صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۱
کد خبر: 6366
گزارشگر: 213
۶۵۷
۰
۰
۷
اظهارات کارشناس مسکن درباره خانه دار نبودن اغلب پایتخت نشینان

بحران فقر و سرپناه در تهران؛ محرومیت مسکن ۷۰ درصد مردم

بحران فقر و سرپناه در تهران؛ محرومیت مسکن ۷۰ درصد مردم
کارشناس مسکن گفت: ۴۰ درصد از خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن بسر می‌برند؛ یعنی خانواده‌هایی که بیش از ۳۰ درصد هزینه ماهانه یا سالانه خود را صرف هزینه‌های مرتبط با تهیه مسکن می‌کنند فقیران مسکن به شمار می آیند.

به گزارش آسیانیوز، کارشناس حوزه مسکن گفت: ۷۰ درصد تهرانی‌ها، فقیران مسکن محسوب می‌شوند.

---------------------

بیشتر بخوانید:

تشریح «مراحل ثبت‌ نام» در سامانه مسکن+لینک
--------------------------------------------------------------------
به نقل از صدا و سیما، فرید قدیری با حضور در شبکه دو سیما، ضمن اعلام این خبر، افزود: طبق آمار رسمی به ثبت رسیده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، نرخ جمعیت زیر خط فقط مسکن در ایران ۱/۸ برابر نرخ متعارف جهانی است.


---------------------------

بیشتر بخوانید:

«شرایط» ثبت‌نام مسکن ۳ میلیونی از فردا/ چه کسانی می توانند صاحب خانه شوند؟

-----------------------------------------------

او ادامه داد: ۴۰ درصد از خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن بسر می‌برند، خانواده‌هایی که بیش از ۳۰ درصد هزینه ماهانه یا سالانه خود را صرف اجاره بها و هزینه‌های مرتبط با تهیه مسکن می‌کنند فقیران مسکن محسوب می‌شوند این نرخ در تهران به ۷۰ درصد جمعیت استان رسیده است.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

چند خبر «مهم» وامی برای متقاضیان مسکن
------------------------------------------------------------------

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: بیش از دو سوم تهران نشینان هزینه‌ای که برای اجاره بها و تهیه مسکن می‌دهند بیشتر از رقم پرداختی سایر کشورهای دنیاست.

قدیری گفت: در ایران بر اساس آخرین آمار مربوط به سال ۹۸، یک زوج ساکن تهران حدود ۶۶ سال طول می‌کشد که خانه دار شوند، البته این موضوع، یک شرط محال هم دارد و آن اینکه نرخ مسکن با شرایط تورمی دستمزد آن فرد برابری داشته باشد و متاسفانه هیچگاه این اتفاق نمی‌افتد، زیرا نرخ مسکن همیشه بیشتر از تورم کشور است.

او افزود: مدت خانه دار شدن یک زوج در کشور به طور میانگین حدود ۳۳ سال و این در حالی است که در دنیا تعریف شده حدود ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا یک فرد بتواند با پس‌انداز خود خانه دار شود.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به الزام دولت سیزدهم برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴/۵ میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد این در حالی است که هنوز حدود ۷۰ هزار واحد از پروژه مسکن مهر تحویل صاحبانشان نشده حال اینکه قانون جهش تولید مسکن که رئیس جمهور طبق آن، الزام تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده برای این ۴/۵ میلیون واحد خالی هم تدبیری کرده یا خیر، به نظر بنده تدبیری نکرده، زیرا راه حلی ساده برای این موضوع وجود دارد مبنی بر اعمال مالیات بر خانه‌های خالی و این قانون در کشور ما اجرا نمی‌شود.

قدیری اضافه کرد: دولت اجرایی کردن چنین قانونی را رها کرده و سراغ راهی رفته که نه زمانش مشخص است و نه ابزاری برای اجرای آن فراهم است.

به گزارش آسیانیوز، در این حال این سوال مطرح است که آیا واقعا ایرانی‌ها فقیران مسکن‌اند؟ تهرانی‌ها چطور؟ برای بررسی این وضعیت می‌توان متوسط قیمت مسکن در چند منطقه از پایتخت ایران را نسبت به حقوق متوسط یک کارگر بررسی کرد. بر اساس نظر شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران بدون احتساب مزایا دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است. مجموع دریافتی حقوق یک کارگر حداقل‌بگیر با یک فرزند در ایران چهار میلیون و ۱۱۱ هزار و ۴۲ تومان در ماه خواهد بود.

در جدول زیر، حقوق یک کارگر ساده بدون احتساب مزایا و بدون فرزند (دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان) در نظر گرفته شده است و محاسبه می‌کنیم که بدون خرج کردن حتی یک ریال، ظرف چه مدتی می‌تواند در محله‌های مختلف تهران، تنها یک متر خانه بخرد.

بحران فقر و سرپناه در تهران؛ محرومیت مسکن ۷۰ درصد مردم/3 آبان 1400 asianews
این اعداد در حالی قیمت بالای مسکن را نشان می‌دهند که گزارش مرکز آمار هم بر روند صعودی قیمت مسکن گواهی می‌دهد. اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان شهریور ۱۴۰۰، بیش از ۷ برابر شده‌ و از ابتدای سال ۱۴۰۰، میانگین قیمت مسکن حدود ۹ درصد بالا رفته ‌است.

همچنین قیمت مسکن در آخرین ماه تابستان نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۲۳.۸ درصد افزایش داشته است. با این حساب، قیمت مسکن دیگر نه تنها برای قشر محروم جامعه بلکه برای قشر متوسط هم افزایش چشمگیری داشته و خانه‌دار شدن برای اقشار بیشتری از مردم ایران به رویا تبدیل شده است.

اما تکلیف خانه‌های خالی چه می‌شود؟ خانه‌های مجلل و خالی بسیاری که بیشتر آن‌ها در شمال تهران به حال خود رها شده‌اند، کجای این آمار قرار می‌گیرند؟ بنا به گفته‌ فرید قدیری، کارشناس حوزه مسکن، در بازار مسکن ایران، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی یا خانه دوم وجود دارد؛ یعنی خانه‌ای که مالک آن دو یا سه بار در سال از آن استفاده می‌کند. او معتقد است که دولت فعلا باید تمرکز خود را بر استفاده از این خانه‌ها بگذارد. او با اشاره به لزوم دریافت مالیات از خانه‌های خالی و بیان اینکه بخشی از خانه‌ها در قالب اقامتگاه دوم و به عنوان تفرجگاه استفاده می‌شوند، گفته است: «بخش زیادی از این خانه‌های خالی در مناطق بالای شهرند و عرضه آن‌ها می‌تواند کمک کند تا به صورت پلکانی، قیمت خانه‌هایی که در پایین‌دست‌اند، ارزان‌تر شود.»

با این حال، این دیدگاه‌ها مخالفانی هم دارد؛ از جمله کارشناسانی که معتقدند دریافت مالیات از خانه‌های خالی یا اجبار مالکان به اجاره یا فروش دارایی‌‌های آنان نوعی نقض حقوق مالکانه است و نمی‌توان افراد را به چنین کاری مجبور کرد.

مخالفان این طرح معتقدند نباید با راه‌حل‌های مقطعی به دنبال کاهش مشکلات بود؛ ضمن اینکه دریافت مالیات از خانه‌های خالی هم در نهایت مسیری به سمت کاهش فقر مسکن نیست بلکه تنها جیب دولت را پرپول‌تر می‌کند و افراد بی‌خانه و مخصوصا قشر کارمند و کارگر همچنان سرگردان می‌مانند.

در چنین شرایطی با قیمت‌های نجومی مسکن از یک سو و دستمزدهای حداقلی از سوی دیگر، تنها امید کارگران به وعده‌های مسئولان بود که حالا از «طرح مسکن کارگری» هم خبری نیست. این طرح قرار بود مشکل مسکن کارگران را حل کند و کارگران صنعتی را در اطراف شهرک‌های محل کارشان صاحب‌ خانه کند. با این حال هنوز درباره آن خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه بیش از یک سال است که اتاق تعاون مسئولیت اجرای طرح کشوری مسکن کارگری در ۱۵ استان ایران را به عهده گرفته، خبر داده است: «تنها در استان قزوین بیش از دو ماه است که پروژه به مرحله اجرایی رسیده است. در استان تهران و سایر استان‌ها کار به تدریج شروع خواهد شد.» او علت این تاخیر را تغییر و جابه‌جایی دولت اعلام کرده و گفته است: «طبیعی بود در این فرصت مقداری کارها کند شود.»

بنابراین باید دید در دولت جدید، پروژه مسکن کارگری تا چه حد پیش می‌رود، قیمت مسکن تا چه حد کنترل می‌شود، تسهیلات خرید چقدر افزایش پیدا می‌کند، وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن چه می‌شود و درنهایت خط فقر مسکن به کجا می‌رسد؟/


https://www.asianews.ir/u/41u
اخبار مرتبط
در حالی که وزیر راه و شهرسازی از ثبت نام گروهی از متقاضیان در سامانه ثمن ثبت‌نام خبر داد، گفته شد که طرح جهش تولید مسکن در بیش از ۹۰۰ شهر کشور اجرایی شده و خانواده‌های فاقد سرپناه از مزایای مسکن بهره‌مند می‌شوند.
نخستین اطلاعیه طرح جهش مسکن که در راستای کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن است توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شد.
ثبت‌ نام مسکن حمایتی از ظهر روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و سامانه آن به آدرس http://saman.mrud.ir از فردا در دسترس متقاضیان خواهد بود.
همچنانکه رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده از فردا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ سامانه ثبت‌نام مسکن رئیسی آغاز می‌شود و در این طرح قرار است دولت واحدهای مسکونی ارزان در اختیار افراد فاقد مسکن قرار دهد.
در حالی که طبق اعلام نمایندگان مجلس، سقف وام در حال حاضر ۴۵۰ میلیون تومان است، تسهیلات ساخت واحدهای قانون جهش تولید و تامین مسکن ۲۰ ساله است که به سازندگان پرداخت می‌شود.
بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان بهمن ۱۴۰۰ تسهیلات وام اجاره بها را پرداخت کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید