صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 6431
گزارشگر: 213
۶۹۴
۰
۰
۲
اختلال سامانه هوشمند سوخت به قوت خود باقی است

بنزین سهمیه‌ای نایاب شد؛ سرگردانی و نگرانی مردم بیشتر!

بنزین سهمیه‌ای نایاب شد؛ سرگردانی و نگرانی مردم بیشتر!
پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی هم نیست؛ این در حالی است که بسیاری از مردم به دلیل عدم توان خرید بنزین آزاد نگران هستند.

به گزارش آسیانیوز، پنج روز پس از بروز اختلال در شبکه توزیع سوخت ایران به دلیل حمله سایبری، کماکان ۲۲۰۰ پمپ بنزین به سامانه هوشمند وصل نشده‌اند و در بسیاری از جایگاه‌ها خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی هم نیست.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

«حذف» یارانه های پنهان و افزایش ناگهانی قیمت بنزین؟

-------------------------------------------------------

این در حالی است که چهارم آبان‌ماه، از قطع توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور به‌ دلیل «حمله سایبری» خبر داده شد و همه ۴۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شدند.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

ادامه «اختلال جدی» در سامانه سوخت و فروش بنزین آزاد به مردم

----------------------------------------------------

برخی مسئولان پیشتر وعده داده بودند که مشکل را یک روزه حل می‌کنند، ولی روز جمعه جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که مشکل تا روز دو‌شنبه، ۱۰ آبان، حل خواهد شد.

 

 -----------------

بیشتر بخوانید:

سامانه بنزین هک شد؟/پیامک وزارت نفت درباره حفظ سهمیه+لینک اطلاع از فعال بودن جایگاه‌ها

--------------------------------------------------------------------

خبرگزاری ایسنا روز شنبه در گزارشی با اشاره به نگرانی مردم درباره بنزین سهمیه‌ای نوشت:‌ «در جایگاه های اعلام شده برای توزیع بنزین ۱۵۰۰ تومانی، خبری از بنزین یارانه‌ای نیست و همین موضوع موجب ناراحتی مردم شده است».

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

حمله سایبری به همه جایگاه های سوخت ایران؛ شعار نویسی اعتراض آمیز شهروندان+ویدیو

----------------------------------------

در حال حاضر در پمپ‌ بنزین‌هایی که به سامانه سوخت وصل نشده‌اند، مردم بنزین را تنها با نرخ سه هزار تومان دریافت می‌کنند.

وزیر نفت ایران همچنین وعده داده بود که یک «سهمیه بنزین ویژه» به همگان اختصاص خواهد یافت.

اوجی امروز به خبرگزاری تسنیم گفته است که تا پایان مهرماه «سهمیه ویژه برای تمامی خودروها و موتورسیکلت‌ها در کارت‌های هوشمند سوخت آنان شارژ می‌شود».

نهادهای امنیتی هنوز جزئیاتی درباره این ماجرا و ابعاد آن چه حمله سایبری توصیف کرده‌اند نداده‌اند. اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات گفته است به زودی درباره این که عامل این ماجرا داخلی یا خارجی بوده،‌ اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مخالفان جمهوری اسلامی می‌گویند، حمله سایبری روز سه‌شنبه یادآور اعتراضات به افزایش بهای بنزین در آبان سال ۱۳۹۸ است.

در همان روزی که سامانه سوخت دچار مشکل شد، تصاویر متعددی نیز در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر اصفهان منتشر شد که همزمان با اعتراضات آبان‌ماه، شعارهایی بر روی آنها نوشته شده بود.

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، در واکنش به این حادثه گفت که «دشمن برای آبان‌ماه برنامه‌ریزی کرده» و اختلال در شبکه سوخت را «آغاز» آن دانست.

محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز در اظهاراتی مشابه گفته است «انتظار می‌رفت که در آبان‌ماه چنین اتفاقی رخ دهد».

او بدون ارائه جزئیات گفت: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های سایبری کشور بومی است، احتمال خرابکاری توسط عناصر نفوذی وجود دارد.»

پیشتر ابوالحسن فیروزآبادی٬ دبیر شورای عالی فضای مجازی، بدون اشاره به کشور یا گروه خاصی گفته بود که احتمالا این حمله مانند «حمله سایبری به سیستم‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق خارج از کشور انجام شده باشد».

برخی از مسوولان معمولا گزارش دقیق و شفافی از دلایل بروز این حوادث در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند و با کوچک جلوه دادن ابعاد حوادث، عموماً آن را به دشمنان نسبت می دهند. 

تجارت نیوز هم نوشت به نظر می‌رسد اوضاع برخی از جایگاه‌ها دوباره آرام شده و سوخت سهمیه‌ای دوباره در جایگاه‌ها توزیع شده است. البته، این گزاره‌ای است که فقط در خبرها شنیده می‌شود. جایگاه‌های سوخت‌گیری وضعیت متفاوت‌تری دارند. صف خودروها هنوز هم در برخی از جایگاه‌ها کیلومتری است.. 


به نظر می‌رسد اوضاع برخی از جایگاه‌ها دوباره آرام شده و سوخت سهمیه‌ای دوباره در جایگاه‌ها توزیع شده است. البته، این گزاره‌ای است که فقط در خبرها شنیده می‌شود. جایگاه‌های سوخت‌گیری وضعیت متفاوت‌تری دارند. صف خودروها هنوز هم در برخی از جایگاه‌ها کیلومتری است و مردم که نمی‌توانند حتی چند لیتر بنزین آزاد بزنند، با چهره‌های عصبی منتظر بنزین سهمیه‌ای هستند؛ که نیست.

بنا بر گزارش‌های مخاطبان، بسیاری از جایگاه‌های سهمیه‌ای اعلام شده فقط بنزین آزاد می ‎زدند. برخی دیگر هم اصلا باز نبودند چه برسد به این که بخواهند بنزین سهمیه‌ای به مردم ارایه دهند.

یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز به این رسانه می‌گوید: «امروز جمعه هست هفتم آبان! من صبح رفتم پمپ بنزین همت غرب بعد از جنت آباد، اصلا بنزین سهمیه‌ای نمی‌زنند!»

یکی دیگر از مخاطبان گلایه می‌کند: «اکثر پمپ بنزین‌های اعلامی رو بنده خودم چک کردم به خاطر وضعیت شغلیم متاسفانه همگی آزاد بدون کارت بعدش می‌گن از صبوریتون مچکریم!»

گفتنی است جلیل سالاری، مدیر عامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگوی زنده خبری وعده داده بود که ۲۱۰۰ جایگاه سوخت سهمیه‌ای توزیع می‌کنند. جلیل سالاری در حالی چنین وعده‌ای داده که حتی رانندگان شهرستان‌ها هم می‌گویند نتوانسته‌اند جایگاهی پیدا کنند که بنزین ۱۵۰۰ تومانی عرضه کند.

مساله جایی بغرنج‌تر می‌شود که سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چند روز پیش گفته بود که تمام شهرها، جایگاه سوخت‌گیری فعال دارند. اما یکی از مخاطبان جنوبی تجارت‌نیوز می‌گوید: «استان خوزستان شهرستان شوشتر پمپ بنزین کلا بسته هستند!» دیگری می‌گوید: «اهواز دیشب کلی جاها رو گشتم. همه آزاد داشتن هیچ‌کدوم سهمیه‌ای نداشتن! همش دروغه می‌گن که جایگاه فعال سهمیه‌ای داریم.»

کدام جایگاه‌ها بنزین نداشتند؟
پمپ‌بنزین میدان خراسان م میدان آزادی هم دو جایگاه اعلام شده‌ای بودند که به گفته بسیاری از مخاطبان، تنها بنزین آزاد عرضه می‌کردند:

«جایگاه میدان خراسان تا امروز ۷ آبان بنزین آزاد فقط میده و خبری از بنزین سهمیه‌ای نیست.»

«دروغ شده نقل و نبات! میدان خراسان ۳۰۰۰تومنی عرضه می‌شود حالا بقیه جایگاه رو که اینا می‌گن رو نمی‌دونم!»

«همین الان ساعت ۶:۵۵ صبح جمعه اومدم میدان خراسان پمپ بنزین ۱۰۹ بنزین سهمیه‌ای ندارد! فقط آزاد هست و اطلاع رسانی درست نیست! من این همه راه رو من اومدم و از زندگی افتادم!»

 «جایگاه ۲۳۶میدان آزادی دیروز مراجعه کردیم بنزین سهميه ای نداشت ۳۰۰۰ داشت.
تازه پول بنزین با پوز دستی کشید!»

«میدان خراسون من امشب زدم آزاد بود!»

«به جایگاه ۲۳۶ میدان آزادی ساعت ۶:۳۰ مراجعه کردیم بنزین ۱۵۰۰ نداشت گفت قطع شده و مجبور شدیم بنزین ۳۰۰۰ تومنی بزنیم.»

چند جایگاه سوخت سهمیه‌ای دارند؟
اسدالله قلی‌زاده، رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در همین مورد می‌گوید: سرعت بازگشت جایگاه‌ها به مدار توزیع سوخت سهمیه‌ای در کشور و تهران در حال افزایش است.

قلی‌زاده هم مانند مدیر عامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادعا می‌کند که تعداد جایگاه‌های کشور که به دو نرخ سوخت توزیع می‌کنند، به ۲۱۶۰ جایگاه افزایش یافته است.

او درباره وضعیت تهران، این گونه توضیح می‌دهد: در استان تهران ۱۸۵ جایگاه، فراورده نفتی را به هر دو نرخ سهمیه و آزاد توزیع می‌کنند. این آمار هر ساعت در حال افزایش است.

با این حال به نظر می‌رسد روایت مردم از توزیع بنزین با روایت رسمی مسولان متفاوت است. 

رانندگان لیست جایگاه‌های بنزین سهمیه‌ای را از چگونه به دست بیاورند؟‌

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور اطلاع‌رسانی می‌کند: مردم می‌توانند، اطلاعات بیشتر را با استفاده از شماره تلفن‌های ۰۲۱-۷۷۵۲۲۶۷۸ و ۰۹۶۲۷ به دست بیاورند.

او همچنین توضیح می‌دهد: سامانه Www.niopdc.ir و همچنین Www.irfsu.ir هم لیست جایگاه‌ها را ارایه داده است و همه واحدها ملزم به پاسخگویی هستند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/43l
اخبار مرتبط
در حالی که گفته های ضد و نقیض مسوولان حاکی از ارایه بنزین دولتی در برخی از جایگاه های سوخت است، بر اساس گفته های منابع محلی و اعلام رئیس صنف جایگاه‌داران سوخت، بیش از ۹۵ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت ایران با ارائه بنزین به قیمت آزاد فعال‌اند.
سیستم توزیع بنزین در کشور شامل سه بخش است؛ بخش اول پالایشگاه که بنزین را تولید می کند، قسمت دوم جایگاه ها و قسمت سوم نیز نازل ها هستند و همه این موارد توسط یک مغز متفکر برنامه ریزی می شود.
در ادامه اختلال ها در ارایه بنزین هوشمند در کشور، براساس آخرین گزارش‌ها امروز ۶ آبان، ۱۸ جایگاه در تهران بنزین سهمیه‌ای عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند با استفاده از کارت و سهمیه سوخت خود، بنزین ۱۵۰۰ تومانی بزنند. اما در بقیه جایگا‌ه‌ها همچنان سوخت آزاد موجود است.
همچنانکه دبیر شورای عالی فضای مجازی روز گذشته گفت جایگاه‌های سوخت تا روز پنج‌شنبه به وضعیت عادی برمی گردد، اختلال در جایگاه سوخت همچنان ادامه دارد و امروز وزیر نفت از اهدای سهمیه بنزین ویژه‌ به منظور جبران این مدت برای مردم خبر داد.
فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران، اختلال بنزین را ناشی از یک حمله سایبری گسترده اعلام کرد که همه چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران را دچار وقفه در عرضه سوخت کرده است؛ این در حالی است که تصاویر شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که روی بیلبوردها پرسش های اعتراض آمیز نوشته شده است.
در حالی که گفت و شنودهای مجازی کاربران از هک شدن سامانه بنزین یارانه ای حکایت دارد، استاندار تهران اعلام کرده است مردم بابت اختلال در کارت های سوخت نگرانی نداشته باشند؛ وزارت نفت نیز در این باره برای مشترکین پیامک ارسال کرده است.
با دو نرخی شدن بنزین در آبان ماه ۹۸ و همچنین سهمیه‌بندی آن، برای برخی از مردم درباره مراحل صدور کارت سوخت ابهاماتی وجود دارد.
در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید