صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۸
کد خبر: 6660
گزارشگر: 213
۸۷۶
۰
۰
۳
وضعیت افزایش یارانه ها با عدم حذف ۴۲۰۰ تومانی

«دو برابر» شدن یارانه ها از آذر ماه؟

«دو برابر» شدن یارانه ها از آذر ماه؟
رییس جمهوری دولت سیزدهم با کار رسمی خود در اداره کشور اعلام کرده بود قرار است ارز 4200 تومانی حذف و پرداخت یارانه 110 هزارتومانی برای قشری خاص از جامعه جایگزین آن شود؛در حالی کع حتی محسن رضایی هم این وعده را داده است.

به گزارش آسیانیوز، ابراهیم رییسی رییس جمهوری دولت سیزدهم با کار رسمی خود در اداره کشور اعلام کرده بود قرار است ارز 4200 تومانی حذف و پرداخت یارانه 11 هزارتومانی برای قشری خاص از جامعه جایگزین آن شود. حتی محسن رضایی هم این وعده را داده بود اما تا کنون برای تایید این تصمیم نتیجه ای حاصل نشده است.

اعلام شده بود قرار است از دی ماه یارانه 110هزارتومانی پرداخت شود و این مشروط به حذف ارز 4200تومانی خواهد بود. حذف ارز 4200 تومانی انقدر قوی بود که فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی هم به این باور رسیده بودند و طبق این پیش بینی فعالیت اقتصادی خود را دنبال می کردند. اما نتیجه نهایی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حرف دیگری برای گفتن دارد.

دولت حتی هفته گذشته، لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قید دو فوریت به مجلس فرستاد. این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاصله عدم حذف 4200 تومانی است. احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح بیشتر این خبر اعلام کرده که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را از مجلس پس گرفته است.

این خبر گواه می دهد که پرداخت یارانه 110هزار تومانی هم منتفی خواهد بود چرا که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی است. پیش از این احمد توکلی، از نتیجه جلسه ابراهیم رییسی با اقتصاددانان توکلی گفته بود اینکه چقدر یارانه جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود قطعی نشده اما طبق طرح حذف ارز 4200 تومانی قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود.(شمانیوز)

 

این در حالی است که صبح امروز مسعود خوانساری رییس اتاق تهران در اظهاراتی درباره منابع یارانه ها گفتدر سال ۹۹ حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شده که ۵ میلیارد دلار آن از محل فروش نفت بوده ولی ۵ میلیارد دلار باقی مانده از بانک مرکزی تامین شده است. این یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شده که این موضوع پایه پولی را افزایش زیادی داده است. افزایش پایه پولی خود یکی از عوامل مهم افزایش نرخ تورم است. اگر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی داشته باشیم، ۷۵۰ میلیارد تومان تز محل ارز ترجیحی بوده است.


خوانساری تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله کشور، موضوع تورم است. دولت گندم را ۷۰۰۰ تومان می‌خرد و به نانوایی ۶۰۰ تومان می‌دهد. یعنی ۶۴۰۰ تومان روی هر کیلوگرم گندم سوبسید می‌دهد. یارانه برق بسیار زیاد است، اگر گنج قارون هم باشد با این شرایط تمام می‌شود. سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه یارانه انرژی است. این مسئله آفت بسیار بزرگی است./
https://www.asianews.ir/u/49q
اخبار مرتبط
رییس اتاق تهران با ادامه دادن طرح انتقادها به ارز ترجیحی و تولید رانت و فساد و قاچاق و تبعات دیگر، یارانه ها را سبب نابودی منابع کشور دانست و از ناامیدی در جامعه و مهاجرت ها گله کرد.
درحالی که رئیس سازمان غذا و دارو گفته است رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید؛ ساعتی پیش در خبر ها آمد که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفته است.
گفته شده یارانه جدید به زودی پرداخت می شود و از نان گرفته تا بنزین و اقلام دیگر یارانه پنهان یا غیرمستقیم می‌گیرند تا با قیمت‌های بالاتر به دست مصرف‌کننده نرسند!
در حالی که وعده تحولات یارانه ای و احتمالا افزایش مبالغ یارانه ای دولت از آذرماه سال امسال است، پس از پرداخت یارانه بنزین به مبلغ ۵۵ هزار تا ۲۰۵ هزار تومان به ۶۰ میلیون ایرانی در شب گذشته، یارانه بعدی ماه جاری نقدی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان هدفمندی با اشاره به نهایی سازی کارآمد ترین نظام پرداخت رفاهی و پرداخت یارانه به سرپرستان خانوار که باعث بهبود رفاه جامعه و فاصله طبقاتی می‌شود، از تدابیر رفاهی و گنجانده شدن یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.
در حالی که محسن رضایی از ابتدای دولت از طرح افزایش یارانه ها حمایت کرده است، حال گفته که آذرماه خبرهای خوب برای مردم دارد که باید دید تحقق این وعده ها چگونه صورت خواهد گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید