صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۸
کد خبر: 6708
گزارشگر: 213
۷۹۸
۰
۰
۳
داماد محمدرضا شاه پهلوی

اردشیر زاهدی؛ وزیر خارجه و سفیر سابق ایران درگذشت

اردشیر زاهدی؛ وزیر خارجه و سفیر سابق ایران درگذشت
اردشیر زاهدی، وزیر خارجه و سفیر پیشین ایران در بریتانیا و آمریکا در دوران پهلوی؛ امروز در سوئیس درگذشت.

به گزارش آسیانیوز، اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی، سفیر پیشین ایران در بریتانیا و آمریکا در دوران پهلوی امروز در سوئیس درگذشت.

وی همچنین داماد سابق محمدرضاشاه پهلوی  بود که روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان در ۹۳ سالگی درگذشت.

اردشیر زاهدی متولد مهرماه ۱۳۰۷ در تهران بود. او از دو خاندان سیاسی نسب می‌برد. پدرش، سپهبد فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیر و چهره سرشناس نظامی و سیاسی در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه بود، و پدربزرگ مادری او، میرزا نصرالله خان مشیرالدوله، نخستین صدراعظم ایران در دوره مشروطه بود.

 اظهارات اردشیر زاهدی در سال‌های اخیر برای برخی بسیار شبهه برانگیز بود. وی در دفاع از برجام و تقدیر او از قاسم سلیمانی سخنانی گفت که خبرساز شد.

داماد محمدرضا شاه پهلوی asianews  
نزدیکان خانواده زاهدی، با تأیید این خبر گفته‌اند که وی صبح روز پنج‌شنبه در ویلای شخصی خود در سوئیس درگذشته است.

اردشیر زاهدی متولد مهرماه ۱۳۰۷ در تهران بود. او از دو خاندان سیاسی نسب می‌برد. پدرش، سپهبد فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیر و چهره سرشناس نظامی و سیاسی در دوره رضاشاه و محمدرضا شاه بود، و پدربزرگ مادری او، میرزا نصرالله خان مشیرالدوله، نخستین صدراعظم ایران در دوره مشروطه بود.

زمانی که نوجوان بود، پدرش در مقام فرماندهی لشکر اصفهان، توسط قوای متفقین بازداشت و به خارج از کشور تبعید شد. اردشیر زاهدی پس از اخذ دیپلم از یک مدرسه آمریکایی در بیروت، در دهه ۱۳۲۰ برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی یوتا در آمریکا رفت و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرد.

 او پس از بازگشت به ایران معاون اصل چهار ترومن شد.

آقای زاهدی در جریان وقایع روزهای ۲۵ و ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد، مشاور پدرش بود و شرح آن روزها را در کتاب خاطرات خود آورده است. او در دوران نخست‌وزیری پدرش رابط بین او و شاه بود.

زاهدی در دو دهه آخر سلطنت محمدرضا شاه دو بار سفیر ایران در آمریکا، یک‌بار سفیر ایران در بریتانیا و از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ وزیر خارجه بود. او در سال‌های گذشته خاطرات خود را در سه جلد منتشر کرد.

زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر بزرگ محمدرضا شاه، ازدواج کرد ولی پس از هفت سال از وی جدا شد، با این حال همچنان دوست نزدیک و محرم اسرار محمدرضا شاه پهلوی باقی ماند.

عباس میلانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه استانفورد آمریکا در توئیتی نوشته که اردشیر زاهدی «۴۰۰ جعبه با چند صد هزار سند و عکس تاریخی مربوط به زندگی سیاسی خود و پدرش را حفظ و وقف دانشگاه استانفورد کرد».

او در عین حال از مخالفان سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران بود و در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز، سیاست‌های رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا علیه ایران را محکوم کرده بود./

https://www.asianews.ir/u/4b2
اخبار مرتبط
سیروس آموزگار، روزنامه‌نگار پیش‌کسوت و تحلیل گر سیاسی درگذشت.
شکل حکومت، جمهوری یا سلطنتیِ مشروطه، مهم نیست؛ بلکه محتوا و درون مایۀ حکومت و رابطۀ آن با مردم کشور و مردم جهان دارای اصالت است؛ همچنانکه دمکراسی یک پدیدۀ مستقل و قائم به ذات است که در آن رأی دادن و تشکیل دولتِ اکثریت، اصل نیست؛ چرا که آنها اسباب دمکراسی هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید