صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۰۷:۲۱
کد خبر: 6360
گزارشگر: 213
۷۱۵
۰
۰
۲
تشدید و هشدار فقر مطلق در ایران

به چهل میلیون ایرانی «کمک فوری» شود!

به چهل میلیون ایرانی «کمک فوری» شود!
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.

به گزارش آسیانیوز، نمایده مجلس گفت «میزان نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی کشور را نمی‌توان پنهان کرد»

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

بانک جهانی ایران را کشور «به سوی فقر» اعلام کرد!/افزایش ۹۰ درصدی قیمت «مواد غذایی ضروری»

---------------------------------------------------------------------

 حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.

حاجی بابایی افزود: «سرمایه و درآمد کشور خوب و مناسبت است، لیکن متاسفانه این درآمد تبدیل به تولید نمی‌شود.

 

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

خطر «فروپاشی اقتصاد» ایران در هشدار/ رشد اقتصادی چهار دهه اخیر «صفر» بود!

-------------------------------------------------------------------

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه باید صورت بگیرد تا درآمدها واقعی و حقیقی شود و با شفاف سازی در این زمینه، مردم آن را لمس کنند. جراحی اقتصادی باید صورت بگیرد، لیکن جراحی نباید به مردم آسیب وارد کند. در این که درآمدهای کشور باید به جیب مردم برسد، کسی شک ندارد. اما نوع نگاه این است که در ابتدا وارد کارگاه شود بعد به سمت جیب مردم سرازیر شود.»

حاجی بابایی در برنامه تلویزیونی «غیرمحرمانه» با موضوع «یارانه‌های پنهان» سخن می‌گفت که بیشتر به موضوع حذف یارانه سوخت اختصاص داشت.

در همین برنامه، میثم هاشم‌خانی، تحلیلگر اقتصادی، گفت: «دولت نباید قیمتی برای انرژی مشخص کند، همچنین سهمیه مساوی از انرژی به مردم ارائه شود. منطقی است که سهمیه بنزین، گاز یا سهمیه نفت خام یا گاز خام را به مردم داده و هر فردی بتواند مازاد بر سهم خود را بگیرد یا اساسا کل آن سهم را بفروشد و عرضه و تقاضا قیمت را شکل دهد.»

میوه هم از سبد خرید خانواده‌ها حذف می‌شود

  او گفت که با یک ریال افزایش قیمت بنزین، گاز، گازوئیل و مانند آن موافق نیست، و افزود: «افزایش قیمت به شکلی باید صورت بگیرد که صد در صد فواید آن به جیب مردم برسد. ما جز این که مالکیت را به مردم و آن هم به طور مساوی بدهیم، نداریم.»

محمدقسیم عثمانی، رئیس عالی نظارت سازمان حسابرسی کشور، نیز در آن برنامه گفت: «ساختار اقتصادی کشور معیوب و مریض است و به انقلاب اقتصادی نیازمند هستیم. میزان نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی کشور را نمی‌توان پنهان کرد.»

او با بیان این که درآمد مردم با درآمد سایرکشورهای دیگر و هزینه‌های زندگی همخوانی ندارد، افزود: «تا ساختار معیوب اقتصادی اصلاح نشود، اتفاق مثبت اقتصادی در کشور نخواهد افتاد.»

در بامداد ۲۴ آبان ۱۳۹۸، قیمت بنزین در ایران ناگهانی ۳۰۰ درصد افزایش یافت، و سبب برپایی تظاهرات اعتراضی سراسری در بیش از ۱۰۰ شهر ایران شد که با استفاده از اسلحه جنگی و ادوات نظامی، اعتراضات مردمی سرکوب و تعداد کثیری نیز بازداشت و زندانی شدند.

در همین حال از ماهها پیش گفته شده که خطر فروپاشی اقتصاد و گسترش فقر در ایران به مرحله بحران و هشدار رسیده است و کارشناسان اقتصادی تنها راه‌حل عبور از این بحران را پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف و ارتباط تجاری با دیگر کشورهای جهان می‌دانند؛ در حالی که رئیس اتاق‌بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران اوایل سال گذشته گفت با وجود همه ادعاها، سهم اقتصاد کشور از اقتصاد جهانی در چهار دهه گذشته نصف شده و به تعبیری رشد اقتصادی ما در این دوره تقریبا صفر بوده است.

به گزارش آسیانیوز، همچنین مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران در مرداد ماه سال جاری، گفت که در صورت ادامه روند فعلی نرخ تورم تا پایان سال به ۶۰ درصد می‌رسد و اقتصاد ایران ونزوئلایی می‌شود. او کلید حل مشکلات اقتصادی کشور را در رونق تولید دانست و تاکید کرد که رونق تولید تنها در سایه حل مشکلات اف‌ای‌تی‌اف و سوئیفت حاصل می‌شود. از طرفی، مخالفان پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف تاکنون مانع از تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌اند و می‌گویند امضای این لوایح با «فعالیت‌های پوششی» جمهوری اسلامی همخوانی ندارد.


برخی مسئولان کشور همواره تحریم‌های ایالات‌متحده را عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور معرفی کرده‌اند. اگرچه نمی‌توان سایه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را انکار کرد، به گواهی گفته‌های کارشناسان اقتصادی آنچه باعث شده است اقتصاد کشور به مرز فروپاشی و ورشکستگی برسد، خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن لوایح اف‌ای‌تی‌اف است؛ دو لایحه‌ای که پس از تصویب در مجلس دهم و رد آن در شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شدند و از آن روز تاکنون بی‌نتیجه مانده‌اند.

لوایح اف‌ای‌تی‌اف در میان تندروهای نزدیک به حاکمیت مخالفان زیادی دارند. آنان ادعا می‌کنند که پذیرش این لوایح در اقتصاد ایران تاثیری نخواهد داشت. این ادعا را سعید جلیلی هم در جریان مناظره‌های ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرد. مخالفان اف‌ای‌تی‌اف می‌گویند پذیرش این لوایح راه‌ میان‌بر ایران برای دور زدن تحریم‌ها را از میان می‌برد اما مخالفت جدی با این لوایح یک دلیل مهم دیگر هم دارد و آن این است که دست ایران برای کمک مالی به گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان را می‌بندد.

نتیجه چنین تصمیمی گسترش فقر، تورم و مشکلات اقتصادی برای مردم ایران است. مشکلاتی که به قول مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، اگر اقدام مناسبی برای آن انجام نشود و این روند ادامه یابد، خطر ونزوئلایی شدن اقتصاد کشور را در پی دارد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/41o
اخبار مرتبط
بسیاری از خانواده‌ها دختران و پسران خود را در کابل به خاطر فقر و بدبختی به فروش می‌گذارند.
در حالی که بانک جهانی در گزارش تازه خود درباره چشم‌انداز فقر و نابرابری در ایران که تیر امسال منتشر کرده بود، اعلام کرد که رکود ادامه‌دار و تورم بالا، بسیاری از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است؛ مسوولان اتحادیه های مواد غذایی و بنکداران گفته اند که قیمت مواد غذایی پرمصرف در ایران از ابتدای امسال تاکنون، ۳۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.
خطر فروپاشی اقتصاد و گسترش فقر در ایران به مرحله بحران و هشدار رسیده است و کارشناسان اقتصادی تنها راه‌حل عبور از این بحران را پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف و ارتباط تجاری با دیگر کشورهای جهان می‌دانند؛ در حالی که رئیس اتاق‌بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران اوایل سال گذشته گفت با وجود همه ادعاها، سهم اقتصاد کشور از اقتصاد جهانی در چهار دهه گذشته نصف شده و به تعبیری رشد اقتصادی ما در این دوره تقریبا صفر بوده است.
رضا کیانیان به قالیباف نوشت: انحصار اطلاعات،سر چشمه ی اصلی ِفسادو رانت و اختلاس وتشدید فقر و فلاکت و فحشا ست؛ این مصوبه اگر اجرایی شود، قاچاق دستگاه های SpaceX رونق خواهد گرفت و قاعدتاً قاچاق این دستگاه ها ، به وسیله ی باند های قدرت صورت خواهد گرفت! می بینید چه عواقبی در انتظار مردم و قدرتمندان است؟
روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه، یک زن جوان ساکن شهر لیکک از توابع بهمئی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد که پیشتر با ضربات مشت همسرش دچار مرگ مغزی شده بود، جان خود را از دست داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید