صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۴
کد خبر: 6713
گزارشگر: 213
۲۶۷۵
۰
۰
۲
تظاهرات مردم «نصف جهان» و کشاورزان محروم از آب استان

«زاینده رود را پس بدین»!؛ شعار تجمع گسترده مردم اصفهان در اعتراض کشاورزان به بی‌آبی+فیلم

«زاینده رود را پس بدین»!؛ شعار تجمع گسترده مردم اصفهان در اعتراض کشاورزان به بی‌آبی+فیلم
براساس گزارش ها در شبکه های اجتماعی صبح روز جمعه، ۲۸ آبان‌ماه، انبوهی از مردم اصفهان در کنار کشاورزان زحمتکش و محروم از آب استان، بر بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده‌اند و شعارهایی در دفاع از حق آبه خود سر دادند.

به گزارش آسیانیوز، اعتراض کشاورزان اصفهانی در اعتراض به قطع حق‌آبه و خشک شدن زاینده‌رود و حمایت گسترده مردم این شهر از آنان هم‌چنان ادامه دارد.

------------------

بیشتر بخوانید:

تجمع گسترده «مالباختگان بورس»؛ «کشاورزان اصفهان» و معترضان اقتصادی شرکت ها

-------------------------------------------------
بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، انبوهی از مردم در کنار این کشاورزان اصفهانی از صبح روز جمعه، ۲۸ آبان‌ماه، بر بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده‌اند.

«زاینده‌رود من کو»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» از جمله شعارهایی است که در فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی معترضان سر داده می‌شود.


این حرکت اعتراضی که مربوط به عدم تخصیص سهم آب برای کشت پاییزه گندم است، از روز دوشنبه، ۱۷ آبان، با تجمع کشاورزان در مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان آغاز شد و از آن روز به بعد بر بستر زاینده‌رود ادامه پیدا کرده است.

شماری از معترضان هم هفته گذشته نیز با برپایی چادر، در بستر زاینده‌رود اقامت کرده بودند. موضوع نحوه تقسیم آب در اصفهان در سال‌های اخیر با اعتراض‌های گسترده کشاورزان مناطق مختلف روبه‌رو شده است.

 در ماه‌های اخیر مسئولان دولتی در ایران بارها با اعلام کاهش بارندگی در سال ۹۹ و تداوم این وضعیت در سال جاری، خشکسالی را به عنوان علت اصلی بحران آبی در کشور عنوان می‌کنند.

اما مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، پیشتر با اشاره به «ورشکستگی آبی» در کشور، دلیل بحران‌های موجود را «سوءمدیریت» دانسته بود.

به دنبال بحران کم‌آبی در بسیاری از مناطق ایران از جمله خوزستان که دسترسی به آب آشامیدنی را برای شهروندان با دشواری‌های زیادی همراه کرده، همچنین وضعیت کشاورزی و دامداری و در کل معیشت خانوارهای این مناطق را با خطرات جدی مواجه کرده، در تیرماه سال جاری چندین شهر در استان خوزستان شاهد اعتراض‌های مردمی بود.

 



این اعتراض‌های شبانه ابتدا از شهرهای شرقی خوزستان آغاز و در ادامه به سایر شهرها و حتی استان‌ها کشیده شد.

به گزارش آسیانیوز در دو سال اخیر در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود علیرغم تهدید مقام‌های قضایی و امنیتی اقدام برگزاری تجمع کردند. این گروه از کشاورزان به «برداشت‌های غیرقانونی» از رودخانه زاینده‌رود معترض هستند و دادستان انقلاب شهر اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «هرگونه تجمع تحت عنوان مطالبات حوزه کشاورزی و زاینده‌رود بدون مجوز شورای تامین استان» ممنوع است و با «عوامل مخل نظم عمومی» برخورد می‌شود.

براساس اخبار قرار است کشاورزان به سمت رودخانه بروند و مسیرهای پمپاژ آب که به گفته آنها غیرقانونی است را دنبال کنند.

در سال‌های اخیر، کشاورزان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری بارها درباره وضعیت برداشت از زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب تجمع و اعتراض کرده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، تجمعات اصفهانی ها اسفند سال ۹۶ و هفته‌های نخست سال ۹۷ برگزار شد و کشاورزان منطقه وَرزَنه در شرق اصفهان در اعتراض به کم‌آبی و همچنین اختصاص نیافتن حق‌آبه بارها تظاهرات و تجمع کردند.

دامنه این تظاهرات حتی به نماز جمعه اصفهان کشیده شد و شماری از کشاورزان با حضور در نماز جمعه ضمن پشت کردن به جایگاه امام جمعه شعار دادند: «پشت به دشمن – رو به میهن». در یک مورد دیگر در سال ۹۵، در جریان درگیری‌های شهرستان بلداجی استان چهار محال و بختیاری به دلیل اعتراض به یک پروژه انتقال آب تعدادی از کشاورزان بازداشت شدند و به برخی از تاسیسات دولتی خسارت وارد شد. همچنین یک نفر جان خود را از دست داد.

پس از این وقایع، شهریور سال گذشته، دادگاهی در شهر بروجن، استان چهار محال و بختیاری، ۷۶ کشاورز معترض به طرح انتقال آب را هر یک به چهار ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد. پس از بروز بحران‌های متعدد مرتبط با مسائل آب، اسفند سال ۹۷، اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد در مجلس دهم، خبر داد که «شورای عالی آب» و «شورای عالی امنیت ملی» دستور داده‌اند که «از رسانه‌ای شدن مسائل آب خودداری شود».

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز ایران و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و برخی کارخانه‌های صنعتی در منطقه مرکزی ایران است که در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است. این رودخانه در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین‌دست در فصول گرم با خشکی مواجه است./

https://www.asianews.ir/u/4b6
اخبار مرتبط
در حالی که خانواده‌های زنان جوانی که در اصفهان هدف تیراندازی پنهانی یک مرد قرار گرفته بودند، به روند رسیدگی به خصوص «آزاد شدن متهم به قید وثیقه» اعتراض کرده اند و گفته شده که این زنان در ایام اخیر با آسیب‌های روانی نیز مواجه شده اند.
رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه آبی که از سمت سمیرم خارج می‌شود، حق مسلم مردم اصفهان است، گفت: همانطور که برای کارون یک، دو، سه، چهار سد زدند ما هم برای مصرف استان اصفهان سد ایجاد کنیم و آب مصرف استان را برداریم.
براساس گزارش ها، تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از تجمع شهروندان معترض و ایجاد راه‌بندان در شهر ایوان غرب، استان ایلام و اصفهان در شامگاه سه‌شنبه شب پنجم مرداد ماه، در اعتراض به قطع مکرر برق منتشر شده است.
گروه‌های متعددی از دامداران ایران در اعتراض به انفعال دولت در زمینه اصلاح قیمت‌ شیر خام در شرایط گرانی خوراک دام و دیگر هزینه‌های جانبی، تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.
اصفهان در مرکز ایران که زمانی به "شهر باغ‌ها" مشهور بود، بین دو جبهه تحت فشار است؛ از یک طرف نیازهای جدید شهری که آن را به سمت نابودی آهسته اما غیرقابل اجتناب فضاهای سبز برده و از طرف دیگر گرایش های جدید معماری که هویت آن را در برابر گذشته پرافتخاری به چالش می‌کشد که ریشه در دوران سلجوقی دارد؛ زمانی که این شهر پایتخت ایران بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید