صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۰۳:۰۱
کد خبر: 6674
گزارشگر: 213
۶۰۸
۰
۰
۳
یادداشت

«جهانی» بیندیشیم و عمل کنیم!

«جهانی» بیندیشیم و عمل کنیم!
گلوبالیزیشن یا جهانی فکر کنید بومی عمل کنید، به پاتریک گدس زیست شناس اسکاتلندی نسبت داده می شود که منظور از آن این است که باید به نگاه‌مان وسعت ببخشیم و به تنوع‌های موجود در جهان نگاه کنیم.

گلوبالیزیشن یا جهانی فکر کنید بومی عمل کنید، به پاتریک گدس زیست شناس اسکاتلندی نسبت داده می شود که منظور از آن این است که باید به نگاه‌مان وسعت ببخشیم و به تنوع‌های موجود در جهان نگاه کنیم و یاد بگیریم خود را از حصار استنباط‌های محدود رها سازیم و همه اینها را در محل خود اعمال کنیم.

در مقابل عبارت بومی بیندیشید و جهانی عمل کنید از داکلاس ویلیام مکنزی به این اشاره دارد که به خاطر اینکه منافع شخص با جامعه ممکن است در تعارض قرار بگیرد و منفعت جامعه اولویت دارد، چون ما فقط می‌توانیم بومی فکر کنیم، به خاطر اینکه هر کس به دنبال جلب منفعت بیشتر است باید بگویم جهانی عمل کنید تا در راستای مصالح عمومی قدم بر داریم.

با ملاحظه این دو دیدگاه به نظر می‌رسد این عبارت جامع‌تر باشد که بگوییم جهانی بیندیشید و جهانی عمل کنید، یعنی در عین وسعت بخشیدن به نگاه و آگاهی از معرفت هایی که در جهان وجود دارد طوری عمل نماییم که به دیگران منفعت برسانیم و دفع زیان کنیم و آب را گل نکنیم در فرودست انگار کفتری می‌خورد آب، یا که در بیشه ای دور سیره‌ای پر می‌شوید، یا در آبادی کوزه‌ای پر می گردد، آب را گل نکنیم شاید این آب روان می‌رود پای سپیداری تا فرو شوید اندوه دلی، دست درویشی شاید نان خشکیده فرو برده در آب./

مجید صالحیان
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4a4
اخبار مرتبط
وکیل آرمان عبدالعالی، کودک‌مجرم از توقف حکم اعدام او خبر داد و در این باره به بیان دلایلی پرداخت.
این روزها چالش بزرگ کشورهای جهان تامین غذای سالم است؛ در حالی که استفاده از کودهای شیمیایی که در کارخانجات به منظور افزایش بهره وری کمی استفاده می شود، تبدیل به یکی از نگرانی های مدیران غذایی کشورهای جهان شده است.
در حالی که تلاش های جهانی و حقوق بشری برای جلوگیری از اعدام آرمان عبدالعالی ادامه دارد، پرونده غزاله و آرمان به آخرین مرحله نزدیک شده است؛ پرونده آنها سال 92 با ناپدید شدن ناگهانی غزاله آغاز شد و آرمان به اتهام قتل غزاله به قصاص محکوم شد.
در ادامه مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان به میزبانی نروژ، ایران توسط هادی ساروی و علی‌اکبر یوسفی به دو مدال طلا دست یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید