صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۳
کد خبر: 6189
گزارشگر: 213
۹۸۷
۰
۰
۳
انتقاد شدید جامعه کارگری به دولت جدید

عملکرد دولت رئیسی «ضد کارگری و ضدمردمی» است؟!

عملکرد دولت رئیسی «ضد کارگری و ضدمردمی» است؟!
در حالی که روز گذشته استاندار خوزستان حاضر به دیدار با کارگران معترض نشد، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در ادامه‌های اعتراض‌های ۵ ساله خود به وضعیت این مجتمع، در یک تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری شهر شوش، عملکرد دولت ابراهیم رئیسی را «ضد مردمی و ضد کارگری» بیان کردند.
به گزارش آسیانیوز، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در ادامه‌های اعتراض‌های ۵ ساله خود به وضعیت این مجتمع، روز گذشته در یک تجمع اعتراضی مقابل فرمانداری شهر شوش، عملکرد دولت ابراهیم رئیسی را «ضد مردمی و ضد کارگری» خواندند و گفتند که او «شعار دروغ» داده است.

کارگران معترض پیش از این تجمع با حضور در جلوی استانداری خوزستان تلاش کرده بودند که با استاندار گفت‌وگو کنند ولی این مقام ارشد استان خوزستان حاضر به دیدار با آنها نشد.

کشت و صنعت هفت‌تپه قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر ایران است و حدود نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد. این شرکت از سال ۹۴ پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات گسترده‌تری مواجه شد و کارگران شرکت در ماه‌های گذشته بارها تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مقام‌های دولت رئیسی مانند دولت روحانی بارها وعده حل مشکلات این کارخانه را دادند و در جریان رقابت‌های انتخاباتی نیز این موضوع به عنوان یک وعده انتخاباتی برجسته کردند ولی کارگران می‌گویند هنوز مدیریت شرکت تعیین تکلیف نشده است و وعده‌های ابراهیم رئیسی دروغ بوده است.

در تازه‌ترین اقدام، محمد مخبر، معاون ابراهیم رئیسی، دستور داده است که مدیریت این شرکت که قبلا خصوصی بود و با ابطال معامله به دولت بازگشته است، به «شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی» واگذار شود.

در جریان واگذاری این شرکت نیز فساد گسترده‌ای رخ داد که رسیدگی جدی به این فساد و اعلام حکم امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی در پرونده سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری از دیگر مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه است.

امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی در زمستان سال ۹۴، شرکت نیشکر هفت‌تپه با مساحت ۲۴ هزار هکتار را با پیش‌پرداختی شش میلیارد تومانی خریداری کردند. محاکمه این دو پس از افشای پرونده سوء‌استفاده یک و نیم میلیارد دلاری، همراه با ۱۰ تن دیگر آغاز ولی در سال گذشته متوقف شد.

قوه قضاییه در حالی این پرونده را نیمه تمام گذاشته است که اواخر شهریور امسال، با رای دادگاه انقلاب اهواز، فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران معترض شرکت هفته‌تپه به یک سال حبس و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

ناصر زرافشان، وکیل زیلابی گفته است که در رای دادگاه به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است. او تاکید کرده است که این حکم «تاوان دفاع از کارگران» است.

علاوه بر تجمع اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه، روز گذشته برخی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق فولاد در شهرهای اصفهان و اهواز چند تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضین که مقابل دفاتر صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کرده بودند، خواستار رسیدگی به مطالبات خود از جمله رساندن مستمری‌ها به خط فقر حداقلی، برخورداری از درمان رایگان، و اصلاح احکام همسازی حقوق هستند.

کارگران معترض می‌گویند مستمری چهار تا پنج میلیون تومانی کفاف زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد و حقوق آنها در برابر گرانی‌ها ناچیز است.

این وضعیت تنها شامل کارگران این بخش نیست و آمارهای جدید وزارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که حداقل دستمزد کارگران تنها ۳۵ درصد از هزینه یک خانوار را پوشش می‌دهد.

وضعیت بد معیشتی کارگران در ایران در سال‌های گذشته بارها منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف شده است.

اردیبهشت امسال، ۱۵ سندیکای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای به مناسب روز جهانی کارگر، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حکومت ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند./

https://www.asianews.ir/u/3x5
اخبار مرتبط
در هفته جاری دو واریزی یارانه نقدی مهر و حقوق بازنشستگان انجام خواهد شد.
یارانه نقدی مهر ماه روز بیستم مهر واریز می‌شود؛ این در حالی است که تغییرات در مبالغ یارانه ها از پایان پاییز سال جاری رخ می دهد؛ واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز همزمان با واریز یارانه نقدی از روز بیستم آغاز می‌شود.
در حالی که بازنشستگان تامین اجتماعی گله مندی های متفاوتی دارند و بدهی های کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی را دلیل نابرابری های دستمزدی می دانند، رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران ارقامی را درباره افزایش حقوق بازنشستگان بر مبنای اجرای احتمالی متناسب سازی اعلام کرد.
واریز حقوق شهریور ماه سال ۱۴۰۰ بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در برخی از استان های کشور آغاز شد.
براساس برخی گزارش ها مراکز خرید و فروشگاه ها نوعی کلاهبرداری از وام بازنشستگان را کلید زده اند و سوال اینجاست که این فروشگاه‌ها با چه پشتگرمی در حال سوء استفاده از وام خرید لوازم خانگی بازنشستگان هستند؟
جزییات پرداخت و زمان‌بندی واریز مستمری بازنشستگان و مستمری‌ بگیران سازمان تأمین اجتماعی در شهریور ۱۴۰۰ اعلام شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید