صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۲
کد خبر: 6706
گزارشگر: 213
۶۳۹
۰
۰
۲
تازه ترین قطعنامه جهانی علیه جمهوری اسلامی

نقض حقوق بشر در ایران محکوم شد/سعید خطیب زاده قبول نکرد!

نقض حقوق بشر در ایران محکوم شد/سعید خطیب زاده قبول نکرد!
کمیته سوم سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این قطعنامه را «فاقد وجاهت و اثر قانونی» خواند.

به گزارش آسیانیوز، کمیته سوم سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این قطعنامه را «فاقد وجاهت و اثر قانونی» خواند.

-------------------

بیشتر بخوانید:

برای رسیدگی به وضعیت «معترضان آبان ۹۸» دادگاهی در لندن برپا می شود

---------------------------------------------------------------

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که شامل بررسی موضوعات اجتماعی، بشردوستانه و فرهنگی کشورها است، روز چهارشنبه هفدهم نوامبر (بیست و ششم آبان) شش پیش‌نویس را تصویب کرد که پنج قطعنامه آن بر موقعیت‌های خاص برخی کشورها از جمله ایران، سوریه و اوکراین متمرکز بود و یکی از آنها به شرایط مخاطره‌آمیز پناهندگان و افراد آواره در آفریقا اختصاص داشت.

-------------------

بیشتر بخوانید:

روز دوم دادگاه مردمی آبان ۹۸ در لندن؛ شهادت تیراندازی های رگباری و عفو بین الملل

-----------------------------------

نقض حقوق بشر در ایران محوریت بخش‌های مهمی از گفتگوها در کمیته سوم سازمان ملل بود. از نکته‌های مورد ادعا و اشاره درباره جمهوری اسلامی، نگرانی از مجازات اعدام از جمله اعدام کودکان زیر سن قانونی را شامل می‌شد و همچنین سرکوب فعالان سیاسی و تبعیض گسترده علیه زنان.

با اشاره به این موارد، درنهایت پیش‌نویس قطعنامه حقوق بشر در ایران با ۷۹ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف و ۷۱ رای ممتنع تصویب و از ایران خواسته شد که نگرانی جدی مجمع را درباره استفاده مکرر و نگران‌کننده از مجازات اعدام جدی بگیرد و آن را کاهش داده و متوقف کند.

------------------

بیشتر بخوانید:

مشاور وزیر کشور گفت از فاصله نزدیک به «شقیقه» برخی معترضان آبان شلیک شده بود

--------------------------------------------

در این قطعنامه از ایران خواسته شد به شکل قانونی و عملی تضمین کند که هیچکس تحت شکنجه یا سایر مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار نگیرد، بازداشت‌های خودسرانه متوقف شود و افرادی که به دلیل استفاده از آزادی‌های اساسی خود بازداشت شده‌اند سریع‌تر آزاد شوند. همچنین از ایران خواسته شد تبعیض علیه زنان و دختران را از بین ببرد.

نماینده اسرائیل در این نشست، وضعیت حقوق بشر در ایران را بسیار نگران‌کننده دانست و مدعی شد:‌ «ایران، مدت‌هاست که خود را به عنوان عاملی بی‌ثبات‌کننده در منطقه معرفی کرده است که پیامد آن آشوب و جنگ داخلی است. یمن، سوریه و لبنان نمونه‌هایی از دخالت ایران به‌شمار می‌روند و ارتباط مستقیم بین نحوه رفتار یک کشور با شهروندان خود و تجاوزگری به سایر کشورها را نشان می‌دهند.»

------------------

بیشتر بخوانید:

مطهری گفت در حوادث تلخ آبان رییس جمهور باید برکنار می شد!

------------------------------------------

 اظهارات کشورهای دیگر علیه ایران و همچنین در مخالفت با این پیش‌نویس، زهرا ارشادی نماینده جمهوری اسلامی ایران، این بیانیه را یک «حرکت سیاسی غیرصادقانه با هدف ایران‌هراسی» دانست و انتقاد کرد که کانادا، ایالات متحده و اسرائیل به عنوان حامیان اصلی «نژادپرستی، اشغالگری» گرد هم آمده‌اند تا با دیگران درباره حقوق بشر حرف بزنند. او گفت که «پیش‌نویس این قطعنامه ناقض اصل بی‌طرفی سازمان ملل است و همکاری و گفتگو در مورد حقوق بشر را تضعیف می‌کند.»

همچنین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه به این قطعنامه واکنش نشان داد و گفت: «اقدام دولت کانادا و دیگر بانیان این قطعنامه که مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی است را محکوم و فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌دانیم.»

این در حالی است که در روزهای اخیر برپایی دادگاه معترضان آبان 98 نیز در لندن برگزار می شد و در سومین روز آن، دو پژوهشگر حقوق بشر گزارش‌هایی از اسناد جمع‌آوری شده درباره کشتار معترضان آبان ۹۸ ارائه کردند و چند شاهد نیز شهادت دادند.

این دادگاه مدعی شده که قصد دارد درباره برخی مقامات ایرانی و احتمال انجام جنایت علیه بشریت، گفته شهود را بررسی کند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، پیش از صدور حکم نهایی خود در اوایل سال ۲۰۲۲، اظهارات ۱۲۰ شاهد دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد و از سوی سه سازمان‌ «جلسات خود را تا ۲۳ آبان در لندن برگزار می‌کند.

در نوبت عصر سومین روز دادگاه همچنین شاهد شماره ۳۹۹ سرگردی معرفی شد که مسئول استخدام زندانیان «خطرناک» برای مقابله با معترضان بوده است.

او ادعا کرد که این افراد از اسلحه‌های غیر متداول و از رده خارج استفاده می‌کردند تا نتوان گلوله‌ها را به نیروهای نظامی منتسب کرد.

وی همچنین گفت که نیروهای امنیتی از این زندانیان برای حمله کردن به اماکن و متشنج کردن فضا و پیدا کردن بهانه برای برخورد با معترضان استفاده می‌کنند و بعد از آن ممکن است سربه نیست شوند.

بهار صبا، پژوهشگر عفو بین‌الملل، در نشست عصر این دادگاه مدعی شد که سلاح‌های استفاده‌شده در اعتراضات آبان ۹۸ نشان می‌دهد که برخی نیروهای امنیتی به صورت عامدانه قصد کشتن تظاهرکنندگان را داشتند.

او همچنین گفت که برخی از ماموران به برخی مکان‌های سربسته و خانه‌های افراد گاز اشک‌آور شلیک کردند و در مواردی کودکان نیز در این خانه‌ها حضور داشته‌اند.

در جلسه صبح دادگاه نیز شادی صدر، از مدیران سازمان عدالت برای ایران، گفت که این سازمان دو هزار و ۲۹۸ ویدیو از خشونت و کشتن معترضان آبان در ۸۶ شهر در ۲۹ استان جمع آوری و آن‌ها را راستی‌آزمایی کرده و در ۳۱۰ ویدیو صدای شلیک یا اجساد جان‌باختگان دیده می‌شود.

همچنین شاهد شماره ۳۱ که برادرش یک کارگر بوده و در اعتراضات آبان جان‌باخته است گفت که دادستان نظامی به او گفته قاتل برادرش از نیروهای نظامی است اما به خانواده معرفی نمی‌شود و «خودمان با او برخورد می‌کنیم».

شاهد دیگر در دادگاه که از او با عنوان شاهد شماره ۱۰۹ یاد شد گفت که یک پزشک است. بر اساس روایت و ادعای او، روز ۲۵ آبان فردی در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان بستری بود که گلوله به جمجمه‌اش خورده و از آن خارج شده بود و یک چهارم مغزش با عمل جراحی تخلیه شده بود.

در روزهای اول و دوم دادگاه، کیفرخواست از سوی هیات دادستانی قرائت و جمعی از شاهدان و خانواده کشته‌شدگان، شهادت خود را به دادگاه ارائه دادند.

در دومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که پنجشنبه برگزار شد نماینده سازمان عفو بین‌الملل درباره جان‌باختگان و شکنجه و تجاوز زندانیان گزارش داده و دو معترض آسیب‌دیده و یک سرگرد نیروی انتظامی نیز شهادت داده بودند.

در جلسه روز اول دادگاه نیز خانواده تعدادی از کشته‌شدگان، از جمله امین انصاری‌فر پدر فرزاد، مادر پژمان قلی‌پور، و ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری، شهادت دادند.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که با هدف «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» در لندن تشکیل شده که مدعی است قصد دارد درباره برخی از مسوولان و احتمال انجام جنایت علیه بشریت از سوی آن‌ها، اظهارات ده‌ها شاهد را بررسی کند./

https://www.asianews.ir/u/4ay
اخبار مرتبط
یکی از ماموران سابق امنیتی جمهوری اسلامی ادعا کرده است که فرانسه، روح‌اله زم، مدیر وب‌سایت «آمدنیوز» که مقیم این کشور بود را با یک افسر امنیتی فرانسوی مبادله کرده است.
آرمان عبدالعالی که روز 28 مهر از طناب دار رهایی یافت و اشک شوق در چشم ها برانگیخته شد، حال برای چهارمین بار در یک ماه اخیر به سوییت انفرادی برای اجرای حکم اعدام منتقل شد و گفته شده قرار است این حکم در هفته جاری اجرا شود؛ این در حالی است که نهادهای حقوق بشری و بین المللی بارها خواستار توقف این حکم شده اند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۹۳ عضو، در رای‌گیری روز پنج‌شنبه، ۲۲ مهر، به بازگشت ایالات متحده آمریکا به شورای حقوق بشر رای مثبت داد.
طرح «تسهیل صدور مجوزهای آزمون های کانون های وکلا» موضوع گفت و گوی «آسیانیوز» با وحید قاسمی عهد، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه بود و او با تاکید بر اصالت آموزشی در این باره گفت: باید اطمینان حاصل کنند که وکلا دارای آموزش و تحصیلات مناسب هستند و از آرمان ها و وظایف اخلاقی وکیل، حقوق بشر و آزادی های اساسی به رسمیت شناخته شده توسط حقوق بین الملل و حقوق ملی کشور خود، آگاهند.
احمد زرگر، رئیس دادگاه انقلاب تهران که به ادعای برخی منتقدان در نقض حقوق بشر در ایران اقداماتی انجام داده بود، به علت ابتلا به بیماری کرونا در گذشت.
کانون مدافعان حقوق بشر روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعی خشونت در برخورد با معترضان خوزستان شد.
پارلمان آلمان با تصویب قطعنامه‌ای ۱۸ ماده‌ای، مدعی شد موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد و از دولت آلمان خواست که در روابط با جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را به عنوان محور اصلی مورد توجه قرار بدهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید