صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۱
کد خبر: 6661
گزارشگر: 213
۱۶۳۷
۰
۰
۲
مصرف‌کننده خودرو ایرانی رمق زندگی ندارد

«قانون جنگل» خودوسازی ایران؛ پژو پارس ۴۰۰ میلیون شد!

«قانون جنگل» خودوسازی ایران؛ پژو پارس ۴۰۰ میلیون شد!
در حالی که مصرف‌کننده ایرانی برای خرید یک خودرو پراید که ایمنی و کیفیت لازم را هم ندارد، حدود پنج‌ هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت می‌کند؛ به تازگی قیمت پژو پارس اتوماتیک به‌عنوان گران‌ترین محصول خانواده پرشیا، در بازار آزاد به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است!

به گزارش آسیانیوز، مصرف‌کننده ایرانی برای خرید یک خودرو پراید که ایمنی و کیفیت لازم را هم ندارد، حدود پنج‌ هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت می‌کند. متوسط قیمت یک خودرو پژو پارس در مدل‌های مختلف نیز بین ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار است.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

خودرو ایرانی نخرید!

----------------------------------------------------

خودرو پژو پارس در بازار آزاد بیش از دو برابر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد؛ به طوری‌که قیمت پژو پارس اتوماتیک به‌عنوان گران‌ترین محصول خانواده پرشیا، در بازار آزاد به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و آخرین قیمت پژو پارس سال نیز به‌عنوان ارزان‌ترین محصول همین خانواده، از مرز ۱۴۰ میلیون تومان عبور کرده است. در حالی‌ که قیمت همین خودرو در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۶ میلیون تومان بوده است؛ در واقع با گذشت حدود چهار سال، این قیمت خودرو داخلی حدودا چهار برابر افزایش یافته است.

 

----------------------------------

بیشتر بخوانید:

 

«شرایط» و جزییات آزاد شدن واردات خودرو

-------------------------------------------------------------

این وضعیت تنها مختص پژو پارس نیست؛ دیگر خودروهای داخلی نیز با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو بوده‌اند. برای مثال، قیمت پراید مدل ۱۱۱ که در حال حاضر حدود ۱۶۳ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد و تولید آن نیز متوقف شده است، در سال ۱۳۹۶ کمتر از ۲۱ میلیون تومان بود.


رشد صعودی قیمت‌ خودروهای داخلی ایران در حالی است که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت رئیسی، افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن را وعده داده است.

با این حال، کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند تا زمانی که در تولید خودرو داخلی انحصار وجود دارد و راه‌اندازی خط تولید خودروهای خارجی در ایران ممکن نیست، کاهش قیمت خودرو نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

مسوولان «چه مشکلی» با واردات خودرو دارند؟

------------------------------------------------

مصرف‌کننده ایرانی در حال حاضر با دلار حدود ۲۸ هزار تومانی برای خرید یک خودرو پراید که ایمنی و کیفیت لازم را هم ندارد، حدود پنج‌ هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت می‌کند.

متوسط قیمت یک خودرو پژو پارس در مدل‌های مختلف نیز بین ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار است. اگرچه در بازارهای جهانی هم نمی‌توان با پنج یا شش هزار دلار یک خودرو صفر باکیفیت خرید، در سایر کشورها با پرداخت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار می‌توان خودروهایی خریداری کرد که ایمنی و کیفیت قابل قبولی داشته باشند.

 

برای مثال، شورلت مدل اسپارک، نیسان ورسا و میتسوبیشی مدل میراژ خودروهایی‌اند که با قیمت‌های زیر ۱۵ هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌روند. البته برخی مدل‌های دیگر خودروهای معروف نیز به‌شرط اینکه بین یک تا پنج سال کار کرده ‌باشند، با رقم‌هایی مشابه قابل خریداری‌اند. در کشور ترکیه در همسایگی ایران، خودروهای داچیا ساندرو محصول رنو و فیات پاندا را می‌توان حدود ۱۵ هزار دلار خرید.

--------------------

بیشتر بخوانید:

عراق خودروهای ایران را به دلیل «بی کیفیت بودن» نخرید!
-----------------------------------------------------
با این حال خودروهای خارجی نیز در ایران بیش از قیمت جهانی به فروش می‌رسند و از آنجا که واردات خودرو به ایران ممنوع است، بازار داخلی در انحصار دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو قرار گرفته است.

مصرف‌کننده ایرانی نیز بدون اینکه حق انتخاب زیادی داشته باشد، جز خریداری محصولات آن‌ها چاره‌ای ندارد و این در حالی‌ است که قیمت کارخانه‌ای خودروهای ایرانی هم با آنچه در بازار وجود دارد، متفاوت است و گاه حتی از دو برابر نیز فراتر می‌رود.

روز دوشنبه، ۲۴ آبان، سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به «اثرات بسیار منفی» تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه‌ها بر مردم اشاره کرد و گفت: «انحصار خودروسازان داخلی در بازار باید شکسته شود و در ممنوعیت واردات خودرو به کشور تجدیدنظر صورت بگیرد.»

پیش از او نیز محمد رشیدی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، با بیان اینکه خودروسازان داخلی حاضر نیستند «هزینه‌های سربار» را حذف کنند، به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «این شرکت‌ها می‌دانند که مردم ناچارند خودروهای بی‌کیفیت را بخرند، بنابراین قیمت‌ها را بدون توجه به بهبود کیفیت، سلیقه‌ای افزایش می‌دهند.»

او نیز وضعیت کنونی بازار خودرو را حاصل انحصار صنعت خودروسازی دانست و تاکید کرد: «واردات مدیریت شده خودرو انگیزه‌ خودروسازان برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو را تقویت می‌کند.»

به گزارش آسیانیوز، همچنین در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد./

https://www.asianews.ir/u/49v
اخبار مرتبط
براساس جدیدترین لیست قیمت خودروها در بین خودروهای گروه پژو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ در هفته سوم آبان ماه ۴ میلیون تومان گران شده است و هم اکنون ۲۴۳ میلیون تومان قیمت دارد و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۷ میلیون تومان گران شده است.
در لیست خودروسازان پس از توییت وزیر صمت ارزان ترین و گران ترین خودروها درج شده است.
برخی از اعمال که منجر به جرایم رانندگی می‌شود، عمدی و برخی دیگر غیر عمد هستند که توسط رانندگان صورت می گیرد و در مواردی که تخلف اتومبیل بیش از اندازه سنگین باشد، سبب توقیف آن خواهد شد.
قیمت‌ها در دهه سوم مهرماه تا روز شنبه هفته جاری یکم آبان ماه) بدون تغییر مانده بود، اما طی چند روز اخیر و پس از تعطیلی یکشنبه، روند افزایشی قیمت آغاز شده است و قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در صدر گرانترین قرار گرفت.
وزیر صمت گفت:سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعه کشی برای خودرو نخواهیم داشت.
با دو نرخی شدن بنزین در آبان ماه ۹۸ و همچنین سهمیه‌بندی آن، برای برخی از مردم درباره مراحل صدور کارت سوخت ابهاماتی وجود دارد.
هر چند بخشی از دلالان خودرو هنوز منتظر تصمیم واضح دولت درباره واردات خودرو هستند، اما تحلیلگران می‌گویند موضع دولت مشخص است.
در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید