صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۷
کد خبر: 654
گزارشگر: 49
۷۴۵
۰
۰
۰

ره گم کردگی تا کی ؟

هرچند صادرات نفت ناچیز است ولی میتواند گام کوتاه مثبتی ارزیابی شود، این پرسش مطرح می شود که چرا دولت وقتی دچار تنگنا می شود دست بدامن بخش خصوصی می شود.
بورس انرژی از 31/2/98 به میزان 2 میلیون بشکه نفت خام سبک صادراتی باشرایطی استثنائی دردستورکار خود قرار داده است . 
نخست این که حداقل حجم خرید از 35 هزار بشکه به 1هزاربشکه درهرپارتی تقلیل یافته است .

 

دوم، نحوه ی حمل آن هم میتواند به مقصد کلیه ی بازارهای بین المللی بدون هیچ محدودیتی ،زمینی باشد. اساس شیوه نامه ابلاغی از سوی وزیر نفت با قیمت پایه ی هربشکه 28/67 دلارهمین است بعلاوه ی این که شفافیت و کاهش ریسک برای خریداران نیز منظور شده است.
بخش خصوصی به رغم تنگناهای چهل ساله امید به فروش این میزان نفت سبک را به 10کشور همسایه ی نیازمند به سوخت فسیلی به اضافه 12کشورشمال قاره ی آ فريقا دارد.

 

اکنون با اندک تاملی در باب این خبر که هرچند در اصل صادرات نفت ناچیز است ولی میتواند گام کوتاه مثبتی ارزیابی شود، این پرسش مطرح می شود که چرا دولت وقتی دچار تنگنا می شود دست بدامن بخش خصوصی می شود.
وقتی یک نوجوان دبیرستانی هم می داند : " علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد !"این چه سری است که در شرایطی که اوضاع بر وفق مراد است کسی سراغ بخش خصوصی نمی آید و قدر قدرت دولتی و خصولتی نگاهی به بخش خصوصی نمی اندازند وبا نحوه ی برخورهای متفرعنانه و نارسیسی پاسخگوی آن هستند و چه بسا به او تنه می زنند تاازمسیر تنگ وباریک خودش هم وابماند ،ولی به محض آنکه کفگیر به ته دیگ می خورد امتیاز دادن (!) به بخش خصوصی شروع می شود و در این راستا " اتاق بازرگانی تهران"که خود را پرچمدار بخش خصوصی می داند ، وارد معرکه می شود وخط می دهد .

 

تاکی باید بخش خصوصی شاهد این شعبده ی یک بام و دو هوائی باشد ؟
آیا این شفافیت و کاهش ریسکی که برای خریداران بخش خصوصی در نظر گرفته شده است در دوره ی هشت ساله ی ریاست جمهوری قبلی هم اعمال می شد ؟
آیا اماری که نشان می داد در آ مد حاصله از فروش صدور نفت خام در آ ن دوره ی 8 ساله بیش از کلیه ی ادواری بوده که نفت صادر می شده مقرون به صحت نبوده است ؟
آیا بخش خصوصی به اندازه ی یک ارزن از آن دوره ی طلائی برای دولتی ها و خصولتی ها فایده ای عایدش شد؟
کدام اقتصاد متکی بر مناسبات سرمایه داری در کره ی زمین با نادیده گرفتن منافع بخش خصوصی به جائی رسیده است که اقتصاد ج. ا. ا. برسد ؟
آزموده را تاکِی باید آزمود ؟ گناه بخش خصوصی چیست که به علت فقدان برنامه ریزی های مدون کار آمد دراز مدت سراسی روز به روز بیشتر آب می رود و جامعه نیز بیشتر آسیب می بیند ؟
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1lh
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید