صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۲
کد خبر: 6715
گزارشگر: 213
۱۹۷۶
۰
۰
۳
حراج کارخانه ای بی کیفیت خودرو با قیمت های ارزان تر

ثبت نام «یارانه خودرو» با چه شرایطی آغاز شد؟/لیست قیمت های طرح جدید خودروسازان

ثبت نام «یارانه خودرو» با چه شرایطی آغاز شد؟/لیست قیمت های طرح جدید خودروسازان
خودروسازان با ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خود، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروشی البته طبق ادعای خودشان، همچنان اصرار بر اجرای طرح‌های فروش خود دارند.

به گزارش آسیانیوز، در طرح جدید ایران‌خودرو خودروهایی عرضه شده‌اند که همین امروز به صورت میانگین حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار هستند.

----------------------------

بیشتر بخوانید:

خودرو ایرانی نخرید!

----------------------------------------------------

خودروسازان با ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خود، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروشی البته طبق ادعای خودشان، همچنان اصرار بر اجرای طرح‌های فروش خود دارند.


در طرح جدید ایران‌خودرو خودروهایی عرضه شده‌اند که همین امروز به صورت میانگین حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار هستند.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

 

«شرایط» و جزییات آزاد شدن واردات خودرو

-------------------------------------------------------------

دناپلاس توربو شارژ ۸۵ میلیون تومان، تارا دستی حدود ۱۵۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ۱۶۴ میلیون تومان، دناپلاس توربو شارژ دستی ۱۵۸ میلیون تومان، راناپلاس ۹۵ میلیون تومان و سورن پلاس ۹۱ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار در لیست قیمتی فعلی ایران‌خودرو است. میانگین این نرخ‌ها رقمی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که اگر همین امروز این خودروها به مشتریان داده شوند به معنای توزیع یارانه ۱۰۰ میلیون به ازای هرکدام از این خودروهاست.


 ثبت‌نام در طرح مشارکت در تولید محصولات عرضه شده (با روش قرعه کشی) از امروز آغاز شده و تا شنبه ۲۹ آبان ماه ادامه دارد.

 

قیمت خودروهای این طرح در بازار و کارخانه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. قیمت‌ها به تومان است.

خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار:

 

قیمت کارخانه                                           قیمت بازار
دناپلاس توربو شارژ ۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰                   ۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی ۲۹۰,۴۷۲,۰۰۰                             ۴۴۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ۱۸۱,۱۰۰,۰۰۰        ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰
دناپلاس توربو شارژ دستی ۲۸۵,۳۰۰,۰۰۰         ۴۴۳,۰۰۰,۰۰۰
راناپلاس ۱۸۰,۳۰۰,۰۰۰                                ۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس ۲۰۴,۲۰۰,۰۰۰                          ۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰

(تجارت نیوز)

این در حالی است که رشد صعودی قیمت‌ خودروهای داخلی ایران در وضعیتی رخ می دهد که سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت رئیسی، افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن را وعده داده است.

با این حال، کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند تا زمانی که در تولید خودرو داخلی انحصار وجود دارد و راه‌اندازی خط تولید خودروهای خارجی در ایران ممکن نیست، کاهش قیمت خودرو نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

------------------------------------------------------------------------------- 

مصرف‌کننده ایرانی در حال حاضر با دلار حدود ۲۸ هزار تومانی برای خرید یک خودرو پراید که ایمنی و کیفیت لازم را هم ندارد، حدود پنج‌ هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت می‌کند.

متوسط قیمت یک خودرو پژو پارس در مدل‌های مختلف نیز بین ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار است. اگرچه در بازارهای جهانی هم نمی‌توان با پنج یا شش هزار دلار یک خودرو صفر باکیفیت خرید، در سایر کشورها با پرداخت ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار می‌توان خودروهایی خریداری کرد که ایمنی و کیفیت قابل قبولی داشته باشند.

 

برای مثال، شورلت مدل اسپارک، نیسان ورسا و میتسوبیشی مدل میراژ خودروهایی‌اند که با قیمت‌های زیر ۱۵ هزار دلار در بازار جهانی به فروش می‌روند. البته برخی مدل‌های دیگر خودروهای معروف نیز به‌شرط اینکه بین یک تا پنج سال کار کرده ‌باشند، با رقم‌هایی مشابه قابل خریداری‌اند. در کشور ترکیه در همسایگی ایران، خودروهای داچیا ساندرو محصول رنو و فیات پاندا را می‌توان حدود ۱۵ هزار دلار خرید.

-با این حال خودروهای خارجی نیز در ایران بیش از قیمت جهانی به فروش می‌رسند و از آنجا که واردات خودرو به ایران ممنوع است، بازار داخلی در انحصار دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو قرار گرفته است.

مصرف‌کننده ایرانی نیز بدون اینکه حق انتخاب زیادی داشته باشد، جز خریداری محصولات آن‌ها چاره‌ای ندارد و این در حالی‌ است که قیمت کارخانه‌ای خودروهای ایرانی هم با آنچه در بازار وجود دارد، متفاوت است و گاه حتی از دو برابر نیز فراتر می‌رود.

روز دوشنبه، ۲۴ آبان، سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به «اثرات بسیار منفی» تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه‌ها بر مردم اشاره کرد و گفت: «انحصار خودروسازان داخلی در بازار باید شکسته شود و در ممنوعیت واردات خودرو به کشور تجدیدنظر صورت بگیرد.»

پیش از او نیز محمد رشیدی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، با بیان اینکه خودروسازان داخلی حاضر نیستند «هزینه‌های سربار» را حذف کنند، به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «این شرکت‌ها می‌دانند که مردم ناچارند خودروهای بی‌کیفیت را بخرند، بنابراین قیمت‌ها را بدون توجه به بهبود کیفیت، سلیقه‌ای افزایش می‌دهند.»

او نیز وضعیت کنونی بازار خودرو را حاصل انحصار صنعت خودروسازی دانست و تاکید کرد: «واردات مدیریت شده خودرو انگیزه‌ خودروسازان برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام شده خودرو را تقویت می‌کند.»

به گزارش آسیانیوز، همچنین در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها نیز حاکی از آن بوده است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4b8
اخبار مرتبط
در حالی که مصرف‌کننده ایرانی برای خرید یک خودرو پراید که ایمنی و کیفیت لازم را هم ندارد، حدود پنج‌ هزار و ۸۰۰ دلار پرداخت می‌کند؛ به تازگی قیمت پژو پارس اتوماتیک به‌عنوان گران‌ترین محصول خانواده پرشیا، در بازار آزاد به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است!
براساس جدیدترین لیست قیمت خودروها در بین خودروهای گروه پژو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ در هفته سوم آبان ماه ۴ میلیون تومان گران شده است و هم اکنون ۲۴۳ میلیون تومان قیمت دارد و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۷ میلیون تومان گران شده است.
در لیست خودروسازان پس از توییت وزیر صمت ارزان ترین و گران ترین خودروها درج شده است.
برخی از اعمال که منجر به جرایم رانندگی می‌شود، عمدی و برخی دیگر غیر عمد هستند که توسط رانندگان صورت می گیرد و در مواردی که تخلف اتومبیل بیش از اندازه سنگین باشد، سبب توقیف آن خواهد شد.
قیمت‌ها در دهه سوم مهرماه تا روز شنبه هفته جاری یکم آبان ماه) بدون تغییر مانده بود، اما طی چند روز اخیر و پس از تعطیلی یکشنبه، روند افزایشی قیمت آغاز شده است و قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در صدر گرانترین قرار گرفت.
در حالی که از تبعات غیر استاندارد بودن خودروهای ایرانی، افرایش روز افزودن آلودگی در شهرهای ایران و تلفات بسیار زیاد زانندگی و جان باختن هموطنان است که می توان گفت این مساله مهم ترین موضوعات زندگی شهروندی و انسانی را در کشورمان نشانه رفته است؛ خبرها حاکی از آن است که عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است و کیفیت خودرو ایرانی را قبول ندارد!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید