صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۱
کد خبر: 6124
گزارشگر: 213
۱۸۳۶
۲
۰
۳
ادامه تنش ها؛ اسرائیل در آذربایجان لانه کرده است

«آغاز جنگ» به دلیل اشتباه استراتژیک آذربایجان

«آغاز جنگ» به دلیل اشتباه استراتژیک آذربایجان
در حالی که مسجد و حسینیه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو امروز پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد، پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی به نقل از کمال خرازی نوشت که اسرائیل «بدون شک... بدون ‌توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند.»

به گزارش آسیانیوز، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، روز سه‌شنبه به رهبران آذربایجان هشدار داد که مراقب باشند با اشتباه «استراتژیک»، آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نکنند.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

روی کارآمدن دولت سیزدهم و ماندگاری تحریم؛ دلیل تحرکات منطقه ای/احتمال توقف تجارت با آذربایجان

-------------------------------------------------

پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی با انتشار این خبر به نقل از خرازی نوشت که اسرائیل «بدون شک... بدون ‌توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند.»


وی در پاسخی غیرمستقیم به الهام علی‌‌یف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، گفت که اسرائیل قصد دارد «آتش جنگ را در منطقه به دلیل اشتباه استراتژیک دولت فعلی شعله‌ور کند و این فاجعه‌ای مصیبت‌بار خواهد بود.»

 

--------------------------

بیشتر بخوانید:

ادامه «کارزار آذربایجان» و رزمایش ارتش
-------------------------------------------

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که علی‌یف گفته ها درباره حضور اسرائیل در مناطق مرزی این کشور با ایران را رد کرده و از این که مقامات جمهوری اسلامی، ادعاهای «بی‌اساس» یک «آخوند ایالتی» را تکرار می‌کنند، ابراز تاسف کرده است.


اشاره رئیس جمهوری آذربایجان به سخنان حسن عاملی، امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نمازجمعه است که گفته بود رزمایش ارتش ایران در مرزهای آذربایجان «پاسخی به حضور اسرائیل» در جمهوری آذربایجان است.

الهام علی‌یف روز دوشنبه ۱۲ مهرماه در جریان سفر به منطقه جبرائیل در مرز با ایران گفته بود: «اینجا نه کسی حضور دارد و نه ساختمانی برای اسکان افراد وجود دارد. من در مرز ارس هستم، ایران توضیح بدهد اسرائیل کجای این منطقه است؟»

طی روزهای گذشته تنش‌ها میان ایران و آذربایجان افزایش یافته و جمهوری اسلامی در مرزهای مناطق آزاد شده آذربایجان اقدام به برگزاری مانور نظامی کرده است.

مقامات لشکری و کشوری ایران طی روزهای گذشته بارها آذربایجان را متهم به «آوردن اسرائیل به مرزهای ایران» کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز یک‌شنبه ۱۱ مهر طی یک سخنرانی در مراسمی به تیرگی روابط مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرده و گفت: «حوادثی که در شمال غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

کمال خرازی هم بدون پاسخ دادن به پرسش الهام علی‌یف به مقام‌های جمهوری آذربایجان توصیه کرده که «توهم خرید امنیت از طریق توسل به نیروهای بیگانه را از سر بیرون و برای حفظ امنیت به مردم کشور خود تکیه کنند.»

وی اقدام آذربایجان در بازپس‌گیری منطقه مورد مناقشه این کشور با ارمنستان را «آزادسازی اراضی آذربایجان که به مدت ۳۰ سال در اشغال بود» نامید و آن را ستایش کرد، اما افزود که ایران به جمهوری آذربایجان توصیه کرده بود «اراضی اشغال‌شده را به دست نیروهای خود آزاد سازد.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران از اینکه به گفته وی رئیس‌جمهوری آذربایجان حاضر به پذیرفتن این پیشنهاد ایران نشد و «نتیجه آن اتکای بیشتر آذربایجان به قدرت‌های بیگانه و توسل به نیروهای خارجی شد» ابراز تاسف کرده است.

در حالی که ایران در مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان به طور تلویحی طرف باکو را گرفته بود، خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه از دیدار عباس بدخشان ظهوری، سفیر تام‌الاختیار جمهوری اسلامی در ارمنستان، با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، به گزارش ایسنا، طرفین در این دیدار، علاوه بر موضوعات تجاری و اقتصادی، «درباره برخی از مسائل مهم روابط دوجانبه از جمله مشورت‌های سیاسی» رایزنی کردند.

روز دوشنبه همزمان با بروز تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان نیز برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شده بود.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، در توضیح انگیزه برگزاری رزمایش‌های ایران در مناطق مرزی آذربایجان گفته که «دولت‌های همسایه بهتر از هرکس دیگری دلایل برگزاری رزمایش‌های ایران را می‌دانند.»

همچنین مسجد و دفتر نمایندگی حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در باکو امروز سه شنبه پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد./

https://www.asianews.ir/u/3vh
اخبار مرتبط
مسجد و دفتر نمایندگی حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو امروز سه شنبه پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد.
رهبر انقلاب در ادامه تنش ها با جمهوری آذربایجان گفت کسانی که به توهم دچارند سیلی آن را به‌ زودی خواهند خورد.
با وجود ادامه تنش ها و درگیری در مز آذربایجان و رزمایش ارتش جمهوری اسلامی تاجران از محدودیت‌های جدید این کشور به روی کالاهای ایرانی خبر دادند؛ این در حالی است که رئیس سابق کنفدراسیون صادرات ایران، روی کارآمدن دولت سیزدهم، ماندگاری تحریم ها و مسایل افغانستان را از دیگر دلایل تحرکات منظقه ای بیان کرد.
امروز یک فرمانده نظامی رزمایش ارتش را به معنای تغییر استراتژی منطقه دانست.
درحالی که مسوولان در ایران، سخنان مقامات جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ایران را «تعجب‌آور و تاسف برانگیز» خوانده اند، همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت که به دلیل حضور اسرائیل در این منطقه، «حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
عبدالرضا
۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
0

این ها همه بهانه هستند شما از ارمنستان مفلوک و اشغالگر حمایت کردید حالا تاوان ان را می دهید

Hady
۱۴۰۱/۱۱/۱۱
0
0
0

مسلمونای الکی با کمونیستها همدستین با ارمنی هم هم دستبند هیچ کشور مسلمان شما را به رسمیت نمی شناسه راستشو بگین دین مذهب شما چیه


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید