صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۹
کد خبر: 6620
گزارشگر: 213
۷۵۰
۰
۰
۳
بلای رانت و یارانه های نجومی بر جان کشور

«رانت ارزی و فساد» به کمک سقوط اقتصاد ایران آمد!/لایحه حذف ارز ۲۰۰ تومانی منتفی شد

«رانت ارزی و فساد» به کمک سقوط اقتصاد ایران آمد!/لایحه حذف ارز ۲۰۰ تومانی منتفی شد
درحالی که رئیس سازمان غذا و دارو گفته است رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید؛ ساعتی پیش در خبر ها آمد که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفته است.
به گزارش آسیانیوز، به نظر می‌رسد همان اتفاقی که درباره یارانه ۴۵ هزار تومانی دولت محمود احمدی‌نژاد افتاده، درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی دولت حسن روحانی هم خواهد افتاد. سیاست‌هایی که هرچند نیاز به اصلاح دارند اما دولت‌های پس از آنها امکان آن را ندارند.

  دقایقی پیش خبر رسید که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفت.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرده است: کمیسیون اعلام کرد، با توجه به تصمیم دولت برای استرداد لایحه دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این لایحه از چرخه بارگذاری در سامانه قوانین خارج شد. (مهر)

این درحالیست که حتی رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته است: رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز۴۲۰۰تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید.(ایسنا)

این سخنان درحالی مطرح است که برخی نگران حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بخش دارو بودند اما به نظر می‌رسد حتی در این بخش نیز توزیع رانت و فساد قابل چشم‌پوشی نیست.

به گفته امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی نیز از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی داده شده است.

به نقل از تجارت نیوز، با احتساب حداقل ۲۰ هزار تومان اختلاف قیمت هر دلار با بازار، رانت این اقدام به بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ۲۴ برابر کل درآمدهای نفتی پارسال!

 اما این رانت‌ها برای چه کسانی است؟ طبق آخرین اخبار این دلارهای ارزان برای واردات اقلامی مثل ذرت، خوراک دام، روغن، دارو و چند قلم محصول دیگر توزیع می‌شود که هرچند به بهانه کاهش تورم این توزیع رانت صورت می‌گیرد اما طبق آخرین بررسی‌ها تورم این بخش‌ها حتی از تورم عمومی هم بیشتر است.

چند روز پیش روزنامه وطن‌امروز که حامی دولت رئیسی است هم به این مساله اشاره کرده بود که تصویر آن را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.


با این حال در جلسه اخیر اقتصاددانان با رئیس جمهور تعدادی از آنها نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده بودند که به نظر می‌رسد توصیه این اقتصاددانان هرچند به بهای توزیع رانت گسترده عملی شده است. بدین ترتیب همچنان اقتصاد ایران گرفتار بلای توزیع یارانه ارزی یا همان رانت ارزی برای عده‌ای خاص خواهد بود!/ 
https://www.asianews.ir/u/48m
اخبار مرتبط
گفته شده یارانه جدید به زودی پرداخت می شود و از نان گرفته تا بنزین و اقلام دیگر یارانه پنهان یا غیرمستقیم می‌گیرند تا با قیمت‌های بالاتر به دست مصرف‌کننده نرسند!
در حالی که تا روز گذشته نارضایتی مردم از اغلب پایگاهای سوخت و نبود عرضه بنزین سهمیه ای مطرح می شد، امروز سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: عرضه سوخت در کشور به روال عادی بازگشت!
در حالی که وعده تحولات یارانه ای و احتمالا افزایش مبالغ یارانه ای دولت از آذرماه سال امسال است، پس از پرداخت یارانه بنزین به مبلغ ۵۵ هزار تا ۲۰۵ هزار تومان به ۶۰ میلیون ایرانی در شب گذشته، یارانه بعدی ماه جاری نقدی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان هدفمندی با اشاره به نهایی سازی کارآمد ترین نظام پرداخت رفاهی و پرداخت یارانه به سرپرستان خانوار که باعث بهبود رفاه جامعه و فاصله طبقاتی می‌شود، از تدابیر رفاهی و گنجانده شدن یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.
در حالی که محسن رضایی از ابتدای دولت از طرح افزایش یارانه ها حمایت کرده است، حال گفته که آذرماه خبرهای خوب برای مردم دارد که باید دید تحقق این وعده ها چگونه صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفته است براساس تحلیل‌های اطلاعاتی٬ حمله سایبری به سامانه‌های سوخت در ایران کار آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر بوده است، اما او تا پایان تحقیقات در این زمینه نمی‌تواند به صورت قطعی ابراز نظر کند.
یارانه معیشتی طبق روال ماه‌های گذشته ۱۰ آبان ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و مبلغ آن براساس تعداد اعضای هر خانوار واریز می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید