صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۳۰ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۴
کد خبر: 6334
گزارشگر: 213
۸۳۰
۰
۰
۳
رفتن ایرانیان به ترکیه هم سخت تر می شود

ایران؛ «سیاه» و ترکیه به لیست «خاکستری» رفت/زنگ خطر برای مردم ایران

ایران؛ «سیاه» و ترکیه به لیست «خاکستری» رفت/زنگ خطر برای مردم ایران
در حالی که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در پایان نشست عمومی اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که ایران و کره شمالی همچنان در فهرست سیاه باقی ‌می‌مانند و ترکیه هم در فهرست خاکستری است؛ احتمالا خرید و فروش ملک برای ایرانیان در این کشور را را مشکلاتی مواجه خوهد کرد.

به گزارش آسیانیوز، گروه ویژه اقدام مالی با نام اختصاری اف‌ای‌تی‌اف (FATF) در پایان نشست عمومی اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که ایران و کره شمالی همچنان در فهرست سیاه باقی ‌می‌مانند و ترکیه، اردن و مالی، تازه‌واردها به فهرست خاکستری خواهند بود.

اف‌ای‌تی‌اف در سال ۱۹۸۹ با هدف مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریسم و دیگر تهدید‌ها علیه سیستم مالی بین‌المللی ایجاد شد و درحال حاضر ده‌ها کشور شامل دو سازمان منطقه‌ای: کمیسیون اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، از اعضای آن به‌شمار می‌روند.

---------------

بیشتر بخوانید:

۱۸ بانک دیگر ایران تحریم شد
------------------------------------------
به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا دیجی‌کالا خبر داده با همکاری «دیجی‌پی» و « بانک مشترک ایران و ونزوئلا» امکان تسویه زودتر از موعد برای فروشندگان دیجی‌کالا فراهم شده است! ظاهرا با این شرایط تمامی فروشندگان دیجی‌کالا اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند هر زمانی که نیاز به نقدینگی دارند، مبالغ حاصل از فروش خود را زودتر از ۲۴ ساعت دریافت کنند.

 -------------------------

بیشتر بخوانید:

محکومیت بانک‌ مرکزی ایران در «بزرگ‌ترین پولشویی»؟!

----------------------------------------------------

این در حالی است که تجارت نیوز امروز  نوشت که اقدام مالی به این دلیل به فعالیت بخش مستغلات ترکیه توجه ویژه نشان داده که ایرانیان در چند سال گذشته یکی از خریداران اصلی املاک ترکیه بوده‌اند. آخرین گزارشی که مرکز آمار ترکیه منتشر کرد نشان می‌داد ایران، بعد از عراق دومین کشور متقاضی خرید ملک در ترکیه هستند.


مردم ایران در چند سال گذشته و به خصوص از سال ۲۰۱۵ تاکنون متقاضی خرید ملک در ترکیه بوده‌اند. از طرفی گزارش رصدخانه مهاجرت ایران نشان می‌دهد ترکیه پایگاه اول مهاجرت ایرانیان است. یعنی مردم ایران ابتدا به ترکیه مهاجرت می‌کنند و بعد از چند سال به کشور دیگری می‌روند.

---------------------
بیشتر بخوانید:

کمک های بهداشتی و‌ بشردوستانه به ایران شامل تحریم‌ها نیست

--------------------------------------------------
هزینه ۲۰ میلیارد دلاری نپیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف»

ایندیپندنت نوشت تفاوت فهرست سیاه و خاکستری در این است که در فهرست اول کشورها با برچسب غیرهمکار و اقدامات تقابلی شناخته می‌شوند و در فهرست خاکستری تنها موضوع نظارت شدید مطرح است.

ایران از سال ۱۳۹۸ به دلیل تامین مالی تروریسم دوباره به فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف بازگشته است.

تصویب لوایج اف‌ای‌تی‌اف از جمله موضوعات جنجالی در ایران است. گروه ویژه اقدام مالی از ایران می‌خواهد لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی را تصویب و اصلاحاتی را در نظام مالی خود اعمال کند. اما مسوولان  به دلایل متعددی از جمله احتمال ردیابی روابط مالی با گروه‌های شبه‌نظامی و دور زدن تحریم‌ها از این اقدام خودداری می‌کنند و بسیاری از کارشناسان بر این باورند حتی در صورت لغو تحریم‌ها، تصویب نشدن لوایح اف‌ای‌تی‌اف در ایران و باقی‌ماندن نام این کشور در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، مانع تعامل تجاری بین‌المللی گسترده با تهران خواهد شد.

به نقل از تجارت نیوز در این حال ترکیه نیز برای خروج از فهرست خاکستری، باید مجموعه اقداماتی را انجام دهد و آن رعایت استانداردهای بیشتر در حوزه فعالیت‌های بانک، طلا و مستغلات است.

از طرف دیگر، خرید یک ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار نیز از راه‌های مردم ایران برای گرفتن اقامت ترکیه بود. اما حالا گروه ویژه اقدام مالی به ترکیه هشدار داده که برای خروج از فهرست خاکستری، باید استانداردهایی را در حوزه املاک و مستغلات رعایت کند.

 تاثیر گزارش FATF بر سرمایه‌گذاری ایرانیان

براساس گزارش این کارگروه، سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه مستغلات ترکیه به شدت افزایش یافته. این کارگروه از ترکیه خواسته مقررات‌های این کارگروه برای بخش مستغلات را رعایت کند. اما این مقررات چیست؟

این مقررات شامل شناسایی مشتریان، نگهداری سوابق و انعکاس موارد مشکوک است.

از طرف دیگر ایران یکی از دو کشوری است که در لیست سیاه FATF قرار دارد. ممکن است ترکیه برای خروج از فهرست خاکستری مقررات جدیدی برای سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور وضع کند. یا ممکن است فروشندگان ملک در ترکیه از این پس قیمت املاک خود برای ایرانیان را افزایش دهند.

در هر صورت به نظر می‌رسد که گزارش جدید FATF خبر خوبی برای ایرانیان نباشد. به خصوص برای آن دسته از افرادی که قصد مهاجرت یا خرید ملک در ترکیه را داشتند. پیش‌بینی‌ها می‌گوید شاید ترکیه قوانین خرید ملک برای ایرانیان را سخت کند یا قیمت املاک ترکیه برای خریداران ایرانی گرانتر از بقیه باشد./

https://www.asianews.ir/u/411
اخبار مرتبط
گروه شانگهای 5 در 26 آوریل 1996 با امضاء پیمان تعمیق اعتماد نظامی در مناطق مرزی در شهر شانگهای کشور چین شکل گرفت، این گروه به منظور همکاری های چند جانبه اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان تشکیل شد.
روزنامه کیهان در واکنش به برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی داخلی نسبت به عضویت ایران در شانگهای گفت: گروهی مدعی هستند که عضویت در این سازمان، برای ایران منفعت خاصی در پی نخواهد داشت و اصلاً چیز دندان‌گیر و مهمی ‌نیست!
در حالی که حضور ایران در نشست اخیر پیمان شانگهای می‌تواند نوعی موفقیت در سیاست منطقه‌ای کشور لحاظ شود، ولی برخی کشورهای عضو حتی در صورت عضویت رسمی در پیمان شانگهای، به دلیل تحریم های جهانی حاضر به همکاری همه‌جانبه با ایران نخواهند بود و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی ( پولشویی) نیز از موانعی است که حضور فعال ایران در این پیمان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰، از روز چهارشنبه ۳ شهریور با حکم ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، به سِمت معاون اقتصادی او، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب شد.
خطر فروپاشی اقتصاد و گسترش فقر در ایران به مرحله بحران و هشدار رسیده است و کارشناسان اقتصادی تنها راه‌حل عبور از این بحران را پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف و ارتباط تجاری با دیگر کشورهای جهان می‌دانند؛ در حالی که رئیس اتاق‌بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران اوایل سال گذشته گفت با وجود همه ادعاها، سهم اقتصاد کشور از اقتصاد جهانی در چهار دهه گذشته نصف شده و به تعبیری رشد اقتصادی ما در این دوره تقریبا صفر بوده است.
دادستان بحرین روز گذشته در گزارشی ادعا کرد که پس از بررسی همه موارد مربوط به اتهامات اشخاص و بانک‌های درگیر در این پرونده، بانک «المستقبل» و شش نفر از مقامات آن در بحرین، هم‌چنین بانک مرکزی ایران و چند بانک‌ ایرانی دیگر را مجرم شناخته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید