صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۰
کد خبر: 6663
گزارشگر: 300
۵۷۹
۰
۰
۱
برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی در آذربایجان توسط رایزنی فرهنگی؛

پورمرجان: کتابخانه دانشگاهی برای همه است و کتابخانه عمومی قلب تپنده جامعه است

پورمرجان: کتابخانه دانشگاهی برای همه است و کتابخانه عمومی قلب تپنده جامعه است
به گزارش آسیانیوز، در این مسابقه و با هدف سنجش میزان آشنائی مخاطبین رایزنی فرهنگی با کتب منتشره نمایندگیهای ج.ا.ایران در این کشور در طول سالهای گذشته ، سی سوال طراحی شد و در فضای مجازی پخش شد که بیش از 200 نفر در این مسابقه شرکت نمودند .90 نفر از این تعداد بین 20 تا 30 سوال را پاسخ مثبت داده بودند که..
به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی در ایران و روز بزرگداشت علامه سید محمد حسین طباطبائی در تقویم ایران ، مسابقه بزرگ کتابخوانی در کشور آذربایجان توسط رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.
 
به گزارش آسیانیوز، در این مسابقه و با هدف سنجش میزان آشنائی مخاطبین رایزنی فرهنگی با کتب منتشره نمایندگیهای ج.ا.ایران در این کشور در طول سالهای گذشته ، سی سوال طراحی شد و در فضای مجازی پخش شد که بیش از 200 نفر در این مسابقه شرکت نمودند .90 نفر از این تعداد بین 20 تا 30 سوال را پاسخ مثبت داده بودند که به سه نفر اول که به کلیه سوالات ، پاسخهای درست داده بودند جوائز نقدی داده شد و به 13 نفر دیگر که 28 و 29 سوال را پاسخ درست داده بودند جوائزی از کتابهای ترجمه شده رایزنی فرهنگی از جمله شاهنامه فردوسی به زبان آذری و هفت پیکر نظامی گنجوی به عنوان جائزه اعطا شد.

 

آقای پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در باکو روز دوشنبه در یک سخنرانی مجازی که بصورت مستقیم از اینستاگرام و فیس بوک رایزنی فرهنگی پخش می شد

 

https://www.facebook.com/watch/live/?ref=search&v=1607003002967220
https://www.instagram.com/iran.medeniyyetmerkezi/channel/
 
ضمن صحبتهائی در مورد کتاب گفت : کتاب به عنوان دوستی مهربان و بدون حسد و معلمی بی ادعا است و هر آنچه دارد در اختیار می گذارد . انسان  با مطالعه کتاب ، حضور در محضر اندیشمندان بزرگ را درک می کند و این نعمتی است که بشر باید قدر آن را بداند . امروز وقتی جهل و شبهه ها ذهن جوانان را تخریب  می کند بهترین کمک برای آنها مطالعه و کتاب است که متاسفانه این بلا در همه جوامع وجود دارد و خوشبختانه کتاب هم در آنها موجود است و انسان امروزی برای در امان ماندن از این بلاها و شبهه ها باید به کتاب مراجعه کند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: امروزه کتابخانه ها نقش اساسی در انتقال علوم دارند و کتابخانه بزرگترین همایش اندیشمندان و کانون بالندگی استعداد ها است که به تولید اندیشه و فکر منجر می شود و لذا همه کشورها به کتابخانه ها اهمیت می دهند و یکی از شاخصه های توسعه یافتکی کشورها هم میزان توجه کشورها به کتاب و کتابخانه ها است چرا که به قول کارلایل فیلسوف غربی ، کتابخانه دانشگاهی برای همه است و کتابخانه عمومی قلب تپنده جامعه است.

 

آقای پورمرجان در ادامه گفت : رشد تمدنها ریشه در رشد فکری و فرهنگی دارد که قطعا بدون خواندن کتاب میسر نیست و میراث تمدنی ما همیشه مملو از کتابهای بزرگانی است که در زمان خودشان مثل آفتاب می درخشیدند و الان هم ایده ها و افکار آنها از مسیر کتابهای آنها در جامعه می درخشد.

 

وی افزود : جامعه ایران و آذربایجان که دارای ریشه های فکری و دینی مشترکی هستند همواره به کتاب اهمیت داده اند و مقام معظم رهبری به عنوان طلایه دار کتابخوانی همواره بر این امر تاکید نموده و معتقدند که تمام ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری با کتاب جاودانه شده اند و لذا باید این مهم را در جامعه به نیکی حفظ نمود .آیت الله خامنه ای به عنوان کسی که در این زمینه برای جامعه اسلامی  یک الگو است ، عادت کتاب خواندن ( از جمله قرآن ) را بسیار ضروری برشمرده  و استفاده از زمان در قرائت کتاب و نیز خوب خواندن و کتاب خوب خواندن را همیشه توصیه نموده اند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو در پایان صحبتهای خود ضمن تبریک مجدد به اهالی کتاب و کتابداران در آذربایجان ، سیاستها و برنامه های رایزنی فرهنگی  را در ترویج کتابخوانی ، ترجمه از فارسی به آذری و بالاعکس ، مشوقهای تاپ و گرانت در سیستم نشر ایران و در نهایت همکاری با ناشران بومی تشریح نمود و ابراز امیدواری کرد که بر اساس اسناد امضا شده دو کشور دوست ایران و آذربایجان  در این زمینه همکاریهای خود را گسترش دهند.

 

در پایان سخنرانی ، آقای پورمرجان اسامی سه نفر از برندگان این دوره از مسابقه کتابخوانی به نامهای 1- الهام قربانلی 2- کمال صفراف 3- اورخان علی اف را اعلام کرد که قرار شد با حضور در رایزنی فرهنگی جوائز خود را دریافت نمایند.

 

گفتنی است که خبر این برنامه و اجرای مسابقه کتابخوانی در جامعه آذربایجان مثبت ارزیابی گردید و چند کتابخانه عمومی اعلام آمادگی کردند که در سال آینده بتوانند این مسابقه را در سطح وسیعتری بصورت مشترک اجرا نمایند .
https://www.asianews.ir/u/49s
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید