صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۹
کد خبر: 6306
گزارشگر: 213
۳۷۶۹
۰
۰
۲
دلایل عدم اجرای حکم اعدام

«علت» توقف حکم آرمان عبدالعالی چه بود؟/ادامه تلاش های جهانی برای جلوگیری از اعدام کودک مجرم‎

«علت» توقف حکم آرمان عبدالعالی چه بود؟/ادامه تلاش های جهانی برای جلوگیری از اعدام کودک مجرم‎
وکیل آرمان عبدالعالی، کودک‌مجرم از توقف حکم اعدام او خبر داد و در این باره به بیان دلایلی پرداخت.

به گزارش آسیانیوز، وکیل آرمان عبدالعالی، کودک‌مجرم، روز چهارشنبه از تعویق دوباره اجرای حکم اعدام موکل خود خبر داد.

--------------------------

بیشتر بخوانید:

در آخرین برگ پرونده «غزاله شکور و آرمان عبدالعالی» چه رقم خواهد خورد؟/تلاش های جهانی برای جلوگیری از اعدام+ویدیو

---------------------------------------------------

بنا بر آن‌چه به پدر آرمان عبدالعالی ابلاغ شده، قرار بود حکم اعدام این کودک‌مجرم بامداد امروز چهارشنبه، ۲۸ مهرماه، اجرا شود.

با این حال عبدالصمد خرمشاهی به خبرگزاری ایلنا گفت: «تعویق اجرای حکم اختصاص به آرمان نداشته است و اجرای حکم اعدام برای چند نفر همزمان به تعویق افتاده است.»

 خرمشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، بدون اشاره به جزئیات، اضافه کرد: «ظاهرا این تعویق اجرای حکم اختصاص به آرمان نداشته است و حالت عمومی داشته و چند نفری که باید حکم اعدام برایشان اجرا می‌شد، اجرای حکم‌شان به تعویق افتاده است.»

--------------------------

بیشتر بخوانید:

سرنوشت آرمان عبدالعالی بعد از انتقال به انفرادی/احتمال زنده بودن غزاله شکور+ویدیو
-----------------------------------------------------------------

وکیل مدافع آرمان عبدالعالی در گفت‌و‌گوی دیگری با باشگاه خبرنگاران جوان نیز گفته است: «هنوز مشخص نیست که دلیل به تعویق افتادن حکم درخواست ما از رئیس قوه قضاییه برای عدم اجرای حکم بوده و یا رضایت اولیای دم مقتول.»

آرمان عبدالعالی به اتهام قتل دوست‌دخترش، غزاله شاکر در اسفند ۹۴، زمانی که ۱۷ سال بیشتر نداشت محاکمه و به اعدام محکوم شد.

گزارش‌ها حاکی است که دادگاه او را بر اساس اعترافاتش در زندان به اتهام قتل محکوم کرده، اما خودش می‌گوید این اعترافات را تحت شکنجه و آزار از او گرفته‌اند و بعدا تمامی آن‌ها را پس گرفته است.

بر اساس گزارش‌ها قرار بود حکم اعدام آرمان عبدالعالی روز چهارشنبه ۲۱ مهر اجرا شود اما تا روز شنبه، ۲۴ مهر به تعویق افتاد و اجرای این حکم در روز شنبه نیز بدون اعلام دلیل متوقف شد.

با این حال سایت حقوق بشر ایران گزارش داده که وی ساعت ۱۰ صبح روز یک‌شنبه، ۲۵ مهر به سلول انفرادی منتقل شده و ماموران اعلام کرده‌اند که حکم اعدام او در روزهای آتی اجرا خواهد شد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر در بیانیه‌ای خواستار لغو فوری اعدام آرمان عبدالعالی شدند و از مقامات ایران خواستند صدور حکم اعدام برای کودک‌مجرمان را متوقف کند.

تقاضای اضطراری سفیران حقوق بشر اروپا:

مقامات ایران بایستی فورا هر برنامه ای برای اعدام آرمان عبدالعالی که در زمان ارتکاب جرم ادعایی سن قانونی نداشته است را متوقف کنند. مجازات اعدام تنبیهی ظالمانه، غیر انسانی و بازگشت ناپذیر است که حقوق بشر را نقض می کند.

همزمان سفارت فرانسه در ایران روز چهارشنبه در یک توییت خبر داد که سفیران حقوق بشر اروپا نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت اضطراری درخواست کرده‌اند «فورا هر برنامه‌ای برای اعدام آرمان عبدالعالی که در زمان ارتکاب جرم ادعایی سن قانونی نداشته است را متوقف کنند.»

آنها نوشته‌اند: «مجازات اعدام تنبیهی ظالمانه، غیرانسانی و بازگشت‌ناپذیر است که حقوق بشر را نقض می‌کند.»

بر اساس سیزدهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران که فروردین امسال منتشر شد، در سال ۲۰۲۰، ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک‌مجرمان را ادامه داده است» و دست‌کم «چهار کودک‌مجرم» در میان افراد اعدام‌شده در این سال بوده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/40a
اخبار مرتبط
در حالی که وکلای آرمان عبدالعالی به دلایل مختلف از جمله کودک مجرم بودن و احتمال زنده بودن غزاله شاکر، خواستار توقف حکم اعدام وی شده اند، به پدر آرمان عبدالعالی روز اعدام فرزندش ابلاغ شده است.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو فوری اعدام آرمان عبدالعالی شدند و در بیانیه ای گفتند تمامی احکام اعدام مجرمان زیر سن ۱۸ سال باید لغو شود.
در حالی که تلاش های جهانی و حقوق بشری برای جلوگیری از اعدام آرمان عبدالعالی ادامه دارد، پرونده غزاله و آرمان به آخرین مرحله نزدیک شده است؛ پرونده آنها سال 92 با ناپدید شدن ناگهانی غزاله آغاز شد و آرمان به اتهام قتل غزاله به قصاص محکوم شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید