صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۵
کد خبر: 6380
گزارشگر: 213
۹۵۴
۰
۰
۲
علت خشونت علیه زنان در ایران

چرا ۸۰ درصد زنان ایران «قربانی» خشونت خانگی شدند؟

چرا ۸۰ درصد زنان ایران «قربانی» خشونت خانگی شدند؟
یافته‌های یک کار مطالعاتی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد زنان این مناطق در ایام اخیر حداقل با یک نوع خشونت مواجه شده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، در مدت قرنطینه خانگی، خشونت علیه زنان و کودکان افزایش یافته است.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

چرا دختران «سیگار» به دست دارند؟

---------------------------------------------------

یافته‌های یک کار مطالعاتی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز نشان می‌دهد که حدود ۷۷ درصد زنان این مناطق در دوران همه‌گیری کرونا و قرنطینه خانگی حداقل با یک نوع خشونت مواجه شده‌اند.

 

------------------------------

بیشتر بخوانید:

«اعتراض به تیراندازی پنهانی» به سوی زنان و دعوت به سکوت خانواده ها!

------------------------------------------

از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، یکی از نگرانی‌های عمده فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر افزایش خشونت‌های خانگی در دوران قرنطینه بود. حدود یک سال پس از آغاز همه‌گیری، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، افزایش خشونت علیه زنان در مدت قرنطینه را «مهلک» خواند و هشدار داد که بسیاری از زنان در خانه‌های خود که قرار است محلی امن برای آنان باشد، با خشونت مواجه‌اند.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

«زنان کوچک» و خواسته های غیر منطقی زنانه!

انتشار عکس‌های برهنه هزاران زن در اینترنت

مردان «دون ژوانی» چه رفتاری با زنان دارند؟/از خودشیفتگی تا هرزه گری جنسی

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

البته خشونت خانگی در دوران همه‌گیری کرونا تنها به زنان محدود نبود و بسیاری از کودکان نیز هم‌زمان با تعطیلی مدارس و دور ماندن از همسالان خود، در نقاط مختلف جهان با انواع خشونت‌ها در خانه روبه‌رو شدند.


در ایران نیز وزارت بهداشت هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، در پیامکی از شهروندان خواست در صورت مشاهده خشونت خانگی با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و موضوع را گزارش دهند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

درمان پریودی نامنظم و دلایل آن

---------------------------------------------------------------------

با وجود اینکه شواهد و آمار نشان می‌دهد خشونت خانگی علیه زنان و کودکان در دوران کرونا افزایش یافته است، در اردیبهشت ۱۳۹۹، معصومه ابتکار، معاون سابق رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، مدعی شد که میزان خشونت خانگی در ایران در مقایسه با آمارهای جهانی چندان حاد نیست و حتی وضعیت ایران از متوسط جهانی بهتر است.

 این یافته‌ها در حالی مطرح شد که حتی سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران هم افزایش آمار خشونت خانگی را تایید کرده است. این سازمان چند ماه بعد از آغاز همه‌گیری در ایران، اعلام کرد که در مدت قرنطینه خانگی، خشونت علیه زنان و کودکان افزایش یافته و بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی به این موضوع اختصاص داشته است.

به‌ تازگی نیز گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران وضعیت خشونت خانگی در دوران همه‌گیری کرونا را بررسی کرده‌اند. نتایج این تحقیق که در پنج شهر تهران، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز انجام شده، نشان می‌دهد که آمار خشونت علیه زنان قابل‌توجه بوده است. به‌ طوری‌ که از میان پنج هزار و ۳۱۷ زن که در این مطالعه شرکت کردند، چهار هزار و ۱۰۷ نفر (معادل ۷۷.۲ درصد) در دوران قرنطینه، حداقل با یکی از انواع خشونت مواجه بوده‌اند.

از این میان، بیش از ۹۱ درصد از خشونت‌ها روانی، بیش از ۶۵ درصد آ‌ن‌ها جسمانی، حدود ۴۳ درصد جنسی و نزدیک به ۳۹ درصد خشونت منجر به جرح و صدمه اعلام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یافته‌های این مطالعه نشان داده است که اعمال خشونت بر زنان جوان‌تر، کم‌سوادتر و دارای حمایت اجتماعی ضعیف شایع‌تر بوده، به طوری که موارد اعمال خشونت بر زنان دارای وضعیت اقتصادی ضعیف تقریبا چهار برابر زنان دارای وضعیت اقتصادی خوب بوده است. همچنین مشخص شد که مصرف سیگار، الکل و موادمخدر با اعمال خشونت خانگی رابطه داشته‌اند.

تنگناهای اقتصادی و مشکلات معیشتی از جمله عوامل موثر بر خشونت خانگی به شمار می‌روند. اردشیر گراوند، جامعه‌شناس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا، بر این موضوع تاکید کرده و گفته است: «آنچه امروز تشدید خشونت‌های خانگی در جامعه ایران را موجب شده، دشوارتر شدن وضعیت معیشتی خانوارها است.

در واقع، چون در حال حاضر دخل و خرج بسیاری از خانواده‌های ایرانی تنظیم نیست، اعضای خانواده خواه‌ناخواه به آسیب‌های روانی گوناگونی دچار می‌شوند و به دلیل دچار شدن به همین آسیب‌ها، علیه یکدیگر خشونت می‌ورزند.»/

https://www.asianews.ir/u/428
اخبار مرتبط
بسیاری از خانواده‌ها دختران و پسران خود را در کابل به خاطر فقر و بدبختی به فروش می‌گذارند.
در حالی که خانواده‌های زنان جوانی که در اصفهان هدف تیراندازی پنهانی یک مرد قرار گرفته بودند، به روند رسیدگی به خصوص «آزاد شدن متهم به قید وثیقه» اعتراض کرده اند و گفته شده که این زنان در ایام اخیر با آسیب‌های روانی نیز مواجه شده اند.
زنان فوتبالیست ایرانی در حالی تاریخ‌ساز شدند که فعالیت‌های این تیم طی دو سال گذشته تعطیل بود و حتی از رنکینگ فیفا خارج شده بودند.
به دنبال مرگ زن جوان بعد از عمل لیزرتراپی، بازپرس جنایی از کمیسیون پزشکی خواست تا علت این حادثه را مشخص و اعلام کند.
کانال خبری ارومیه که یک کانال تلگرامی برای پوشش خبرهای این شهر است، از دو بار زیر گرفته شدن یک زن در ارومیه توسط یک راننده پس از «تذکر حجاب» خبر داد.
براساس گزارش پلیس ولایت بلخ، طالبان علاوه بر شکنجه و قتل شاعر و مورخ افغانستانی در خانه اش زن جوانی را به دلیل پوشیدن لباس کوتاه و زن دیگری را به دلیل فعالیت در کمپین واکسن فلج اطفال تیرباران کردند.
زن جوانی به دلیل خیانت های مکرر شوهرش و ارتباط او با زنان در شبکه های اجتماعی به کلانتری مراجعه و تقاضای طلاق کرد.
در سال‌های اخیر می‌بینیم که دختران هم گرایش زیادی به استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر پیدا کرده‌اند و قبح این موضوع در جامعه از بین رفته است. گاهی حتی در اماکن عمومی دخترانی را می‌بینیم که سیگار به دست دارند یا از مصرف یک نوع مخدر سخن می‌گویند. چرا چنین اتفاقی افتاده است؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید