صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۹
کد خبر: 6137
گزارشگر: 213
۹۸۸
۰
۰
۷
اولتیماتوم آذربایجان و «بسته شدن» پروازهای ایران و باکو

ایران می خواهد آذربایجان را مجبور به ترک اصول خود کند!

ایران می خواهد آذربایجان را مجبور به ترک اصول خود کند!
همچنانکه مقامات آذری در اقدامی بی‌سابقه به خاطر تنش های جدید، از مسیر هوایی ارمنستان استفاده می کنند، یک خبرگزاری در آذربایجان نوشت رژیم تهران حریم هوایی خود را نه تنها برای هوانوردی نظامی آذربایجان؛ بلکه برای هوانوردی غیرنظامی نیز بست و ظاهرا برادران شیعیان' تصمیم گرفتند به جمهوری آذربایجان درس بدهند تا مجبور به ترک اصول خود شود.»

به گزارش آسیانیوز، شرکت خطوط هوایی جمهوری آذربایجان، آزال، خبر داد که تصمیم دارد از روز چهارشنبه ۱۴ مهر به خاطر بسته شدن حریم هوایی ایران به روی هواپیماهای خود، پروازهای باکو به نخجوان را از مسیر ارمنستان انجام بدهد.

-----------------------------------

بيشتر بخوانید:

روی کارآمدن دولت سیزدهم و ماندگاری تحریم؛ دلیل تحرکات منطقه ای/احتمال توقف تجارت با آذربایجان

-------------------------------------------------

  به گزارش خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان، شرکت خطوط هوایی جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «این اقدام آمادگی قاطع جمهوری آذربایجان را برای رفع انسداد ارتباطات ترابری در منطقه و در تطابق با منافع همه کشورهای هم‌مرز نشان می‌دهد.»


خبرگزاری توران روز سه‌شنبه ۱۳ مهر در گزارش خود نوشت که «رژیم تهران حریم هوایی خود را نه تنها برای هوانوردی نظامی آذربایجان بلکه برای هوانوردی غیرنظامی نیز بست و بنابراین، این 'دوستان و برادران شیعیان' تصمیم گرفتند به جمهوری آذربایجان درس بدهند تا مجبور به ترک اصول خود شود.»

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

«آغاز جنگ» به دلیل اشتباه استراتژیک آذربایجان

---------------------------------------------------

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی ناپیوسته از جمهوری آذربایجان است که برای رسیدن به آن از خاک اصلی جمهوری آذربایجان، باید یا از خاک ایران یا از خاک ارمنستان عبور کرد.

 

---------------------

بیشتر بخوانید

رهبر انقلاب گفت «بیگانگان» به توهم دچارند

----------------------------------------

ترابری هوایی بین خاک اصلی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان سال‌ها است که به دلیل درگیری قره‌باغ متوقف شده بود و در تمام این مدت، پروازها به نخجوان از طریق حریم هوایی ایران انجام می‌شد.


اکنون با وجود ادامه تنش‌های سیاسی بین باکو و ایروان، مقامات آذری در اقدامی بی‌سابقه تصمیم گرفته‌اند به خاطر تنش جدیدی که با جمهوری اسلامی ایران پیش آمده، از مسیر ارمنستان استفاده کنند.

شرکت خطوط هوایی جمهوری آذربایجان در بیانیه تازه خود نوشته است: «توجه داشته باشید که تغییر مسیر پرواز باکو-نخجوان-باکو باعث کاهش زمان پرواز در این مسیر و کاهش مصرف سوخت در طول پرواز می‌شود.»

طی روزهای اخیر تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان افزایش یافته و جمهوری اسلامی در مرزهای مناطق آزادشده آذربایجان در درگیری میان این کشور و ارمنستان، اقدام به برگزاری مانور نظامی کرده است.

الهام علی‌یف، مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده که به این کشور «افترا» وارد می‌کنند و باید ادعاهای خود را ثابت کنند.

همزمان، مقامات بلندپایه ارمنستان نیز به ایران سفر کرده یا در خارج از ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار داشته‌اند. در مقابل، ترکیه نیز اقدام به برگزاری رزمایشی با جمهوری آذربایجان کرده است.

روز سه‌شنبه نیز وزارت کشور جمهوری آذربایجان به دلیل آنچه «افزایش شیوع کرونا در مناطقی از باکو» عنوان
کرد، از بسته شدن حسینیه متعلق به نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو خبر داد.

با آنکه مقام‌های دو کشور کرونا را عامل تعطیلی این حسینیه عنوان کرده‌اند، اما کارشناسان آن را در راستای ادامه تنش میان دو کشور ارزیابی می‌کنند./

https://www.asianews.ir/u/3vp
اخبار مرتبط
در حالی که مسجد و حسینیه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو امروز پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد، پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی به نقل از کمال خرازی نوشت که اسرائیل «بدون شک... بدون ‌توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند.»
مسجد و دفتر نمایندگی حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو امروز سه شنبه پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد.
رهبر انقلاب در ادامه تنش ها با جمهوری آذربایجان گفت کسانی که به توهم دچارند سیلی آن را به‌ زودی خواهند خورد.
با وجود ادامه تنش ها و درگیری در مز آذربایجان و رزمایش ارتش جمهوری اسلامی تاجران از محدودیت‌های جدید این کشور به روی کالاهای ایرانی خبر دادند؛ این در حالی است که رئیس سابق کنفدراسیون صادرات ایران، روی کارآمدن دولت سیزدهم، ماندگاری تحریم ها و مسایل افغانستان را از دیگر دلایل تحرکات منظقه ای بیان کرد.
امروز یک فرمانده نظامی رزمایش ارتش را به معنای تغییر استراتژی منطقه دانست.
درحالی که مسوولان در ایران، سخنان مقامات جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ایران را «تعجب‌آور و تاسف برانگیز» خوانده اند، همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت که به دلیل حضور اسرائیل در این منطقه، «حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید