صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۴۰
کد خبر: 6534
گزارشگر: 306
۷۲۳
۰
۰
۰
رئیس اداره آموزش و مشارکت معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی یزد

نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان

نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان
یزد - هدف ما از طرح مبحث پیشگیری از اعتیاد، افزایش توانمندی والدین در ارتباط با پیشگیری از اعتیاد فرزندان به ویژه در دوران حساس نوجوانی می¬باشد

 

    آسیا نیوز / یزد ؛    رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد با تاکید به اینکه یکی از عوامل مهم از هم پاشیدن کانون خانواده‌ها در ارتباط با معضل اعتیاد، فقدان و یا ضعف اطلاعات و آگاهی‌ والدین پیرامون مواد اعتیادآور می‌باشد بیان داشت : بر خلاف آن چه تصور می‌شود فقط مردان نیستند که باید از حیث پیشگیری از مصرف مواد مخدر، مراقب فرزندان خود باشند. شاید مسئولیت زنان در خانواده، از مسئولیت همسرانشان در ­زمینه­ی پیشگیری از نفوذ اعتیاد به کانون خانواده بیشتر باشد. زیرا زنان علاوه بر این که زمان بیشتری را در ­کنار فرزندانشان سپری می‌کنند، می‌توانند با کسب آگاهی‌های لازم پیرامون مواد اعتیادآور، ضمن جلوگیری از اعتیاد آنان، از اعتیاد شوهران خود نیز پیشگیری نمایند. با این حال هدف ما از طرح مبحث پیشگیری از اعتیاد، افزایش توانمندی والدین در ارتباط با پیشگیری از اعتیاد فرزندان به ویژه در دوران حساس نوجوانی می­باشد.  

    مهدی حمیدی گفت : بدون تردید پدر و مادری که اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی مواد مخدر یا روانگردان و نشانه‌های مصرف آن­ها را  کسب کرده و در عین حال با ویژگی‌های دوران بلوغ نیز کاملاً آشنا باشند، راحت‌تر می‌توانند مانع اعتیاد فرزندان خود شوند. همچنین نوع نگرش به موضوع اعتیاد و نحوه­ی رفتار با فردی که در­آغازِ مسیرِ خطرناک و مهلک مصرف مواد مخدر قرار دارد، از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ تا جایی که این رفتارها ممکن است بازگشت به زندگی سالم یا برعکس فرورفتن بیشتر در منجلاب اعتیاد را توسط یک فرد منجر شود.

این مقام مسئول گفت : اطلاعات مهم و اساسی که والدین باید راجع به اعتیاد و مواد اعتیادآور اعم از سنتی و صنعتی کسب کنند، شامل موارد زیر می‌باشد:

1)      شناخت اعتیاد

2)      شناخت انواع مواد مخدر و روانگردان­های رایج

3)      عوامل گرایش به مصرف مواد

4)      شیوه‌های مصرف

5)      نشانه‌های مصرف در ظاهر فرد مصرف‌کننده و تغییرات رفتاری در وی

6)      عوارض و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت

7)      نشانه‌ها و پیامدهای قطع مصرف

8)      روش‌های علمی و اصولی درمان و نحوه‌ی حمایت از افراد معتاد برای بازگشت به زندگی عادی

    رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد  در خصوص شناخت اعتیاد ابا بیان اینکه از دیدگاه روان­شناسی اعتیاد یعنی عادت کردن به چیزی مثل مصرف مواد مخدر که در صورت قطع آن، حالات خاصی در فرد به وجود می‌آید که برای او غیر قابل تحمل است. از دیدگاه پزشکی اعتیاد یعنی وابستگی جسمی و روانی به یک ماده مخدر که در صورت عدم مصرف، فرد وابسته درد جسمانی را احساس نموده و در صورت مصرف، احساس آرامش و رضایت می‌کند اظهار کرد : سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعتیاد را چنین تعریف کرده است:

اعتیاد اتکاء به مواد مخدر و یا سایر مواد است­ که در اثر استعمال مکرر و مداومِ آن­ها به­وجود می‌آید و دارای مشخصات زیر است:

1- در اثر مصرف مکرر مواد، عادت روانی ایجاد می‌شود.

2- برای ماندگاری اثر مصرف که مطلوب معتاد است، مقدار مواد مصرفی افزایش می‌یابد.

3- در اثر قطع مواد، علائم خاصی در فرد معتاد ظاهر می‌شود.

    کمیته­ ی متخصصانِ تشخیص مواد اعتیادآور که در سال1930 تحت نظارت سازمان ملل و به صورت وابسته به سازمان بهداشت جهانی برای دست­یابی به تعریفی مناسب و همه‌جانبه از مواد مخدر تشکیل شد، تعریف زیر را ارائه کرده است:

«اعتیاد به مواد مخدر، مسمومیت حاد یا مزمنی است که مضر به حال شخص و اجتماع می‌باشد و زاییده­ ی مصرف داروی طبیعی و مصنوعی است». خصوصیات آن عبارتند از:

1- نیاز مبرم به ادامه­ ی استعمال دارو و به دست آوردن آن به هر طریق ممکن؛

2- علاقه‌ی شدید به ازدیاد میزان دارو؛

3- وابستگی روانی یا جسمی به آثار داروهای اعتیادآور، بدین صورت که وقتی دارو به معتاد نرسد، آثار روانی و جسمی که به آثار قطع دارو موسوم است، در وی ظاهر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه معتاد شدن یک فرد پرداخت و گفت : در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن کاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به نام «دوپامین» و «نوراپی‌نفرین» ترشح می‌شود و بر روی قشر و سایر مراکز حیاتی آن اثر می‌کند؛ به دنبال آن احساس لذت به او دست می‌دهد و سعی در تکرار عمل دارد. یکی از آثار مهم مواد مخدر فعال کردن همین سیستم است. بنابراین کسانی که یک بار با این مواد آشنا می‌شوند، چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تکرار مصرف پیدا می‌کنند.

 مهدی حمیدی در پایان سخنان خود گفت : تحمل دارویی به نیاز شخص برای مقادیر فزاینده­ی یک ماده مخدر یا روان­گردان به منظور کسب آثار مطلوب اطلاق می‌شود که از مصرف مکرر آن ماده ناشی می‌گردد. فرد معتاد یا وابسته­ ی دارویی، پس از مدتی استفاده از مواد مخدر احساس می‌کند که به ارضای کافی و مطلوب از آن ماده نمی‌رسد، بنابراین مجبور می‌شود تا دُز مصرفی خود را بالاتر ببرد که این میزان دایم افزایش می­یابد.

سید محمد جواد عرفانفر

نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان  , مهدی حمیدی رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت  اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد , سید محمد جواد عرفانفر

 

 

https://www.asianews.ir/u/46b
اخبار مرتبط
یزد - فرمانده انتظامی استان یزد ازکشف 104 کیلو موادمخدر و دستگیری2 نفر از سوداگران مرگ خبر داد
یزد برقراری ایست و بازرسی‌ها تاثیر زیادی در مهار جرائم در استان داشته است
یزد - هفته ناجا فرصتی است تا دست آوردهای این نیروی مردمی و خدمتگزار به جامعه بزرگ، فرهنگی، استوار، عزیز، دلاور، محب اهل بیت رسول الله و ولایی ارائه گردد
یزد - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان توصیه هایی را برای مراقبت بیشتر از سالمندان ارائه کرد
یزد - فرمانده انتظامی استان از دستگیری یک قاچاقچی موادمخدر و کشف 33 کیلو حشیش به صورت "کوله باری" از وی خبر داد
یزد - امروز نیروی انتظامی به عنوان دستگاه حافظ امنیت و آرامش جامعه و پشتوانه کار و فعالیت محسوب می شود و پای ثابت امنیت و توسعه کشور است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید