صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۱
کد خبر: 6260
گزارشگر: 213
۵۵۰۲
۰
۰
۶
نگاه خیره جهان به اقدامات مترقی شاهزاده سعودی

«امیدواری» نسل جوان عربستان به آینده/آوازه «آزادی های انسانی» و رونق گردشگری پس از اقدامات محمدبن سلمان

«امیدواری» نسل جوان عربستان به آینده/آوازه «آزادی های انسانی» و رونق گردشگری پس از اقدامات محمدبن سلمان
ولیعهد عربستان سعودی که خودش در جوانی به سر می‌برد، با ایجاد آزادی‌های اجتماعی نسل جوان را به آینده امیدوار کرده است.

به گزارش آسیانیوز، ولیعهد عربستان سعودی که خودش در جوانی به سر می‌برد، با ایجاد آزادی‌های اجتماعی نسل جوان را به آینده امیدوار کرده است..

 

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

محمدبن سلمان در انتظار مسی و رونالدو!+عکس

------------------------------------------------------

 

پس از آنکه محمد بن سلمان تصمیم گرفت تا تغییراتی اجتماعی در عربستان ایجاد کند، نگاه بسیاری از مردم جهان به عربستان خیره شده است. بر اساس سند ۲۰۳۰، قرار است عربستان سعودی به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود.

امیر سلطان‌زاده نویسنده و روزنامه نگار در ایندیپندنت نوشت این کشور به دلیل داشتن سواحلی طولانی و هوایی گرم، امکان جذب توریست‌های بسیاری را نیز دارد.

«امیدواری» نسل جوان عربستان به آینده/آوازه «آزادی های انسانی» و رونق گردشگری/محمدبن سلمان/asianews

 

در همین باره، خبرگزاری فرانسه با چند نفر از افرادی که برای گذراندن تعطیلات به سواحل عربستان سفر کرده‌اند، گفتگو کرده است.

تا همین اواخر برای اسما، گذراندن یک روز در ساحل با دوست پسرش در عربستان سعودی غیر قابل تصور بود. اما حالا، این دختر ۳۲ ساله به همراه شریک زندگی خود روی ماسه‌های سفید حاشیه دریای سرخ می‌رقصد و موسیقی را از بلندگوها گوش می‌کند.

این یک یادآوری کوچک از تغییرات شکل گرفته در این کشور اسلامی است که تلاش می‌کند برخی از سخت‌گیری‌های اجتماعی سخت خود را در جهت مدرن‌سازی کاهش دهد.

پخش موسیقی تا سال ۲۰۱۷ در اماکن عمومی ممنوع بود، اقدامی که توسط پلیس مذهبی اعمال می‌شد. زنان هم اجازه رانندگی نداشتند. اما شرایط در حال تغییر است.

 سواحل هنوز معمولاً بین مردان و زنان تفکیک شده است. اما با پرداخت ۳۰۰ ریال سعودی (۸۰ دلار) ، اسما و دوست پسرش می توانند وارد ساحل آزاد در نزدیکی جده شوند. اگر از بالا به این ساحل نگاه کنید ، به زبان انگلیسی نوشته شده: «عربستان سعودی».

اسما به خبرنگار می‌گوید: «خوشحالم که اکنون می‌توانم به ساحل بیایم تا از تعطیلات خود لذت ببرم ... این رؤیای ما بود که به اینجا بیاییم و یک آخر هفته زیبا را سپری کنیم.»

ساحل‌نشینان در آب‌های فیروزه ای شنا می‌کنند، با غروب آفتاب ، یک زوج یکدیگر را بغل می کنند و روی صحنه ای نورپردازی شده با موسیقی غربی می‌رقصند.

در بسیاری از کشورها، این صحنه‌ها غیرعادی نیستند، اما موضوع برای عربستان متفاوت است. این کشور جایی است که مکان‌های مقدس اسلامی را در خود جای داده است و از وهابیت که نگاهی سخت‌گیرانه به شریعت دارد، حمایت می‌کند.

«ساحل خالص» در شهر اقتصادی ملک عبدالله، در ۱۲۵ کیلومتری (حدود ۸۰ مایلی) شمال مرکز شهر جده قرار دارد.

حدیل عمر مصری در این باره گفت: «من اینجا بزرگ شده ام. تا چند سال پیش حتی اجازه نداشتیم به موسیقی گوش دهیم، بنابراین اینجا شبیه بهشت است.»

این کشور تحت تغییر ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان که در سال ۲۰۱۷ به قدرت رسید، در حال تغییر است. اصلاحات اجتماعی این پادشاهی، قصد دارد با تنوع بخشیدن به اقتصاد، وابستگی خود به نفت را کاهش دهد. از جمله اقدامات صورت گرفته، تشویق گردشگری است.

در همین رابطه رئیس رویدادهای شهر اقتصادی ملک عبدالله، گفت که این ساحل، هم بازدیدکنندگان محلی و هم گردشگران خارجی را جذب می‌کند. در واقع هدف این است که به مردم داخل عربستان این امکان داده شود در کنار خارجی‌ها از امکانات بهره‌مند شوند. موضوعی که هم از خروج ارز جلوگیری می‌کند، هم مردم را راضی می‌کند و هم باعث ارزآوری به درون کشور می‌شود.

البته ساحل خالص تنها محل برای جذب توریست نیست. اخیرا اعلام شد که منطقه ای در خلیج فارس نیز برای ساخت محلی توریستی در نظر گرفته شده است.

دیما ، یک تاجر جوان سعودی در حالی که به موسیقی مورد علاقه‌اش گوش می‌دهد، می‌گوید: «من احساس می‌کنم که دیگر نیازی به سفر به خارج ندارم ... زیرا همه چیز اینجا هست.»

به دلیل «حفظ حریم خصوصی» ، تلفن‌های همراه هنگام ورود به ساحل جمع‌آوری و در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری می‌شوند. این اقدام برای جلوگیری از عکاسی انجام می‌شود.

با توجه به برنامه‌های عربستان، دیگر قرار نیست حجاج به‌عنوان تنها منبع درآمد جذب توریست شناخته شوند، بلکه مسافران سیاحتی نیز می‌توانند روی بهره‌مندی از سواحل گرم عربستان سعودی حساب کنند.

البته هنوز فروش مشروبات الکلی در ساحل صورت نمی‌گیرد. اما به نظر می‌رسد زندگی در عربستان سعودی به سمت عادی شدن پیش می‌رود.

این در حالی است که ولیعهد عربستان امیدواری بسیاری را در میان مردم عربستان، خصوصاً نسل جوان ایجاد کرده است. وی که خودش در جوانی به سر می‌برد، قصد دارد تا از سنت‌های ارتجاعی گذر کند و این فرصت را فراهم کند تا هم خارجی‌ها به این کشور بیایند، هم مردم عربستان از مواهب این کشور لذت ببرند.

روند پلکانی بهبود آزادی‌های اجتماعی باعث شده تا عربستان سعودی به الگویی برای مردم کشورهای دیگر تبدیل شود./

https://www.asianews.ir/u/3z3
اخبار مرتبط
محمدبن سلمان تا ساعات آینده رسما به عنوان مالک جدید باشگاه نیوکاسل معرفی می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید