صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۸
کد خبر: 6381
گزارشگر: 213
۸۰۳
۰
۰
۲
تمایل به مهاجرت در پی افزایش اقتصادی و اجتماعی داخلی

«تشدید» بحران ارز؛ چرا «تبلیغ» برای خروج از کشور ممنوع شد؟

«تشدید» بحران ارز؛ چرا «تبلیغ» برای خروج از کشور ممنوع شد؟
همچنانکه گمانه زنی ها از افزایش نرخ دلار در کشور حکایت دارد و تمایل به مهاجرت در پی فشارهای اقتصادی و اجتماعی داخلی شدت گرفته است، سازمان ساترا انتشار هرگونه تبلیغ مبنی بر خروج سرمایه انسانی، فکری و مالی از کشور را در رسانه ها ممنوع اعلام کرد.

به گزارش آسیانیوز، به‌ دنبال افزایش میزان مهاجرت در پی فشارهای اقتصادی و اجتماعی داخلی، تبلیغات زیادی درباره تحصیل و کار در خارج از کشور نیز در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

کارزار گزارش ورشکستگی دولت در شبکه های اجتماعی/چندین برابر شدن نرخ دلار چقدر واقعی است؟

------------------------------------------

 بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، حالا تبلیغات خرید ملک در خارج از کشور هم ممنوع شده است. ممنوعیتی که هدف آن جلوگیری از خروج ارز از کشور است.


 ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) تذکر کتبی برای رسانه‌های مختلف ارسال و در آن اعلام کرده که انتشار هرگونه تبلیغ مبنی بر خروج سرمایه انسانی، فکری و مالی از کشور ممنوع است.

------------------------

بیشتر بخوانید:

روایت دیگری از دلار ۲۸۰ هزار تومانی+فیلم
-------------------------------------------------------------------------
تسنیم اعلام کرده که این دستورالعمل پس از آن صادر شده که بسیاری از رسانه‌ها در تبلیغات خود خرید ملک در خارج از کشور را تبلیغ کردند. اما چقدر ارز در این مدت خارج شده است و این ممنوعیت جدید چه سسگنالی به بازار ارز می‌دهد؟

 

------------------------------

بیشتر بخوانید:

«کاهش» ضربتی قیمت دلار در سایه مذاکره نامعلوم با آمریکا؟!
-----------------------------------------------------------


خروج ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور!
آمارهای مختلف نشان می‌دهد که در چند سال گذشته مهاجرت و خروج سرمایه‌های مالی از ایران شدت گرفته است. تنها در یک مورد، مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که شهروندان ایرانی دومین خریدار املاک ترکیه هستند.

 پیش از این هم مجتبی یوسفی، نماینده اهواز گفته بود: «از سال ۹۷ تا ۹۹ معادل ۷ میلیارد دلار ارز برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج شده است.»

اسفند سال گذشته هم مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفته بود بین سال‌های ۹۰ تا ۹۸ حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و بخش مهم آن در بازار املاک کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری شده است.

خروج ارز از کشور در حالی شدت گرفته که ایران از سال ۹۷ به بعد و با تشدید تحریم‌ها، با کاهش جدی منابع ارزی مواجه شده است.

 ۷ برابر درآمد نفتی، به ترکیه رفت

  به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی، درآمد نفتی ایران در سال ۹۹ حدود ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم می‌گوید درآمد نفتی شش ماهه سال ۹۹ دولت ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

بر اساس آمار معاونت اقتصادی دولت رئیسی در شش ماهه نخست امسال هم درآمد نفتی ایران ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است.

آمارهایی که نشان می‌دهد ایرانیان در دو سال گذشته، هفت برابر درآمد نفتی سالانه در ترکیه ملک خریده‌اند و ارز از کشور خارج کرده‌اند.
در مقابل ایران در چند سال گذشته نتوانسته سرمایه جدیدی جذب کند و منابع ارزی خود را افزایش دهد.

سیگنال جدید به بازار ارز

  منابع ارزی ایران در شرایطی است که هم مساله آزادسازی واردت خودرو در تعلیق مانده و هم اخیرا دولت واردات لوازم خانگی به کشور را ممنوع کرد. گفته می‌شود یکی از دلایل این ممنوعیت کمبود منابع ارزی است و دولت ترجیح می‌دهد منابع ارزی محدود خود را صرف واردات کالاهای اساسی کند؛ نه واردات خودرو یا لوازم خانگی.

حالا جز نهادهای اقتصادی، نهادهای غیراقتصادی هم قرار است مانع خروج ارز از کشور شوند. نمونه آن هم ممنوعیت تبلیغ خروج ارز و سرمایه از کشور است.

اگرچه در این بخشنامه به سرمایه‌های انسانی و فکری هم اشاره شده اما به نظر می‌رسد تاکید اصلی بر مساله خروج ارز از کشور باشد.

اما سوالی که در هنگام این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به آن جواب داده نشده این است که چرا خروج سرمایه از ایران شدت گرفته و کدام سیاست‌ها مردم و اقتصاد را به این سمت سوق داده است؟/(تجارت نیوز)

https://www.asianews.ir/u/429
اخبار مرتبط
در گزارش هایی در هفته گذشته درباره پیش بینی افزایش نرخ دلار تا ۲۸۰ هزار تومان ادعاهایی مطرح شده بود که در این باره یک مقام دولتی اظهار نظرهایی کرده است.
قیمت دلار پس از صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور افزایش یافت و به کانال ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و نرخ ارز در بازار آزاد امروز ۲۷ هزار و ۳۸۰ تومان قیمت خورد.
در حالی که به نتیجه رسیدن مذاکرات وین چشم انداز مبهمی و نامعلومی دارد، از ابتدای این هفته هم وزیر اقتصاد دستور کاهش قیمت ارز را داده و هم ابراهیم رئیسی گفته باید با دلالان فضای مجازی برخورد شود.
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: در دولت جدید، وضعیت بیمه شدگان و بازنشستگان به مراتب بدتر شده است و یکی از مسائل رنج آور این قشر، بی‌ارزش شدن پول ملی است و با گران شدن دلار ارزش پول کاهش می‌یابد و آسیب واقعی به مزدبگیرانی موارد می شود که حقوق ثابت می‌گیرند.
گزارش منسوب به سازمان برنامه و بودجه که در اواخر دوران حسن روحانی تنظیم شده و روز شنبه در برخی رسانه‌ها بازتاب یافت، نشان می‌دهد که در صورت ادامه تحریم‌ها، دولت در سال ۱۴۰۳ در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد.
تغییرات در اعضای شورای عالی و مدیر عامل بورس در مقابل احتمال ارزانی بیشتر دلار و شدت گرفتن خروج سرمایه از بورس هرکدام به نوبه خود باعث افزایش نااطمینانی در بازار سهام شده‌اند.
درپی ادامه کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه، قیمت معامله هر دلار در بازارهای خرید و فروش ارز به ۹.۰۳ لیر رسید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید