صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 6146
گزارشگر: 213
۱۰۰۵
۰
۰
۳
نویسنده ای از شرق آفریقا نوبل ادبی ۲۰۲۱ را از آن خود کرد

چرا «عبدالرزاق گورنا» نوبل ادبیات را گرفت؟/رنج نویسنده و «احوال آوارگان» در میان قاره ها!

چرا «عبدالرزاق گورنا» نوبل ادبیات را گرفت؟/رنج نویسنده و «احوال آوارگان» در میان قاره ها!
آکادمی نوبل در استکهلم، پایتخت سوئد، روز پنج‌شنبه، ۱۵ مهرماه، عبدالرزاق گورنا را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ معرفی کرد؛ او که متولد و بزرگ‌شده زنگبار در شرق آفریقا است، دغدغه هایش به نوشتن درباره سرنوشت آوارگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها در برگزیده شدنش مورد تحسین قرار گرفته است.

به گزارش آسیانیوز، آکادمی نوبل در استکهلم، پایتخت سوئد، روز پنج‌شنبه، ۱۵ مهرماه، عبدالرزاق گورنا را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

عبدالرزاق گورنا، متولد و بزرگ‌شده زنگبار در شرق آفریقا، که آثارش را به زبان انگلیسی می‌نویسد در سال ۱۹۴۸ به دنیا آمد و در پایان دهه ۱۹۶۰ به بریتانیا مهاجرت کرد.

آکادمی نوبل در بیانیه خود هنگام معرفی آقای گورنا او را به دلیل «نفوذ کلامش در اثرات استعمار و سرنوشت آوارگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها» ستود.

عبدالرزاق گورنا تاکنون ده رمان و چندین داستان کوتاه منتشر کرده که از آن جمله است رمان «بهشت» که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد.

چرا عبدالرزاق گورنا نوبل ادبیات امسال را گرفت؟ asianews

تا ساعتی پیش از اعلام نام برنده این جایزه معتبر، سایت‌های شرط‌بندی از نام انگوگی واتیونگو، نویسنده کنیایی، آنی اِرنو، نویسنده فرانسوی، هاروکی موراکامی، رمان‌نویس ژاپنی، و مارگارت اتوود، نویسنده کانادایی، به عنوان نویسندگانی یاد می‌کردند که بیشترین شانس برنده شدن را داشتند.


از موراکامی و اتوود سال‌هاست که به عنوان بهترین گزینه‌ها برای نوبل ادبیات یاد می‌شود.

آکادمی نوبل در سوئد سال گذشته لوییز گلیک، شاعر آمریکایی، را به عنوان برنده جایزه معتبر نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه ۱۴ مهر به‌ طور مشترک به بنجامین لیست، دانشمند آلمانی و دیوید مک‌میلان، دانشمند اسکاتلندی مقیم آمریکا، برای ابداع روش «خلاقانه و سالم‌تر» ساخت مولکول‌ها که در عرصه‌های گوناگون از تولید دارو تا طعم بخشیدن به مواد غذایی کاربرد دارد، اهدا شد./


https://www.asianews.ir/u/3vy
اخبار مرتبط
صادق کرمیار، نویسنده رمان «نامیرا» در نشست نقد این کتاب گفت: نویسنده رمان تعهدی ندارد که وقایع تاریخ را آن طور که باید نشان بدهد و قادر است یک واقعه تاریخی را تبدیل به ساختار داستانی کند و حتی بر خلاف واقعه تاریخی بنویسد .
بنیامین رضایی معروف به «بنیامین مارکو» جهانگرد جوان ایرانی است که بسیاری از کشورهای دنیا را با خودروی «پژو 207» خودش سفر کرده است.
طرح تابستاته کتاب در حالی رکورد بهارانه ۱۴۰۰ را از نظر ریالی شکسته است که تعداد نسخه‌های کتاب فروخته شده در بهارانه کتاب بیش از تعداد نسخه‌های کتاب در تابستانه است. با این حال پرسشی که مطرح شده اینکه، آیا این طرح‌ها به رونق کتابخوانی کمک می‌کنند؟
یزد ، «امین زندگانی» در نشست خبری عوامل تولید فیلم سینمایی «کتاب سرخ» که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در هتل داد برگزار شد، با اشاره به ​نوع پند این فیلم سینمایی به نسل جوان در مورد واقعه عاشورا، اظهار کرد: اصولاً وظیفه سینما و فیلم سینمایی پند دادن نیست بلکه آدرس دهی برای شهود است
کتاب «ماهیچ مانگاه» (us nil, us a look) دربرگیرنده ۱۰۰ عکس برگزیده مصطفی نوده، در جشنوارهای بین المللی و معتبر جهان در اروپا منتشر شد.
بنیامین رضایی، جهانگرد جوان ایرانی که در دنیای مجازی با نام «بنیامین مارکو» شناخته می‌شود، تا کنون به بیش از ۵۷ کشور در ۴ قاره مختلف مسافرت کرده و آنچه که به چشم دیده، در قالب سفرنامه‌ و چند کتاب به چاپ رساند؛ تحصیلات او در رشته گردشگری است و به دلیل علاقه‌مندی فراوانش به جهان گردی سفرهای زیادی را تجربه کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید