صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۲۳:۲۳
کد خبر: 6397
گزارشگر: 213
۱۴۵۱
۰
۰
۷
ادامه تنش ها با ایران در دیدار اردوغان و علی اف مطرح شد

رویکرد آذربایجان علیه ایران «قاطعانه» است!

رویکرد آذربایجان علیه ایران «قاطعانه» است!
در ادامه تشدید تنش ها میان ایران و آذربایجان، اردوغان در راه بازگشت از سفر یک روزه خود به جمهوری آذربایجان گفت: آقای علی‌اف به رویکرد قاطع خود در برابر تهران ادامه می‌دهد.

به گزارش آسیانیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه پنجم آبان گفت در دیدار با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی خود، درباره تنش بین تهران و باکو گفت‌وگو کرده و امیدوار است که «با رفتار عاقلانه ایران مشکلی در روابط دو کشور ایجاد نشود».

---------------------

بیشتر بخوانید

ایران می خواهد آذربایجان را مجبور به ترک اصول خود کند!

«آغاز جنگ» به دلیل اشتباه استراتژیک آذربایجان

---------------------------------------------------

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه،  اردوغان در راه بازگشت از سفر یک روزه خود به جمهوری آذربایجان به پرسش‌های خبرنگاران درباره این دیدار پاسخ گفت.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران به بهانه مقابله با حضور اسرائیل در منطقه و همکاری‌های نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان با اسرائیل تصریح کرد: «آقای علی‌اف به رویکرد قاطع خود در برابر تهران ادامه می‌دهد».

---------------------

بیشتر بخوانید

رهبر انقلاب گفت «بیگانگان» به توهم دچارند

---------------------------------------------------------------------

رئیس‌جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط با اسرائیل، بدون اشاره مستقیم به ایران گفت هیچ کشوری نه حق دارد و نه می‌تواند که بر سازوکارهای تصمیم‌گیری کشورهای دیگر تاثیر بگذارد.


روابط تهران و باکو طی دو ماه گذشته به شدت دچار تنش شده است.

 اردوغان پیش از سفر به باکو نیز در نخستین واکنش رسمی خود به بالا گرفتن تنش‌ها در مناسبات تهران و باکو گفته بود تقابل ایران با جمهوری آذربایجان «کار ساده‌ای نیست».

---------------------

بیشتر بخوانید

تشدید تنش با آذربایجان؛ ممنوعیت ورود کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ
-------------------------------------------------------------------
او روز ۲۸ مهر در جمع نمایندگان رسانه‌های ترکیه، و در آستانه سفر خود به جمهوری آذربایجان تصریح کرد: «ایران به دلیل روابط آذربایجان و اسرائیل، به تقابل با آذربایجان نمی‌پردازد. شمار شهروندان ترک‌ در ایران معلوم است و دولت این کشور هم این را در نظر دارد. این کار ساده‌ای نیست».

اظهارات اردوغان پاسخ به پرسشی درباره تمرینات نظامی اخیر ایران در نزدیکی مرز با آذربایجان بود. به‌علاوه، این نخستین‌بار است که رئیس جمهوری ترکیه وجود شمار زیاد از آذری‌زبان‌ها در ایران را مانعی برای مقامات ایران در جریان تنش میان تهران و باکو می‌داند.

این سخنان اما واکنش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، را به دنبال داشت. او روز اول آبان در حساب کاربری توئیتر خود سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه را «بزرگ‌نمایی» قدرت اسرائیل توصیف کرد و به کنایه نوشت که رجب طیب اردوغان «داعیه رهبری جهان اسلام» را دارد.

دولتمردان و فرماندهان نظامی ایران در دوره اخیر از حضور نیروهای اسرائیلی در خاک جمهوری آذربایجان و در نزدیکی مرز ایران ابراز نگرانی کرده و هدف از رزمایش اخیر ارتش جمهوری اسلامی در نزدیکی مرز با آذربایجان را نمایش «توان بازدارندگی» دانسته‌اند.

مسوولان جمهوری اسلامی ایران همچنین مدعی شده اند که آذربایجان قصد تغییر مرزها با ارمنستان را دارد و می‌خواهد مرز زمینی ایران و ارمنستان را قطع کند.

در مقابل اما الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان که علاوه بر ترکیه، مناسبات سیاسی و نظامی باکو با اسرائیل را در سال‌های اخیر گسترش داده است، از سخنان مقام‌هات ایران درباره «حضور اسرائیلی‌ها در نزدیکی مرز ایران و در خاک جمهوری آذربایجان» ابراز ناخشنودی کرده و گفته بود که ایران شواهد مدعای خود را ارائه کند.

درگیری لفظی تهران- باکو هنوز کاملا فروکش نکرده است. با این حال، ایران روز ۲۹ مهر تایید کرد که جمهوری آذربایجان دو راننده ایرانی کامیون‌های سنگین را که از چند هفته پیش در این کشور زندانی بودند، آزاد کرده و به سفارت ایران در باکو تحویل داده است.

به گفته تحلیلگران به نظر می‌رسد هر دو طرف متوجه ابعاد احتمالی ماجراجویی‌های نظامی باشند و از همین رو، از دست زدن به اقداماتی با هدف تشدید بحران خودداری کرده‌اند./


https://www.asianews.ir/u/42o
اخبار مرتبط
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی که به عنوان استاندار جدید این استان منصوب شده، در مراسم معارفه خود در حضور وزیر کشور سیلی خورد و گفته شده فرد ضارب چون «یک مرد واکسن همسرش را زده بود»، عصبانی شده و به این دلیل در مراسم به استاندار سیلی زده است.
در ادامه تنش میان روابط ایران و آذربایجان، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران روز سه‌شنبه ۲۷ مهر در نامه‌ای به شرکت‌های حمل‌ونقل، ورود رانندگان و اتباع ایرانی به منطقه «قره‌باغ» و «لاچین» جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان را ممنوع اعلام کرد.
همچنانکه مقامات آذری در اقدامی بی‌سابقه به خاطر تنش های جدید، از مسیر هوایی ارمنستان استفاده می کنند، یک خبرگزاری در آذربایجان نوشت رژیم تهران حریم هوایی خود را نه تنها برای هوانوردی نظامی آذربایجان؛ بلکه برای هوانوردی غیرنظامی نیز بست و ظاهرا برادران شیعیان' تصمیم گرفتند به جمهوری آذربایجان درس بدهند تا مجبور به ترک اصول خود شود.»
در حالی که مسجد و حسینیه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو امروز پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد، پایگاه اطلاع‌رسانی شورای راهبردی روابط خارجی به نقل از کمال خرازی نوشت که اسرائیل «بدون شک... بدون ‌توقع در آذربایجان لانه نکرده است و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند.»
مسجد و دفتر نمایندگی حجت الاسلام سید علی اکبر اجاق نژاد نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو امروز سه شنبه پلمپ و به دستور مقامات جمهوری آذربایجان تعطیل شد.
رهبر انقلاب در ادامه تنش ها با جمهوری آذربایجان گفت کسانی که به توهم دچارند سیلی آن را به‌ زودی خواهند خورد.
با وجود ادامه تنش ها و درگیری در مز آذربایجان و رزمایش ارتش جمهوری اسلامی تاجران از محدودیت‌های جدید این کشور به روی کالاهای ایرانی خبر دادند؛ این در حالی است که رئیس سابق کنفدراسیون صادرات ایران، روی کارآمدن دولت سیزدهم، ماندگاری تحریم ها و مسایل افغانستان را از دیگر دلایل تحرکات منظقه ای بیان کرد.
امروز یک فرمانده نظامی رزمایش ارتش را به معنای تغییر استراتژی منطقه دانست.
درحالی که مسوولان در ایران، سخنان مقامات جمهوری آذربایجان درباره رزمایش ایران را «تعجب‌آور و تاسف برانگیز» خوانده اند، همزمان با آغاز رزمایش نیروی زمینی ارتش ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان، فرمانده نیروی زمینی ارتش، گفت که به دلیل حضور اسرائیل در این منطقه، «حساسیت ما به این مرز افزایش یافته است.»
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید