صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۳
کد خبر: 6299
گزارشگر: 213
۹۴۴
۰
۰
۳
آخرین اظهارات آژانس درباره نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران

هشدار مدیرکل آژانس؛ رافائل گروسی خواهان «دیدار فوری» با وزیر خارجه ایران شد

هشدار مدیرکل آژانس؛ رافائل گروسی خواهان «دیدار فوری» با وزیر خارجه ایران شد
رافائل گروسی در حالی هشدار داد که خواهان دیدار فوری با وزیر امور خارجه ایران است، که گفته بود از اقدامات موقت کنونی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران رضایت ندارد.

به گزارش آسیانیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد که اقدامات جایگزین و موقت کنونی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیگر «کامل» نیست و او نیاز دارد برای تقویت نظارت آژانس فورا با وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

مدیرکل آژانس در شورای حکام گفت »ایران پاسخگو نیست!»

----------------------------------------------------

گروسی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز که روز سه‌شنبه ۲۷ مهر منتشر شده، گفت: «من نتوانستم با وزیر خارجه [جدید] ایران گفت‌وگو کنم. باید در سطح سیاسی این تماس را داشته باشم. این یک امر ضروری است. بدون آن نمی‌توانیم یکدیگر را درک کنیم.»

او آخرین بار در شهریور به ایران سفر کرد و در دیدار با محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی این کشور، درباره تعویض کارت‌های حافظه دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران به توافق رسید.

مدیرکل آژانس قرار است بار دیگر به ایران سفر کند، اما هنوز تاریخ مشخصی در این زمینه از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی تعیین نشده است.

 

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

آژانس «نمی تواند» تصاویر مراکز هسته‌ای ایران را «رویت» کند؛ حتی با سفر گروسی!

-----------------------------------------

به گزارش رویترز، او روز سه‌شنبه همچنین به خبرنگاران گفت پیش‌بینی می‌کند به زودی درباره زمان سفرش به ایران خبری منتشر شود و انتظار دارد این سفر پیش از نشست شورای حکام آژانس در ماه آینده میلادی باشد.

گروسی تاکید کرد انتظارات او بر اساس گفت‌وگوهایش با مقام‌های ایرانی است و جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد. او با این حال گفت آژانس توانسته دوربین‌هایش در همه سایت‌های هسته‌ای ایران به جز مجتمع تسا در کرج را سرویس کند.

«چند ماه» تا دستیابی ایران به مواد لازم بمب اتمی

گروسی همچنین به فایننشال تایمز گفت ایران «ظرف چند ماه» از مواد کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای برخوردار خواهد بود، اما با این حال اضافه کرد فکر نمی‌کند ایران به دنبال چنین سلاحی باشد.

به گفته مدیرکل آژانس، زمان لازم برای دستیابی به بمب اتمی به طور مداوم در حال کاهش است زیرا ایران اورانیوم بیشتری را با سانتریفیوژهای کارآمدتری غنی می‌کند. او تاکید کرد: «این زمان کوتاه‌تر و کوتاه‌تر می‌شود.»

گروسی گفت او روز گذشته به دوربین‌های نظارتی دوباره نصب شده در مجتمع تسا، تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج، نیاز داشت.

اوایل مهرماه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در تصمیمی مغایر با توافق اخیر اجازه تغییر کارت حافظه دوربین‌های این مجتمع را به بازرسان نداده است.

در حالی که مسوولان کشور از این رفتار خود در برابر آژانس دفاع کردند و نماینده ایران در وین گفت که دوربین‌های مجتمع تسا جزو تفاهم با آژانس نیست.

مجتمع تسا چند ماه قبل بنا بر گزارش‌های اعلام شده مورد «خرابکاری» قرار گرفت و سازمان انرژی اتمی ایران از گروسی خواست این موضوع را محکوم کند.

این مجتمع یکی از مکان‌هایی است که ایران موافقت کرده بود بازرسان آژانس به آن دسترسی داشته باشند، اما بر اساس گزارش‌ها در حمله ماه ژوئن علیه این تاسیسات یکی از چهار دوربین آژانس در این مرکز از بین رفت و فیلم دوربین تخریب شده نیز موجود نیست.

گروسی به فایننشال تایمز گفت: «این مشکل درباره مجتمع کرج وجود دارد و من در حال کار کردن در این زمینه‌ام. اقدامات جایگزین ما به شدت آسیب دیده و کامل نیست. اما بدون ارزش هم نیست.»

فایننشال تایمز نوشت مقام‌های غربی امیدوارند که مذاکرات هسته‌ای ایران ماه آینده و پیش از نشست سه‌ماهه بعدی شورای حکام آژانس از سرگرفته شود.

گروسی روز دوشنبه در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره اختلاف میان ایران و آژانس درباره دسترسی به تاسیسات هسته‌ای این کشور گفت‌وگو کرد.

این دیدار در حالی برگزار ‌شد که وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر با وزرای خارجه اسرائیل، عربستان سعودی و امارات و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد ایران و برنامه هسته‌ای این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام اعلام کرد که با توجه به پاسخگو نبودن ایران به پرسش‌های این سازمان در دو سال گذشته و عدم اجازه دسترسی کامل به تجهیزات نظارتی بر تأسیسات هسته‌ای ایران، نگرانی‌ها دربارهٔ برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان پابرجا است.

او خطاب به شورای حکام گفت: «من همچنان به‌شدت نگرانم که مواد هسته‌ای در تأسیسات از پیش اعلام نشده وجود داشته و آژانس از مکان نگهداری این مواد باخبر نیست».

رافائل گروسی تأکید کرد یکی از مواردی که به نگرانی فزاینده او دامن می‌زند این است که «پس از دو سال همچنان موضوع پادمانی در ارتباط به چهار مکان در ایران که از پیش اعلام نشده، حل نشده است».

این در حالی است که این احتمال مطرح بود که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن، بر اساس این گزارش‌های آقای گروسی از پرونده هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را از طریق صدور قطعنامه‌ای پس از سال‌ها به شورای امنیت سازمان ملل متحد بکشانند.

اما ایران یک روز مانده به نشست شورای حکام به یک توافق در مورد تجهیزات نظارتی با آژانس دست یافت و فعلا این امر احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست را کم‌رنگ‌تر کرده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/403
اخبار مرتبط
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی او خطاب به شورای حکام گفت: «من همچنان به‌شدت نگرانم که مواد هسته‌ای در تأسیسات از پیش اعلام نشده وجود داشته و آژانس از مکان نگهداری این مواد باخبر نیست».
یک مقام ایرانی آگاه گفته است سفر روز شنبه ۲۰ شهریور رافائل گروسی ربطی به محدودیت‌های اعمال‌شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های مراکز اتمی ندارد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من عمیقا نگران این هستم که مواد هسته‌ای در سه محل اعلام نشده در ایران وجود داشته و محل کنونی این مواد اتمی برای آژانس مشخص نیست؛ از این رو فکر می کنم که مذاکرات فنی میان آژانس و ایران نتایج مورد انتظار را به دنبال نداشته باشد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شرایط در ارتباط با تهران «بسیار نگران‌کننده» است، چرا که برنامه هسته‌ای این کشور بسیار بیشتر پیچیده‌تر شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید