213
۱۲۳۰
۰
۰
۹
یادداشت/محمد حسین نسخی

بحران حمل و نقل بین المللی در سال ۲۰۲۱؛ واردات از چین و آشفتگی بازارهای بین المللی

بحران حمل و نقل بین المللی در سال ۲۰۲۱؛ واردات از چین و آشفتگی بازارهای بین المللی
کارشناسان معتقدند با آغاز دوران پسا کرونایی واردات از کشور چین افزایش خواهد یافت؛ زیرا مصرف کنندگان کالا و خدمات با خروج از محدودیت های پیشین، تقاضای بیشتری خواهند داشت و این موضوع به آشفتگی بیشتر بازارهای بین المللی منجر خواهد شد.

با توجه به ایجاد نابسامانی نبود ظرفیت جهت بارگیری در صنعت حمل و نقل بین المللی در سال 2021 ، تمامی کارشناسان این حوزه معتقد هستند که هیچ راه حل سریعی جهت برون رفت از اوضاع پیش آمده در سال جاری وجود ندارد.

-------------------

بیشتر بخوانید:

توقع ایران در سند ۲۵ ساله با چین و «فروش نفت» برآورده نمی شود/«عدم تمایل» چین به رودر رویی با ایالات متحده!

------------------------------------------

شرکت های حمل فعال در این حوزه و همچنین بنادر دریانوردی اخطار داده اند که موجی از کمبود کانتینر در بنادر ، نبود ظرفیت جهت بارگیری به روی کشتی های تجاری و افزایش قیمت ها بیش از پیش در آینده ای نزدیک در سطح جهانی به وقوع خواهد پیوست .

بر اساس پیشنهاد شرکت کشتیرانی Maersk مشتریان این شرکت می بایست برنامه ریزی های لازم جهت تامین کالا را تا زمان تعطیلات پایانی سال چینی ،از هم اکنون به سرعت انجام دهند . همچنین تقاضای کالا تا پایان سال به خصوص برای اروپا ،آمریکا و خاورمیانه به دلیل بهبود شرایط کرونایی افزایش خواهد یافت که موجب افزایش قیمت مجدد کرایه حمل دریایی و کاهش موجودی انبار برخی از کالاها خواهد شد.

----------------

بیشتر بخوانید

چرا «مهندسان هندی و چینی» در خط تولید واکسن برکت کرونا گرفتند؟

-----------------------------------------------------------

بر اساس داده های سازمان تجارت جهانی ، سطح موجودی کالا در اروپا و آمریکا در پایین ترین سطح خود قرار دارد. این موضوع بدین معناست که حتی اگر تقاضای خرده فروشی در این کشورها کاهش یابد ، حجم سفارش گذاری توسط بازرگانان این کشور ها کاهش ملموسی نخواهد یافت چرا که موجودی انبارها تا سطح مورد قبولی باید افزایش یابد.

طبق آمار انجمن جهانی کشتیرانی، افزایش تقاضا جهت چارتر کردن کشتی های کانتینر بر و ترافیک بالای خطوط موجب تاخیر 30 روزه در مسیر چین به اروپا و 22 روزه به بنادر غربی ایالات متحده گردیده است و حل این مشکل تنها در صورت کاهش محسوس سفارشات پس از تعطیلات جاری در چین انجام خواهد شد.

شرکت کشتیرانی Maersk پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی جهت رزرو کانتینر در سال آینده میلادی بین شش تا هشت درصد افزایش خواهد یافت. این شرکت در تلاش است تا اقداماتی را جهت کاهش تاخیر های به وجود آمده در رسیدن کالاها تا بنادر مقصد را انجام دهد. این تلاش ها شامل: منظم کردن برنامه های حرکت کشتی های تجاری بین بنادر مبدا و مقصد ، تغییر مکان کانتینرهای خالی در برخی بنادر با ترافیک کاری کم به بنادر دارای ترافیک بالا و سه برابر شدن موجودی کانتینر جهت مصارف عمومی در ناوگان خود می باشد. این شرکت حمل همچنین قصد دارد تا تعداد توقف کشتی ها در بعضی از بنادر را کاهش دهد تا سرعت انتقال کالا به مقاصد نهایی افزایش یابد.

از دیگر چالش های به وجود آمده در این حوزه می توان به عدم توانایی پرداخت کرایه حمل توسط برخی صادرکنندگان اشاره کرد .این شرکت ها بر اساس قراردادهای منعقد شده با خریداران خود موظف به پرداخت کرایه حمل دریایی تا بندر مقصد هستند و علاوه بر پرداخت هزینه های هنگفت حمل دریایی در چند ماه اخیر ، با افزایش تأخیر و کندتر شدن سرویس حمل دریایی مواجه هستند .

به عقیده کارشناسان با آغاز دوران پسا کرونایی واردات از کشور چین افزایش خواهد یافت؛ زیرا مصرف کنندگان کالا و خدمات با خروج از محدودیت های پیشین، تقاضای بیشتری خواهند داشت و این موضوع به آشفتگی بیشتر بازارهای بین المللی منجر خواهد شد.

با توجه به مسائل یاد شده ، انتظار می رود بار تورمی بیشتری در چند ماه آینده به دلیل افزایش کرایه حمل ناوگان دریایی ، افزایش تقاضای کالا و خدمات در شرایط پسا کرونایی و در نهایت افزایش قیمت کالاهای مصرفی در سطح جهانی وارد شود.

طی چند ماه اخیر افزایش کرایه حمل دریایی از مبدا چین به ایران به بیش از 3 برابر رسیده است و در صورت ادامه شرایط فعلی، این افزایش قیمت ها ادامه خواهد یافت.

از آنجا که این کشور به عنوان شریک تجاری اصلی ایران به شمار می آیند؛ و واردات اکثر مواد اولیه کارخانجات تولیدی و همچنین کالاهای واسطه ای از مبدا چین انجام می گیرد ، انتظار می رود تا فشار مضاعفی در آینده ای نزدیک بر صنایع کلان و خرد داخلی وارد آید.
امید است با برنامه ریزی دقیق و تدبیر مسئولین ذیربط ، بحران های آتی به خوبی مدیریت شود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3yc
اخبار مرتبط
اقتصادی که به نفت و تحولات سیاسی کشوری مثل آمریکا وابسته باشد به یک درمان ریشه ای نیاز دارد؛ در حالی که نرخ تورم در صورتی که دولت برای جبران کسری بودجه خود راهی غیر از استفاده از منابع بانک مرکزی را اختیار کند می تواند در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ به ۱۵.۵ درصد نیز کاهش پیدا کند.
مقامات آمریکایی و اروپایی با اعلام به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا مذاکراتی با چین جهت کاهش خرید نفت خام از ایران انجام داده است.
اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرات نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور است و در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه هستند که به دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل مواجه می شوند.
چین ثابت کرده که در مناسبات کلان بین‌المللی علاقه ندارد تا رو در روی ایالات متحده بایستد؛ از این رو کاهش فشار تحریم‌ها با توجه به نامشخص بودن نتیجه مذاکرات وین، مسیری نیست که چین بخواهد در پیش بگیرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید