صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۸
کد خبر: 648
گزارشگر: 49
۷۵۴
۰
۰
۰

مشکلات اقتصادی را حقیر نانگاریم

خطیب نماز جمعه تهران اظهار می دارد:"برخی ازسیاست های اقتصادی کشور باید اصلاح شوند :سیاست پولی، نرخ رشدحجم پول، نرخ سود بانکی ، بانک مرکزی،نظام بودجه ریزی، سیاست های اشتغال زائی ،نظام ارزی،فراهم آمدن تولید، مدیریت و کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری."
اما در علم اقتصاد هرکدام از مواردی که ایشان اشاره نموده اندخود مبحث مفصلی است که در نهایت در بافتی فشرده به همدیگر مربوط هستند .این ها برخی نیستند . موارد عدیده ای هستند که کل اقتصادسیاسی یک کشور را در بر می گیرند .
موارد پرشمار برشمرده،از اجزاء شاکله ی اقتصاد کلان به حساب می آیندکه به علت در هم تنیدگی های وسیع شان وروابط متقابلی که باهم دارند بیش از سیاست های مالی و پولی کشورا شامل می شوند .
 
برای نمونه "فراهم آمدن تولید"پروسه ی ساده ای نیست .
 
در عصر جهانی بودن مناسبات سرمایه داری و ارتباطات، تولید نیازمندسرمایه گذاری است و ازآ نجا که سرمایه ذاتاً ترسو است ، امنیت می خواهد، در جائی که امنیت حقوقی نداشته باشد و قوانین اش ثبات و پایداری در جهت قوام آن نداشته باشد ، نه تنها پانمی گذارد بلکه رخت هم بر می بندد.
می دانیم تولید رابطه ی تنگاتنگی با تامین مواد اولیه ، قطعات یدکی ، ماشین آلات کارآمد، نیروی متخصص، تکنولوژی روز ، ارتباطات با محیط های علمی ودانشگاهی،  جستجوی دائم برای کشف بازارهای صادراتی و وارداتی ، نظام حمل ونقل وتوزیع منظم و هزار ویک عامل دیگر که هیچ کدام را یک شبه نمی توان خلق کرد بلکه طی زمان با برنامه ریزی ، بودجه بندی ، تعیین اولویت ها وبسیار حساب شده در سطوح کلان قابل تحقق است . 
 
ردیف کردن این همه موارد اصلاحاتی در زمینه اقتصادسیاسی زنگ خطری است که نشان می دهد کاراز اصلاحات گذشته ، به یک انقلاب اساسی اقتصادی نیازمند است .
انبوه موارد برشمرده دال براین است که مبنای اقتصادسیاسی کشورمان آن چنان فرو ریخته که بایکی دو تغییر ، هرچند اساسی قابل اصلاح نیست وباید با تدوین برنامه ای جامع و عزمی همه جانبه ازنو همه چیز را ساخت .
 
دور افتادن از تکنولوژی و نظام های مدیریتی ، برنامه ریزی و نظارتی زمانه که با گام هائی غول آ سا به پیش می تازد ، مشکلی نیست که با چند فرمان و مسکن قابل درمان باشد ، جراحی های وسیع وعمیق و زمان بری لازم دارد که بسیج عمومی می طلبد که بدون شفافیت و جلب اعتماد اکثریت مردم امکان تحقق ندارد ، مگر آنکه با "دبیرعالی جامعه ی روحانیت مبارز " در پاک کردن صورت مساله هم آوا شویم که اظهار نمودند :"با آمارهای موجود ، امروز مردم ما از نظر رفاه از اروپا وضعیت بهتری دارند ... فقر ایران، فقر گرسنگی نیست بلکه فقر تمتع و رفاه است و فقر اشتغال مطلوب است ، چرا که نوع توقعات بر اساس مطالبات جدید است ." (ایران : 28/2/98)
 
بله ! با آمارهای موجود رفاه مردم ما ازرفاه مردم سوئیس بهتراست ، توقع مردم ما به آن ها این اجازه را نمی دهد که این برتری را حس کنند !! 
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1lJ
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید