صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۱
کد خبر: 6119
گزارشگر: 213
۸۴۵
۰
۰
۲
علت اصلی پیک ششم کرونا چیست

«قربانیان جدید» کرونایی را چه چیزی رقم می زند؛ «بازگشت مسافران اربعین» یا «واکسن نزده ها»؟!

«قربانیان جدید» کرونایی را چه چیزی رقم می زند؛ «بازگشت مسافران اربعین» یا «واکسن نزده ها»؟!
در حالی که کارشناسان بارها فاجعه کرونایی دیگر پس از بازگشت مسافران کربلا به کشور را هشدار داه بودند و پزشکان شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری خیز ششم را از نگرانی های جدی در کشور بیان کرده اند، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم هم گفت فردی که واکسن نزند، قربانی پیک ششم کرونا خواهد بود.
  • محمدرضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسیناسیون تکلیف همگانی و حقی عمومی است و عدم استفاده از واکسن، نادیده گرفتن حقوق اجتماعی مردم است.

  • وی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن، افزود: اگر موج ششم کرونا شکل بگیرد، قطعا افرادی که واکسن نزده‌اند، مقصر بوده و خود طعمه این پیک خواهند بود.

    قدیر اضافه کرد: در بیماری‌های غیرواگیر عدم تمکین از دستورات بهداشتی و درمانی آسیب فردی را به دنبال دارد، لیکن در بیماری‌های واگیر از جمله کرونا عدم تمکین به دستورات بهداشتی و واکسیناسیون بی‌توجهی به حقوق همه مردم بوده و باعث آسیب‌رسانی به جامعه می‌شود.(دنیای اقتصاد)

-------------------------

بیشتر بخوانید:

شیوع «گونه‌های جدید» کرونا با «آلودگی» زائران کربلا به ویروس

------------------------------------------------------------------

به گزارش آسیانیوز، در حالی که کارشناسان بارها فاجعه کرونایی دیگر پس از بازگشت مسافران کربلا به کشور را هشدار داه بودند، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین امروز از شناسایی صدها مورد ابتلا به کرونا در میان زائران بازگشته از عراق خبر داده است؛ همچنانکه پزشکان شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری خیز ششم را از نگرانی های جدی در کشور بیان کرده اند.

براساس گزارش ما، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین روز یکشنبه ۱۱ مهر از شناسایی صدها مورد ابتلا به کرونا در میان زائران بازگشته از عراق خبر داد. به گفته پیمان صابریان، تردد بیش از ۳۹۵ هزار زائر اربعین از طریق مرزهای «زمینی و هوایی» در دو مسیر رفت‌وبرگشت به ثبت رسیده است.

 

 

---------------------------

بیشتر بخوانید:

احتمال «فاجعه کرونایی» دیگر پس از بازگشت زائران؛ علی رغم هشدارها/در مرز شلمچه بیمارستان راه اندازی شد!

----------------------------------------------
او تصریح کرد که از این تعداد برای نزدیک‌به ۸۳ هزار نفر «تست سریع کرونا» انجام گرفته و نتیجه تست ۲۵۸ نفر مثبت بوده است. به گفته صابریان، پس از انجام «تست پی‌سی‌آر» برای نزدیک به هفت‌هزار زائر نیز ۳۳ مورد ابتلا به کرونا شناسایی و ثبت شده است.

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی تاکنون اظهارات ضدونقیضی درباره نحوه آزمایش کرونا از زائران ایرانی بازگشتی از عراق بیان کرده و باعث ایجاد سردرگمی شده‌اند؛. در حالی که بسیاری از مسافران اربعین اذعان داشتند که هیچ گونه آزمایش یا تست روی آنها انجام نشده است. 

وزیر راه و شهرسازی ایران  نیز دو هفته گذشته گفته بود از زائران اربعین فقط «تست چشمی» گرفته می‌شود اما توضیحی در مورد چگونگی انجام چنین آزمایشی نداد. اما احمد وحیدی، وزیر کشور، چهارم مهرماه اعلام کرد زائرانی که از مرز هوایی یا زمینی وارد کشور می‌شوند باید «تست پی‌سی‌آر» داشته باشند.

 این در حالی است که طبق اظهارات رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در روز یکشنبه تست پی‌سی‌آر فقط برای حدود «هفت‌هزار» زائر بازگشته از عراق انجام شده و بقیه زائران تنها با «تست سریع» کرونا وارد کشور شده‌اند.

وضعیت کرونا در ایران همچنان بحرانی است و برخی از مقام‌های وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری خیز ششم در پاییز امسال هشدار داده‌اند. همزمان نگرانی‌هایی از آلوده بودن و ناقل بودن مسافران بازگشتی از عراق وجود دارد.

گروه هایی از شهروندان ایرانی در سال‌های گذشته برای حضور در مراسم اربعین با پای پیاده از مرزهای کشور راهی شهرهای مذهبی عراق از جمله کربلا می‌شدند، اما دولت عراق به دلیل شیوع کرونا، از سال گذشته محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان سایر کشورها از جمله ایران وضع کرد.

به گفته وزیر کشور ایران، در سال‌های قبل حتی سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور می‌یافتند اما دولت عراق پس از شیوع بیماری کرونا اعلام کرد که زائر نمی‌پذیرد و امسال نیز صرفا با سفر هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرد./





آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/3vb
اخبار مرتبط
در حالی که کارشناسان بارها فاجعه کرونایی دیگر پس از بازگشت مسافران کربلا به کشور را هشدار داه بودند، رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین امروز از شناسایی صدها مورد ابتلا به کرونا در میان زائران بازگشته از عراق خبر داده است؛ همچنانکه پزشکان شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری خیز ششم را از نگرانی های جدی در کشور بیان کرده اند.
همچنانکه وزیر راه و شهرسازی ایران، هفته گذشته گفته بود از زائران اربعین فقط «تست چشمی» گرفته می‌شود،وزیر کشور اعلام کرد که زائران زمینی و هوایی باید «تست پی‌سی‌آر» داشته باشند؛ این در حالی است که همراه با راه اندازی بیمارستان در مرز شلمچه رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین از افزایش ظرفیت بیمارستان های تهران خبر داده است و به نظر می رسد فاجعه کرونایی دیگری پس از بازگشت مسافران کربلا کشور را تهدید کند.
در حالی که امسال کشور عراق تنها پذیرای ۳۰ هزار زائر ایرانی آن هم با سفر هواپیمایی و احیانا بلیط ۴.۵ میلیون تومانی است، یک مقام مسوول در این باره گفت مردم تحت هیچ شرایطی به مرزها مراجعه نکنند و هیچ موکبی در مرزها یا مسیر منتهی به مرزها مستقر نشده است و همه مرزها در ایام اربعین بسته است
عراق اعلام کرد برای مراسم اربعین امسال، در مجموع فقط چهل هزار زائر خارجی و از جمله سی هزار ایرانی را در خاک خود و فقط با سفر هوایی خواهد پذیرفت؛ در حالی که در سال ۱۳۹۸ حدود چهارده‌ میلیون زائر برای این مراسم به عراق رفتند.
همزمان با افزایش ۹۵ نفر به جان باختگان کرونا در فاصله یک روز، مسوولان جمهوری اسلامی از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اربعین و اعزام زائران به عراق خبر دادند؛ این در حالی است که دولت عراق هنوز مجوزی برای ورود زائران ایرانی صادر نکرده است.
رئیس جمهور برگزاری مراسم اربعین حسینی را منوط به موافقت دولت عراق و اعلام شرایط پذیرش زوار از جانب این کشور دانست و تأکید کرد، بدون تردید در صورت موافقت کشور میزبان کسانی می‌توانند به زیارت اربعین بروند که با تایید وزارت بهداشت و درمان هر دو دُز واکسن کرونا را زده باشند.
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید