صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۲
کد خبر: 6234
گزارشگر: 213
۱۱۳۲
۰
۰
۲
گرانی صد درصدی و بی سابقه مواد خوراکی در دو ماه اخیر

مردم ایران در دهه ۹۰ کمتر از دهه ۸۰ غذا خوردند/افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی خوراکی ها در شهریور!

مردم ایران در دهه ۹۰ کمتر از دهه ۸۰ غذا خوردند/افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی خوراکی ها در شهریور!
در حالی که برخی مسوولان دولت به ساز و کار کم و زیاد کردن یارانه ها مشغولند، گزارش وزارت تعاون اعلام کرد که قیمت برخی اقلام خوراکی در شهریور امسال نسبت به سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؛ گزارش اتاق بازرگانی تهران نیز حاکی از آن بود که مردم ایران در دهه ۱۳۹۰ بیشتر از دهه ۱۳۸۰ خرج کردند؛ اما غذای کمتری خوردند.

به گزارش آسیانیوز، وزارت تعاون علام کرد کار و رفاه اجتماعی، قیمت برخی اقلام خوراکی در شهریور امسال نسبت به زمان مشابه در سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

«افزایش بی سابقه نرخ تورم» در ایران با گذر از مرز ۵۸۸ درصد
--------------------------------------------------------------------------------------

بر اساس این گزارش، در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۰، گوجه‌فرنگی بیش از ۱۳۲ درصد، کره پاستوریزه ۱۰۷ درصد و پیاز حدود ۱۰۲ درصد گران‌تر از شهریور سال ۱۳۹۹ بود. کمترین میزان رشد قیمت‌ها نیز مربوط به اقلام خوراکی پرتقال، گوشت گوسفندی و موز بود که البته آن‌ها نیز نسبت به زمان مشابه در سال قبل بین ۳۱ تا ۳۷ درصد رشد قیمت نسبت داشتند.

آمار این گزارش در مقایسه قیمت‌ها در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۴۰۰ نیز قابل‌توجه است، ارقام نشان می‌دهد در فاصله یک ماه از مرداد تا شهریور، اغلب اقلام خوراکی افزایش قیمت داشتند اما در این بین، پرتقال با حدود ۴۰ درصد، ماست پاستوریزه با حدود ۱۸ درصد و پنیر پاستوریزه با حدود ۱۵ درصد، بیشتر از دیگر اقلام گران شدند. چهار قلم کالای خوراکی مرغ ماشینی، روغن مایع، موز و گوجه‌فرنگی نیز در همین بازه زمانی کمتر از ۲ درصد کاهش قیمت داشتند.

----------------

بیشتر بخوانید:

چرا اجاره‌ خانه در سکوت ۲ برابر شد؟!

-----------------------------------------------------------------------

سفره‌ها خالی‌تر می‌شوند؛ تخم‌مرغ دانه‌ای دو هزار تومان

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش اخیرش، با ارزیابی وضعیت گرانی اقلام خوراکی، از سه‌ عنوان «حد مطلوب»، «حد هشدار» و «حد بحرانی» استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «حد مطلوب» حدی از قیمت کالای منتخب است که با توجه به شرایط کشور، نوسان‌های قیمتش برای مصرف‌کننده پذیرفتنی به نظر می‌رسد و کنترل قیمت‌ها در این محدوده به کاهش تورم منجر خواهد شد.

«حد هشدار» حدی از قیمت کالای منتخب است که نوسان‌های قیمت از حد مطلوب خارج می‌شود و در صورت ادامه، به افزایش تورم منجر خواهد شد. «حد بحرانی» نیز حدی از قیمت کالای منتخب است که نشان می‌دهد قیمت اقلام از کنترل خارج شده است و این امر به ایجاد تورم جهشی منجر می‌شود.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که میانگین قیمت حدود ۷۵ درصد اقلام منتخب مثل برنج ایرانی درجه‌ یک، برنج خارجی درجه‌ یک، مرغ ماشینی، لبنیات، تخم‌مرغ ماشینی، روغن مایع، موز، لوبیاچیتی، عدس، قند، شکر، و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار دارند. این در حالی است که برخی از اقلام همچون تخم‌مرغ، مرغ، لبنیات، برنج ایرانی، سیب، پرتقال و خیار همچنان با روند صعودی قیمت مواجه‌اند و افزایش مجدد قیمت آن‌ها دور از انتظار نیست.


وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌تر در گزارش دیگری اعلام کرده بود که افزایش قیمت‌ها و تورم فزاینده بر کیفیت زندگی هفت دهک جامعه تاثیر گذاشته است و در سه سال گذشته، حتی دهک‌های بالا نیز نتوانستند مقدار کالری موردنیاز را مصرف کنند. بر اساس این گزارش، مصرف گوشت در همه دهک‌های درآمدی، کمتر از نصف شده است و مردم در سال ۱۳۹۹ کمتر از سال ۱۳۹۸ گوشت مصرف کردند.

در گزارش دیگری، اتاق بازرگانی تهران ضمن بررسی وضعیت درآمدی مردم و مقایسه آن با افزایش قیمت‌ها در ۲۰ سال گذشته، به این نتیجه رسیده است که مردم ایران در دهه ۱۳۹۰ بیشتر از دهه ۱۳۸۰ خرج کردند اما غذای کمتری خوردند.

در این گزارش‌‌ها به وضعیت معیشتی مردم در سال ۱۳۹۹ و پیش از آن اشاره شده است، حال‌ آنکه بررسی قیمت‌ها و میزان تورم نشان می‌دهد در نیمسال نخست سال ۱۴۰۰ قیمت اقلام خوراکی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و مردم در شرایط سخت‌تری قرار گرفتند. پیش‌تر، قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، خبر داده بود که مصرف مواد غذایی در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان اقتصادی بارها درباره به خطر افتادن امنیت غذایی کشور هشدار داده‌اند. زهرا کاویانی، کارشناس اقتصادی، با هشدار درباره خطر سوءتغذیه در ایران، به وب‌سایت تجارت‌نیوز گفته بود: «مردم مصرف کالاهای اساسی را کاهش داده‌اند، در حالی‌ که برای این مواد غذایی جایگزینی نداشته‌اند.»/

https://www.asianews.ir/u/3yb
اخبار مرتبط
همچنانکه زمزمه حذف یارانه های پنهان به گوش می رسد؛ خبرها حاکی از افزایش ناگهانی بهای بنزین هستند؛ در حالی که افزایش قیمت بنزین حتی با دادن یارانه نقدی، بر اغلب اقشار اجتماعی فشار معیشتی فراوانی وارد خواهد کرد.
در حالی که مقام‌های ایرانی امیدوار بودند با کمک طالبان بازار هرات به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تأمین ارز ایران در دوران تحریم بازگشایی شود، خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن طالبان جلو معاملات ارز را گرفته است. این موضوع سبب شد تا قیمت دلار در تهران مجدداً روند افزایشی را پیش بگیرد.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌گوید افزایش قیمت کالاهای وارداتی بر اساس ریال، در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۹، حدود ۵۰۶ درصد رشد داشته است؛ به عبارتی بیش از شش برابر شده است.
متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران طی تیرماه امسال از ۳۰ میلیون تومان فراتر رفته است.
گرانی هزینه‌های دندانپزشکی به عنوان یکی از عوامل بی‌دندانی در ایران است.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امروز گفت: هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند.
مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه در تیرماه به ۴۴/۲ درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته ۱/۲ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که قیمت خوراکی‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه ۵۹.۶ درصد گران تر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید