صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۳
کد خبر: 6449
گزارشگر: 213
۸۲۵
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

سینما؛ آمیخته با هنر و صنعت

سینما؛ آمیخته با هنر و صنعت
سینما؛ هنر، تکنولوژی و رسانه و محصول‌ اوج گیری‌ دوران‌ تکنولوژی‌ و صنعت‌ است‌.

سینما را باید نقطه عطف و تکامل تمامی هنرها در کنار یکدیگر و تلفیق آنها دانست.

مهدی کریمی تفرشی asianews

سینما هنر، تکنولوژی و رسانه است. سینما هنری‌ است‌ بسیار جوان‌. این‌ هنر، محصول‌ اوج گیری‌ دوران‌ تکنولوژی‌ و صنعت‌ است‌ و سعی کرده تا با کار بر روی جنبه های مختلف زندگی بشری از واقع گرایانه تا فراواقع گرایانه به نقطه ثقلی در مضمون یک فهم کلی برسد؛ به عبارت دیگر با دسته بندی سبک های مختلف سینمایی که آنها را با نام ژانر می توان شناخت، روحی تازه و روایاتی متفاوت را به تصویر می کشد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

سینمای مستند ایران «بودجه» ندارد

---------------------------------------------------------------------------

سینما برای القای جنبه های مختلف و ارزش های مادی و غیرمادی، و همچنین نحوه ارتباط و برطرف سازی مشکلات و الگوهای زندگی، با تاثیری پررنگ تر از قبل در زندگی ما ایفای نقش می کند.


در قرون‌ اخیر، سینما و رمان‌، زبان‌ مشترک‌ جهان‌ بوده‌اند. با اختراع‌ سینما در سال‌ 1895 و سپس‌ حضور جدی‌ آثار داستانی‌ سینمایی‌ در سراسر جهان‌ از سال‌ 1920 به‌ بعد، این‌ سینما بود که‌ آرام‌ آرام‌، در جایگاه‌ رمان‌ نشست‌. این‌ روند ادامه‌ پیدا کرد تا جایی‌ که‌ عملاً از نیمه‌ قرن‌ بیستم‌، سینما به‌عنوان‌ مهم‌ترین‌ زبان‌ مشترک‌ جهان‌ معاصر شناخته‌ شد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

سینمای مستند «آگاهی بخشی» را بر عهده دارد
------------------------------------------------------------------------
راز این‌ تأثیر و نفوذ عمومی‌ و جهانی‌ این است که سینما به‌گونه‌ای‌ بسیار واقع گرا و باورپذیر، زندگی‌ را با تمام‌ جزئیات‌ و همه‌ احساس‌ و عواطف‌ جاری‌ در آن‌، به‌ معرض‌ نظر مخاطب‌ می‌آورد. این واقعیت ، سینما و هنر سینما را به‌ زبان‌ مشترک‌ جهان‌ معاصر تبدیل‌ کرده‌ است‌.

از میان‌ یکصد و نود و هشت‌ کشور مستقل‌ و شناخته‌ شده‌ جهان‌، تنها کمتر از پنجاه‌ کشور را می‌توان‌ نام‌ برد که‌ به‌ نحوی‌ دارای‌ صنعت‌ سینما هستند
. بیش‌ از سه‌ چهارم‌ کشورهای‌ جهان‌، مصرف‌کننده‌ مطلق‌ آثار سینمایی‌ دیگران‌ هستند. در این‌ رده‌بندی‌، چه‌ از نظر کمّیّت‌ تولید و چه‌ از جهت‌ کیفیت‌، ایران‌ در بین‌ رده‌های‌ دهم‌ تا سیزدهم‌ جا می‌گیرد؛ و درحقیقت‌، در گروه پیشتازان صاحبان‌ صنعت‌ سینما در جهان‌ حضور دارد.

این جایگاه، رسالت فیلمسازان را در کشور ما برای ساخت آثار ارزشمند و در خور جایگاه و شان فرهنگی ملت ایران سنگین تر می کند.
ثبت سندى معتبر براى آیندگان رسالت یک فیلمساز است و این امر مستلزم برخوردی کامل‌تر وعمیق‌تر با مسائل روز جامعه است./

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران

 


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/443
اخبار مرتبط
مهم ترین دستاورد سینمای ایران در بیش از یک قرن فعالیت ثبت حقایق و ناگفته های این سرزمین و هم صدا شدن با غم ها و شادی های جامعه بود؛ هنری فاخر که گاه به نقد جامعه پرداخت و گاه روح امید را در دل جامعه زنده کرد.
سینمای مستند وظایف و کارکردهای مشخصی دارد، که مهم ترین آن آگاهی بخشی است؛ مستند مخاطب خود را با موضوع آگاه و آشنا می‌کند و این اولین امتیازی است که فیلم مستند در هر حوزه ای به دست می‌آورد.
سینمای مستند پتانسیل بالایی دارد که مسئله کمبود بودجه می‌تواند به آن ضربه جدی وارد کند و سینمای مستند در ایران از عدم تخصیص بودجه کافی و آموزش اصولی رنج می برد.
جایزه های گوناگونی که سینمای ایران در سطح جهان به دست آورد، سینمای ما را مورد توجه پخش کنندگان جهان قرار داد، ولی مدتی است که پخش کنندگان اروپایی، آمریکایی و آسیایی رغبت بسیار کمتری برای خرید فیلمهای ایرانی از خود نشان می دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید