صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۵
کد خبر: 658
گزارشگر: 49
۷۳۸
۰
۰
۰

از نتیجه گیری های اشتباه بپرهیزیم

در سال گذشته صادرات غیر نفتی ( معادل 50میلیون تن )از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی ( معادل 26میلیون تن ) بوده است ."

"مدیر عامل سازمان بنادر "درمصاحبه ی مفصلی که با روزنامه ایران داشته 29/2/98 با ابراز این خبر، بسیار به نهاد تحت مدیریت خود بالیده که :" در سال گذشته صادرات غیر نفتی ( معادل 50میلیون تن )از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی ( معادل 26میلیون تن ) بوده است ." وبلافاصله نتیجه گرفته است:

"هر چقدر صادرات بیشتر و واردات کمتر به نفع اقتصاد ملی است ."

داستان صادرات و واردات ، که عنوان رایج آن تجارت بود و بعدها تحت عنوان مبادلات خارجی هم نامیده می شد در طول حیات بشر قدمتی چند هزار ساله دارد و در هر دوره با معیارهای خاص خودش سنجیده می شود .

الفبای دانش اقتصاد سیاسی در این مبحث به ما یادآوری می کند باکاهش ارزش پول کشور مبدا گرایش به صادرات بالا می گیرد و صادرات در این مرحله اگر باسیاست های شدید نظارتی دولت همراه نباشد به ضرر اقتصاد ملی است .

  برای نمونه ، صادرات مواد غذائی در این مقطع که به گرانی آ نها در کشور مبدا منجر  شود به نفع اقتصاد ملی نیست .

  صادرات کالا اگر منجر به باز گشت ارز حاصل از آن تحت نظارت سخت گیرانه ی دولت صورت نگیرد به نفع اقتصاد ملی نیست .

  توصیه این است مگر در موارد استثنا صادرات کالائی که تقاضای کل کشور را پوشش دهد ، صورت نپذیرد.

در مقایسه ی صادرات با واردات وزن وحجم کالا در حمل ونقل بیشتر جا باز می کنند تامبادله ی ارزش .

ارزش مبادله ی یک کالای بسیار سبک می تواند چندین برابر ارزش یک کالای وزین باشد.

اساساً همانطور که ارزش افزوده ، که حاصل عملکرد سلسله مراتب تولید است وسود کالا را رقم می زند ، در امر صادرات نیز چنین است .فی المثل اگرمیزانی پشم صادر کنیم وبه همان میزان پارچه پشمی وارد کنیم ، صادرات ما مقرون به صرفه نیست . در مثالی دیگر اگریک میزان وزنی پشم صادر کنیم و ده میزان آ کارخانه ی تولید پارچه های پشمی واردکنیم ، به اقتصاد ملی مان کمک کرده ایم .

دراساس امر صادرات هرچه ازمواد خام فاصله بگیرد و به کالا به مفهوم صنعتی آن نزدیک تر شود ، خدمت آن به اقتصاد ملی فزونی می یابد وبالعکس .

شناسائی بازار های مقصد کار بسیاروقت گیر و پیچیده ای است که به امر صادرات بهائی حائز توجه می دهد . نشان به این نشان که اگر ژاپن را شخم بزنید چیزی تحت عنوان پلو پزبرقی نخواهید دید ولی اولین پلو پز برقی را ژاپنی ها بودند که به کشور ما صادر کردند . 

خاصیت تخصص مداری و نظام های غیر ایدئولوژیک این است که هرکسی صرفاً درمورد تخصص اش ابرازنظر و اطلاع رسانی می کند و تحت هیچ شرایطی از این اصل فاصله نمی گیرد ولی گویا قرار نیست در ج. ا. ا.فاصله ی مان را با محسنات دنیا ی مدرن هزاره ی سوم کم کنیم !    

 
https://www.asianews.ir/u/1ja
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید