صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ آبان ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۱
کد خبر: 6455
گزارشگر: 213
۵۷۷
۰
۰
۵
ریزش شاخص کل و آینده بازار سهام

«سرگیجه» سقوط بورس؛ سهامداران با «اضطراب طولانی» چه کنند؟

«سرگیجه» سقوط بورس؛ سهامداران با «اضطراب طولانی» چه کنند؟
در حالی که بسیاری از سهامداران از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در زمینه بورس انتقاد می‌کنند و آن را خلاف وعده‌های دولت بیان می کنند، از ابتدای آبان ماه تا کنون شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد سقوط کرده است.

به گزارش آسیانیوز، از ابتدای آبان ماه تا کنون شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد سقوط کرده است. روز شنبه شاخص کل بورس حدود ۳۵ هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۱۹ واحد رسید؛ در حالی که ادامه سقوط آزاد ارزش بازار بورس ایران در روزهای اخیر، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی شده است.

-------------------

بیشتر بخوانید:

شناسایی «عامل» حمله سایبری به سامانه‌های سوخت!

-------------------------------------------------------------------

به گزارش «فرارو»، بسیاری از سهامداران از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در این زمینه انتقاد می‌کنند و می‌گویند این رویه خلاف وعده‌های دولت رئیسی است.

روز شنبه شاخص کل بورس حدود ۳۵ هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۱۹ واحد رسید و شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۲۸۷ واحد، به رقم ۳۶۰ هزار و ۱۳۶ واحد رسید.

-------------------

بیشتر بخوانید:

ادامه سقوط بورس؛ دولت مانع رشد بازار سرمایه؟

-----------------------------------------------
امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۵.۹ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۰۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان، داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس ایران هم به بیش از ۲ هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسید. با این حساب، ارزش معاملات دو بازار بیش از ۵ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان بود، در حالی که ارزش معاملات دو بازار در روز‌های رونق به بالای ۳۲ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود.

از ابتدای آبان ماه تاکنون شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد سقوط کرده است.

---------------------

بیشتر بخوانید:

زمان واریز و «جزییات» یارانه معیشتی آبان
--------------------------------------------------

ریزش ۱۴ درصدی بورس ایران در پی دستور یک مقام دولتی

  بنا به این گزارش، سهامداران نه تنها به وزیر اقتصاد انتقاد دارند، بلکه برخی هم به دلیل وعده‌های ابراهیم رئیسی به او طعنه می‌زنند و قدم زدن او در تالار بورس را در آغاز به کار دولت یادآوری می‌کنند. برخی هم می‌گویند عجیب است که «کفن‌پوشان» دیگر اعتراض نمی‌کنند.

فرارو می‌نویسد که اوضاع متزلزل بورس حتی صدای اصولگرایان را هم در آورده است. حمید رسایی، از فعالان سیاسی اصولگرا، وضعیت بورس را به «زلزله» تشبیه کرد و روز شنبه در توییتی نوشت: «آقای رئیسی... فراموش نکنید مدتی است در بازار سرمایه هم زلزله چند هزار ریشتری آمده و آوار روی سر بازار سرمایه خراب شده. همه منتظر ورود شما به این منطقه و اتخاذ تصمیمات مناسب هستند.»

در شبکه‌های اجتماعی بحث‌های دامنه‌داری درباره وضعیت بورس در جریان است. برخی سهامداران به از بین رفتن کل دارایی‌شان اشاره دارند.

---------------------------

بیشتر بخوانید:

جنجال افشاگری «کشف ماینر شخصی» در سازمان بورس

--------------------------------------------------------------------------------

محمدرضا معتمد، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد دلایل ریزش شاخص کل بورس تهران گفت: «یکی از دلایل مهم، بازار‌های موازی است که (بر اثر آن) نرخ موثر بهره در بازار بانکی بالا رفته است. دلیل دیگر، ابهامی است که برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ خوراک صنایع مانند پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، و فلزات اساسی وجود دارد. دلیل سوم، نگرانی از قیمت‌گذاری دستوری برای محصولاتی مانند سیمان، خودرو، و فولاد است که سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.»


او افزود: « دولتمردان که در امور اقتصادی وارد می‌شوند، باید استراتژی خود برای امسال و سال آینده را به روشنی بیان کنند تا ابهام برای سرمایه‌گذاران به وجود نیاید.»

آخرین دلیلی که این کارشناس برای ریزش بورس عنوان کرد، شاید مهم‌ترینِ آن‌ها باشد: «فضای بین‌المللی و تعامل و توافق با کشور‌های دیگر»، و این که «هنوز مسئله نقل و انتقال پول و ارز حل نشده است.»/

https://www.asianews.ir/u/449
اخبار مرتبط
در حالی که محسن رضایی از ابتدای دولت از طرح افزایش یارانه ها حمایت کرده است، حال گفته که آذرماه خبرهای خوب برای مردم دارد که باید دید تحقق این وعده ها چگونه صورت خواهد گرفت.
کارشناس بازار سهام گفت مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام در روزهای گذشته مشخص نبودن برنامه‌های دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است.
معاملات امروز بورس در حالی آغاز شده که هفته گذشته شاخص کل نتوانست روند صعودی اول هفته خود را حفظ کند و در نهایت بدون تغییر در کانال یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی قرار گرفت و سه نماد پارس، شپدیس و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
در حالی که تصاویر و گزارش ها از پلمپ ساختمان بورس تهران حکایت دارند، روابط عمومی این سازمان می‌گوید که تنها پارکینگ ساختمان پلمب شده است.
تغییرات در اعضای شورای عالی و مدیر عامل بورس در مقابل احتمال ارزانی بیشتر دلار و شدت گرفتن خروج سرمایه از بورس هرکدام به نوبه خود باعث افزایش نااطمینانی در بازار سهام شده‌اند.
مجید عشقی، قائم مقام سابق شرکت بورس کالای ایران و دانش آموخته دانشگاه امام صادق به عنوان رییس بعدی سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید