صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۵۸
کد خبر: 6280
گزارشگر: 300
۵۸۶
۰
۰
۱
چرایی طولانی شدن انتخاب شهرداران از زبان جمالی نژاد؛

در سال ۹۶ آئین نامه محکمی برای انتخاب شهرداران نداشتیم و هر کسی با هر مدرکی معرفی می‌شد با تشخیص مقام عالی وزارت، خیلی راحت حکمش صادر و ابلاغ می‌شد! / حکم بیش از ۹۰ درصد شهرداران ابلاغ شده است!

در سال ۹۶ آئین نامه محکمی برای انتخاب شهرداران نداشتیم و هر کسی با هر مدرکی معرفی می‌شد با تشخیص مقام عالی وزارت، خیلی راحت حکمش صادر و ابلاغ می‌شد! / حکم بیش از ۹۰ درصد شهرداران ابلاغ شده است!
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: حکم بیش از ۹۰ درصد شهرداران شهر‌های بالای دویست هزار نفر و بیش از ۸۰ درصد شهر‌های کشور تعیین تکلیف و ابلاغ شده است.
به گزارش آسیانیوز، آقای مهدی جمالی نژاد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: این کار با تلاش همکاران ما در استان‌ها و وزارت کشور و مدیران شهری و شورا‌های شهر انجام شده است.

 

وی گفت: طبق ماده ۸۲ قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و همچنین انتخابات شهرداران مصوب سال ۷۵، تهیه آیین نامه اجرایی تصدی سمت شهردار بر عهده هیات وزیران است.

 

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: این آیین نامه در سال ۷۷ تهیه شده بود و ما طی سال‌های گذشته براساس این آئین نامه شهرداران را انتخاب می‌کردیم و چندین دوره انتخابات شورا‌ها را داشتیم و چندین دوره شهرداران بر اساس همین آئین نامه انتخاب شدند.

 

وی افزود: از سال ۹۷ به دلیل اینکه کسانی که انتخاب می‌شدند باید تخصص بیشتری داشته باشند و هم بحث اصل نخبگی و خبرگی مطرح شد و باید آدم‌های توانمندی انتخاب می‌شدند؛ به همین خاطر؛ این آئین نامه را تغییر دادند که هم تخصصی‌تر و هم فنی‌تر و هم سختگیرانه‌تر شده است.
 
جمالی نژاد افزود: مطابق آئین نامه اجرایی، برای تصدی شهرداری از سال ۹۷ سوابق مدیریتی پایه، میانی و ارشد نیز ملاک عمل شد که یک مقدار انتخاب شهرداران را پیچیده‌تر کرد و نیاز بود در این خصوص کارگروهی تشکیل می‌شد تا این کار را بررسی می‌کرد.

 

وی ادامه داد: بعد از اینکه شورا‌ها؛ شهردار مورد نظر را انتخاب و معرفی می‌کردند به همراه مستندات و مدارک باید یک ماه پس از رسمیت یافتن (شوراها) این کار را انجام می‌دادند و مدیریت پایه، میانی و ارشد باید در انتخاب شهرداران احراز می‌شد.

 

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: طبق این آئین نامه جدید سه سال مدیریت پایه برای شهر‌های تا ده هزار نفر جمعیت، ۵ سال سابقه مدیریت پایه برای شهر‌های ۱۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۵ سال مدیریت میانی برای شهر‌های ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، ۷ سال مدیریت میانی برای شهر‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، ۹ سال مدیریت میانی برای شهر‌های ۵۰۰ تا یک میلیون نفر جمعیت و ۹ سال مدیریت ارشد برای کلانشهر‌ها و شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت نیاز است و ملاک عمل قرار گرفت.
 
وی افزود: در عین حال افراد منتخب باید یک سری مدارک و رشته‌های تخصصی مرتبط نیز برای تصدی مدیریت شهری داشته باشند که از سوی وزیر کشور متناسب با درجه هر شهر تعیین و مشخص و ابلاغ می‌شود و این روند، کار انتخاب شهرداران را از آن آئین نامه سال ۷۷ متفاوت می‌کند و نیاز بود که کارگروهی در وزارت کشور تشکیل شود و این شاخص‌ها را بررسی کند.

 

جمالی نژاد گفت: اما برای شهرداران شهر‌های بالای دویست هزار نفر و مراکز استان ها؛ وزیر کشور حکم می‌زند و شهر‌های زیر دویست هزار نفر را استانداران حکم می‌زنند که به تبع آن در استان‌ها نیز چنین کارگروهی باید تشکیل می‌شد.

 

وی افزود: ۱۴۰۰ شهر داریم که حدود ۵۴ شهر آن بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که از این ۵۴ شهر بیش از ۹۰ درصد تعیین تکلیف و شهرداران آن‌ها به همراه مدارک و مستندات معرفی شده اند و برای بیش از ۳۰ شهردار حکم ابلاغ زده شده و بقیه نیز در حال انجام است.

 

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: آن سه تاچهار شهری هم که هنوز شهرداران آن‌ها معرفی نشده اند، شاید به مصادیق خود استان برمی گردد و در واقع مسائلی که در خود استان است و اختلاف‌هایی که بین خود استان و شهر وجود دارد؛ هنوز کسی را معرفی نکردند ضمن اینکه آن شرایط تصدی سمت شهرداری و احراز صلاحیت و شاخص‌های مورد نیاز را هم باید داشته باشند.

 

وی گفت: اگر این افراد نیز معرفی شوند آن مراحل طی و استعلام‌ها از دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود و در نخستین فرصت این احکام صادر و ابلاغ خواهد شد.

 

جمالی نژاد افزود: شاید با این آئین نامه که اخیرا تصویب شده و در واقع نخستین دوره است که آن را تجربه می‌کنیم، کمی فرآیند کار طولانی شده است چرا که ما سال ۹۶ این آئین نامه را نداشتیم و هر کسی با هر مدرکی معرفی می‌شد با تشخیص مقام عالی وزارت، خیلی راحت حکمش صادر و ابلاغ می‌شد، اما با این آئین نامه اکنون این گونه نیست و حتما باید شرایط و ویژگی‌ها احراز شود که فرایندی طولانی است.
https://www.asianews.ir/u/3zl
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید