صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۱
کد خبر: 6688
گزارشگر: 213
۶۸۱
۰
۰
۵
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

ناکارآمدی بازار سرمایه و «پیش بینی» آینده شرکت ها در بازار سهام

ناکارآمدی بازار سرمایه و «پیش بینی» آینده شرکت ها در بازار سهام
بازار سرمایه به شدت از ضعف تحلیل رنج می‌برد و ناکارآمد بودن آن یکی دیگر از مشکلات موجود است.

مهدی کریمی تفرشی asianews

بازار سرمایه به شدت از ضعف تحلیل رنج می‌برد و ناکارآمد بودن بازار سرمایه یکی دیگر از مشکلات موجود است و تغییر سیاست‌های کلان پولی، مالی و ارزی در کشور باعث می‌شود سهام برخی از شرکت‌های بورسی با سودهی مناسبی همراه شود.

در مقابل سهام برخی دیگر از شرکت‌های بورسی با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه شوند؛ چون با تغییر در این سیاست‌ها و افزایش نرخ ارز، شرکت‌های بورسی می‌توانند در صورت صادرات محصولات خود، با افزایش سودآوری مواجه شوند، اما شرکت‌هایی که بخش عمده‌ای از مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌کنند، با افزایش هزینه‌ها و درنتیجه، کاهش سودآوری مواجه می شوند؛ از این‌رو باید به این موضوع واقف باشیم که در کدام‌یک از صنایع سرمایه‌گذاری کنیم تا در صورت تغییر این سیاست‌های کلی، سهام خریداری شده با کمترین ریسک معاملاتی مواجه شوند.

تغییرات نرخ سود بانکی، سطح عمومی قیمت‌ها و یا حتی تغییرات نرخ بیکاری نیز باعث نوسان قیمت در بازار بورس ایران می‌شود.
همگام شدن با قوانین بین المللی به جای قوانین جاری و فعلی بورس ایران می تواند به عنوان راهکار اساسی خروج از این بحران باشد.

برداشتن دامنه نوسان قیمت و حضور ناظر و ایجاد دامنه نامحدود باعث می شود فروشنده همیشه فرصت خروج از بازار را داشته باشد و خود همین موضوع باعث از بین رفتن ترس زیان بیشتر در روزهای متوالی می شود و به سرعت بازار راه خودش را پیدا می کند. البته وقتی قوانین بین المللی اجرا شود شرایط موجود متعادل تر شده و باعث عدم دخالت دولت در معاملات بورسی می شود.

از طرفی سرمایه‌گذاران حقیقی هستند که میزان عرضه و تقاضا و صف‌ها را به وجود خواهند آورد و یا آن را کنترل خواهند کرد. بنابراین رفتار سرمایه گذاران در روند بورس تاثیر خواهد گذاشت.

تغییر از سود‌های کوتاه‌مدت به سود‌های میان‌مدت و بلندمدت به میزان قابل‌توجهی از رفتار‌های هیجانی کاسته و همچنین از تشکیل صف‌های فروش طولانی و بدون توجه به میزان نقد شوندگی بازار کاسته خواهد شود و روند عرضه و تقاضا به سمت طبیعی شدن حرکت خواهد کرد.

رفتارهای هیجانی خریدوفروش در بورس به بازار بورس ضربه می زند. به هر میزان از رفتار‌های هیجانی کاسته گردد و به رفتار‌های همراه با منطق و نگاه تحلیلی انداخته شود، بدون شک در کنار عوامل دیگر تأثیرات خود را بر جای گذاشته و منجر به شکل‌گیری روندی مناسب بر پایه قیمت‌های کنونی خواهد گردید؛ اما درصورتی‌که به رفتار هیجانی ادامه داده شود، کاهش پیش از پیش و متضرر شدن تعداد زیادی از سهامداران خرد را رقم خواهد زد؛ بنابراین در شرایط کنونی بهترین راه، دوری از رفتار‌های هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی است
ورود صنایع غذایی به بازار سهام شرکت‌ها را تشویق به ارتقای کیفیت محصولات و حفظ ثبات کیفی تولید در حد استاندارد می‌کند.
اگر شرکت های صنایع غذایی به بورس ورود کنند این باعث شفافیت فعالیت های اقتصادی و اعتماد بیشتر مردم و مشتریان خواهد شد.

این در حالی است که ارزش بازار سهام تمام شرکت‌های حوزه غذایی کشور در حال حاضر به بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. این گروه نیز در ماه‌های اخیر مانند دیگر گروه‌ها در بازار سهام با روندی صعودی همراه بوده است و بازدهی آن از شاخص کل یعنی میانگین دیگر سهام بیشتر بود.

در صنعت غذایی مطلوب‌ترین شرایط را بخش محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.
به طور کلی آینده شرکت های حاضر در بازار سهام به میزان زیادی به نوسانات آتی نرخ ارز و وضعیت برجام و تحریم ها بستگی دارد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4ai
اخبار مرتبط
در سال های اخیر صنعت غذا با چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و کاهش موجودی انبارها مواجه است و نوسانات نرخ ارز و دستورالعمل‌های مختلف و بدون برنامه قبلی؛ همراه با سیاست های نامناسب دولت از جمله مواردی است که در ایجاد این چالش ها نقش اساسی داشته است.
با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است؛ از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد؛ در حالی که تولیدکنندگان برای آن‌که مشتریان خود را حفظ کنند و در بازار باقی بمانند از کیفیت و وزن محصولات خود کاستند!
صنایع غذایی گلها با دارا بودن بیش از ۳۵۰ نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار است و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است.
یکی از رسالت های مهم تشکل های صنایع غذایی در این شرایط، حمایت از تولیدکنندگان به عنوان تریبون فعال این صنایع باید باشد و تشکل ها نباید تماشاگر باشند؛ بلکه باید زبان تولیدکننده در دفاع از حیثیت و جایگاه او شود.
برنج قهوه ای رژیم غذایی کامل و معجزه آسایی است و در اکثر نقاط دنیا برنج جزو غذای روزانه افراد به شمار می رود.
نمایشگاه اگروفود همواره به عنوان یکی از بزرگترین و شاخص ترین نمایشگاههای کشور، پل قدرتمند ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار با مصرف کنندگان و نیز بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده است و تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا می کند.
در حال حاضر فضای کسب و کار و بحث مجوزها با چالش‌های جدی مواجه هستند و بنگاه ها و صنایع کوچک و زودبازده نیاز به حمایت هر چه بیشتر وزارتخانه و دولت دارند.
در اثر شوک کرونا، مشاغل غیررسمی، بخش خدمات و بنگاه‌های کوچک بیشتر آسیب دیدند و در حالی که ۶۵ درصد اشتغال‌زایی مربوط به بنگاه های کوچک است، بنابراین همین درصد اشتغال ما در معرض آسیب است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید