صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۱
کد خبر: 6402
گزارشگر: 213
۸۵۹
۰
۰
۷
کارزار نبود بنزین یارانه ای و بحران جدید سوخت

ادامه اختلال در جایگاه سوخت؛چقدر بنزین «جبرانی» به مردم می رسد؟

ادامه اختلال در جایگاه سوخت؛چقدر بنزین «جبرانی» به مردم می رسد؟
همچنانکه دبیر شورای عالی فضای مجازی روز گذشته گفت جایگاه‌های سوخت تا روز پنج‌شنبه به وضعیت عادی برمی گردد، اختلال در جایگاه سوخت همچنان ادامه دارد و امروز وزیر نفت از اهدای سهمیه بنزین ویژه‌ به منظور جبران این مدت برای مردم خبر داد.

به گزارش آسیانیوز، وزیر نفت از اهدای سهمیه بنزین ویژه‌ به منظور جبران این مدت برای مردم خبر داد.

سهمیه بنزین ماهانه خودروهای سواری ۶۰ لیتر در ماه است. پیش ازشیوع کرونا، دولت هر سال برای تعطیلات نوروز ۶۰ لیتر سهمیه مازاد اعلام می‌کرد. حالا به نظر می‌رسد که سهمیه جبرانی بنزین دولت باید در همین حدود باشد.

با توجه به اینکه گفته می‌شود سهمیه جبرانی بنزین احتمالا اول آذر ماه واریز می‌شود، پس احتمالا سهمیه بنزین آذر ماه باید بیش از ۶۰ لیتر باشد و احتمال واریز ۱۲۰ لیتر بنزین برای آذر ماه وجود دارد.

آنگونه که وزیر نفت قول داده طرف یکی دو روز آینده امکان استفاده از بنزین سهمیه‌ای فراهم می‌شود و مردم می‌توانند طبق روال گذشته بنزین سهمیه‌ای استفاده کنند

اما فعلا تعداد جایگاه‌هایی که دارای بنزین سهمیه‌ای هستند محدود است.برای مثال در تهران تنها چند پمپ بنزین، بنزین سهمیه‌ای دارند و بقیه جایگاه‌ها فقط بنزین آزاد دارند.(تجارت نیوز)
----------------------------------

بیشتر بخوانید:

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، این اختلال را ناشی از یک حمله سایبری گسترده اعلام کرد که همه چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران را دچار وقفه در عرضه سوخت کرده بود.

 

----------------------------------

بیشتر بخوانید:

حمله سایبری به همه جایگاه های سوخت ایران؛ شعار نویسی اعتراض آمیز شهروندان+ویدیو

-------------------------------------------------------------------------
در حالی که جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، از عادی شدن شرایط جایگاه‌های سوخت تا اواسط امروز خبر داده بود، خبرگزاری رکنا روز چهارشنبه، پنجم آبان، نوشت: «مشکل تا این لحظه هنوز برطرف نشده و مردم فقط می‌توانند بدون کارت با نرخ سه هزار تومان سوخت‌گیری کنند.»

-----------------------------

بیشتر بخوانید:

وضعیت «جاماندگان یارانه» در دولت رئیسی
---------------------------------------------------------

جواد اوجی وزیر نفت درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سوخت در کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۴۰۰۰ جایگاه در سطح کشور فعال شده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۰۰ جایگاه عرضه در سراسر کشور به سامانه هوشمند سوخت متصل شده است و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک تا دو روز آینده همه جایگاه‌های عرضه کشور به سامانه متصل شوند.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

بنزین گران می شود/سعدحریری «نگران ارسال سوخت ایران» به حزب الله لبنان!

----------------------------------------------------------------------

طبق اعلام روابط عمومی وزارت نفت اوجی افزود: از همه کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به‌ویژه کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مدیریت این مشکل قدردانی می‌کنم.


وزیر نفت گفت: بیش از ۴۵۰ گروه عملیاتی تاکنون به سراسر کشور اعزام شده‌اند تا به‌صورت دستی جایگاه‌های عرضه سوخت را فعال کنند.

 ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی استان‌ها مطلوب است

وی اظهار داشت: ذخیره‌سازی‌های فرآورده‌های نفتی استان‌ها مطلوب است و هیچ مشکلی بابت تامین فرآورده در کشور وجود ندارد.

اوجی گفت: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از رفع مشکل فنی مربوط به بخش برق اکنون عملیاتی است.

وزیر نفت افزود: هم‌اکنون روزانه ۱۰۵ تا ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

وی در پایان گفت: با هماهنگی رئیس‌جمهور محترم، سهمیه بنزین ویژه‌ای به منظور جبران این مدت برای مردم در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در واکنش به حمله سایبری هفته جاری به جایگاه‌های سوخت در ایران، وزیر کشور این اقدام را «آغاز برنامه‌ریزی دشمن برای آبان‌ماه» عنوان کرد و یک نماینده مجلس اذعان کرد که اختلال در «عرضه سوخت سهمیه‌ای» هم‌چنان ادامه دارد.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز پنج‌شنبه، ششم آبان، با وعده بررسی حمله سایبری اخیر در اولین جلسه هفته آینده مجلس به خبرگزاری مهر گفت که اگر «خلا‌ءهای موجود با توجه به گزارش‌های سازمان پدافند غیرعامل به دستگاه‌های مربوط گزارش داده شده و برطرف نشده باشد»، مجلس این موضوع را بررسی خواهد کرد، چرا که حمله سایبری اخیر «ضررهای زیادی» به کشور وارد کرده است.

جلال‌زاده در حالی از «عبور وزارت نفت از بحران اخیر در کمتر از ۲۴ ساعت» خبر داده که به گفته او «سوخت آزاد عرضه می‌شود و سوخت سهمیه‌ای نیز در حال قرار گرفتن در سامانه‌ها است».

در همین زمینه خبرگزاری رسمی ایرنا روز پنج‌شنبه خبر داد که پس از گذشت دو روز از اختلال در سامانه هوشمند سوخت و عرضه بنزین در کشور، اکنون تنها «۷۰۰ جایگاه نیز بنزین یارانه‌ای تحویل می‌دهند».

این نماینده مجلس در ادامه بدون اشاره به مستندات «ضد انقلاب و سرویس‌های اطلاعاتی» را مسئول طراحی حملات اخیر عنوان کرد و ادعا کرد که از ماه‌ها قبل برای ایجاد اغتشاش در آبان ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده و این حمله با «طراحی قبلی دشمنان و سرویس‌های جاسوسی بی‌ارتباط نیست».

در همین حال احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، روز پنج‌شنبه، ششم آبان نیز با تکرار حرف‌های مشابه مبنی بر برنامه‌ریزی دشمن از چند ماه قبل گفت: «رئیس جمهور می‌خواهد راه جدیدی را ایجاد کند و این امر سبب ایجاد اعتماد و آرامش در جامعه شده است.»

این در حالی است که رئیس‌جمهوری ایران گفته است که در این حمله سایبری «نه تنها مسئولین دچار سردرگمی نشدند بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند»

در پی حمله سایبری گسترده در روز سه‌شنبه، چهارم آبان همه ۴۳۰۰ جایگاه سوخت در ایران دچار اختلال شد.

در همان روز تصاویر متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر اصفهان منتشر شد که همزمان با اعتراضات آبان‌ماه، بر روی آنهاشعارهاای اعتراض آمیز به چشم می خورد.

گفته شده در شبکه‌های اجتماعی گروهی هکری به نام «گنجشک درنده» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآورد اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است.

مسئولان تاکنون آمار دقیقی از تعداد افراد کشته‌ و زخمی‌شده و همچنین تعداد افراد بازداشتی ارائه نداده و برخی از مسئولان به صورت تلویحی به عدد ۲۳۰ کشته اشاره کرده‌اند.

در همین زمینه ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور روز چهارشنبه با اشاره به مهار اختلال در سیستم سوخت‌رسانی گسترده در کشور ابراز امیدواری کرده بود که تمام جایگاه‌های سوخت تا روز پنج‌شنبه به وضعیت عادی برگردد./

https://www.asianews.ir/u/42t
اخبار مرتبط
فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، اختلال بنزین را ناشی از یک حمله سایبری گسترده اعلام کرد که همه چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران را دچار وقفه در عرضه سوخت کرده است؛ این در حالی است که تصاویر شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که روی بیلبوردها پرسش های اعتراض آمیز نوشته شده است.
در حالی که گفت و شنودهای مجازی کاربران از هک شدن سامانه بنزین یارانه ای حکایت دارد، استاندار تهران اعلام کرده است مردم بابت اختلال در کارت های سوخت نگرانی نداشته باشند؛ وزارت نفت نیز در این باره برای مشترکین پیامک ارسال کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور نیاز به کمک فوری و آنی دارند.
با دو نرخی شدن بنزین در آبان ماه ۹۸ و همچنین سهمیه‌بندی آن، برای برخی از مردم درباره مراحل صدور کارت سوخت ابهاماتی وجود دارد.
در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد!
همچنانکه زمزمه حذف یارانه های پنهان به گوش می رسد؛ خبرها حاکی از افزایش ناگهانی بهای بنزین هستند؛ در حالی که افزایش قیمت بنزین حتی با دادن یارانه نقدی، بر اغلب اقشار اجتماعی فشار معیشتی فراوانی وارد خواهد کرد.
در حالی که آلودگی تهران و شهرهای ایران در اثر مصرف بنزین های آلوده تقریبا دیگر در همه فصول سال رخ می دهد، سازمان بهداشت جهانی (دبلیو اچ او) اخطار داده است که آلودگی هوا حتی از آنچه تصور می شد خطرناک‌تر است
زمزمه افزایش قیمت بنزین در حالی شنیده می شود که مجلس طرح تقاضای برگزاری رفراندوم برای حذف یارانه‌های آشکار و پنهان را مطرح کرده است و عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره ارسال سوخت به سوریه، لبنان و ونزوئلا گفته است ما باید هر گونه کمکی را که از دست‌مان برمی‌آید به محور مقاومت داشته باشیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید