صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۵
کد خبر: 6100
گزارشگر: 213
۹۲۸
۰
۰
۲
مسافرت مقام ایرانی به افغانستان برای جلسه با طالب ها

علت مبهم سفر استاندار خراسان رضوی به کابل برای دیدار با طالبان!

علت مبهم سفر استاندار خراسان رضوی به کابل برای دیدار با طالبان!
سفر استاندار خراسان رضوی به کابل برای دیدار با رهبران طالبان اولین سفر علنی یک مقام رسمی و ارشد جمهوری اسلامی ایران به کابل پس از سقوط کابل است؛ این سفر در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است!
به گزارش آسیانیوز، محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، در اولین سفر رسمی یک مقام ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه برای دیدار با رهبران طالبان وارد کابل شد و از جمله با عبدالقیوم روحانی، والی منصوب طالبان برای هرات، دیدار کرد.

سفر استاندار خراسان رضوی به کابل برای دیدار با رهبران طالبان اولین سفر علنی یک مقام رسمی و ارشد جمهوری اسلامی ایران به کابل پس از سقوط کابل به دست طالبان است.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

اطلاعات آمریکا گفت «القاعده» به زودی در افغانستان قدرت می گیرد

------------------------------------------------------

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت، پیشتر، چندبار در تهران با رهبران ارشد طالبان دیدار و مذاکره کرده‌ و ارتباط مستمر خود با طالبان را تایید کرده بودند.

با این حال و با وجود استقبال جمهوری اسلامی از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، سفر معتمدیان استاندار خراسان رضوی به کابل درحالی انجام شده است که ایران هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

-------------------------------------------------------------------------------------

استاندار خراسان رضوی دلیل سفر خود به کابل و دیدار با مقام‌های طالبان را «حل مشکلات و موانع توسعه تجارت و ترانزیت میان خراسان رضوی و افغانستان» عنوان کرد.

معتمدیان با اشاره به «مشترکات عمیق فرهنگی، زبانی، تاریخی و دینی میان ایران و افغانستان» گفت که «با توجه به مشترکات فراوان بین ایران و افغانستان، ضرورت احساس شد که به کابل سفر کنم و از نزدیک وضعیت تجارت و ترانزیت افغانستان با جمهوری اسلامی ایران به ویژه خراسان رضوی را بررسی کنیم.»

استاندار خراسان رضوی با اشاره به آنچه «وجود برخی مشکلات و موانع در مسیر توسعه تجارت میان ایران و افغانستان» عنوان کرد، افزود که استان خراسان رضوی با افغانستان ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

او گذرگاه مرزی دوغارون در مرز خراسان رضوی با افغانستان را بسیار مهم توصیف کرد و گفت که ۶۰ درصد تجارت ایران و افغانستان از گذرگاه مرزی دوغارون انجام می‌شود.

با توجه به شرایط کرونایی در افغانستان قرار است یک محموله اهدایی جمهوری اسلامی ایران شامل ماسک، اکسیژن و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با کرونا نیز به زودی وارد کابل شود.

استاندار خراسان رضوی همزمان گفت که «با توجه به شرایط خاص مردم افغانستان، دراین سفر وضعیت مردم این کشور به‌ویژه مهمترین نیاز‌های آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه» را نیز بررسی خواهیم کرد.

عبدالقیوم روحانی، والی منصوب طالبان برای ولایت هرات نیز در جریان دیدار با استاندار خراسان رضوی، گفت: «ما دشمن مشترک ایران و افغانستان را شکست داده‌ایم.»

والی منصوب طالبان برای ولایت هرات برحفظ حسن همجواری میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان گفت که وجود برخی مشکلات در مرز‌های مشترک ایران و افغانستان یک مساله طبیعی است و طالبان از مشکلات آگاه است.

عبدالقیوم روحانی با بیان اینکه طالبان پاسگاه‌هایی را برای بهبود وضعیت امنیت مرزی با ایران فعال کرده است، گفت که امیدواریم امنیت در مرزهایمان با ایران هرچه بهتر تامین شود./


https://www.asianews.ir/u/3ur
اخبار مرتبط
در حالی که اجرای مجازات صحرایی اعدام توسط طالبان با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است؛ امروز نیز بنا به گزارش‌ها از هرات در غرب افغانستان امروز طالبان اجساد چهار نفر «متهم به آدم‌ربایی»را در چهارراهی‌های مرکز شهر آویزان کردند و در معرض دید مردم گذاشتند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاری هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی این سازمان با اشاره به وقوع یک «جنگ سرد جدید»، از چین و ایالات متحده آمریکا خواست تا به‌عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار، روابط «کاملا ناکارآمد» خود را ترمیم کنند.
سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که دولت تعیین شده لغو شده است؛ این در حالی است که غیر از درگیری مسلحانه امروز در کاخ ریاست جمهوری کابل، حمله امروز به نیروهای طالبان در جلال‌آباد نیز حداقل سه کشته و ۲۰ زخمی بر جای گذاشت.
خبرها از بروز درگیری و تیر اندازی در کاخ ریاست جمهوری کابل حکایت دارند.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا در حالی از «عدم دسترسی به اطلاعات با حضور طالبان» در افغانستان سخن گفت که در سخنانی هشدار داد «القاعده» به زودی در افغانستان قدرت می گیرد.
بانک مرکزی افغانستان دستوری مبنی بر ممنوعیت پرداخت حواله های بانکی به حواله‌های ارزی صادر کرد.
ترامپ گفت: من کشورمان را دوست دارم؛ فکر می‌کنم مردم آمریکا به زودی در خصوص خبری خیلی خوشحال خواهند شد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید