صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۶
کد خبر: 6730
گزارشگر: 213
۸۱۳
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

گره کور اقتصاد ایران به نوسانات ارزی

گره کور اقتصاد ایران به نوسانات ارزی
بازار های هیجانی و نوسانات لحظه ای قیمت ها مهم ترین دغدغه مردم در سال های اخیر بوده است و برای ارزیابی این موضوع نخست باید بدانیم که چه میزان از نابسامانی های بازار داخلی را می توان گردن تحریم ها انداخت و آیا واقعا سیاست های دولت آمریکا تعیین کننده شرایط اقتصادی ما بوده است؟

بازار های هیجانی و نوسانات لحظه ای قیمت ها مهمترین دغدغه مردم در سال های اخیر بوده است. آنچه مردم و فعالان تولید و صنعت در کشور خواهان آن هستند ثبات قیمت ها و ثبات بازار است.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

شوک اقتصادی کرونا؛ تورم؛ و نابودی ۶۵ درصد اشتغال در ایران
-----------------------------------------------------------------------------

در چندسال اخیر سیاست های تحریمی اقتصادی در کنارسوء مدیریت ها در حوزه سیاست های پولی و مالی و بودجه ای باعث کاهش ارزش پول ملی شد.حال باید دید که با سقوط قیمت ارز و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا چه تغییری در بازارهای داخلی ما ایجاد می شود.

برای ارزیابی این موضوع اول باید ببینیم که چه میزان از نابسامانی های بازار داخلی را می توان گردن تحریم ها انداخت و آیا واقعا سیاست های دولت آمریکا تعیین کننده شرایط اقتصادی ما بوده است؟متاسفانه این باور غلط در میان بسیاری از سیاستمداران و مردم عادی رواج یافته که روی کار آمدن دولتی در آنسوی دنیا می تواند روی شرایط داخلی ما اثر بگذارد.

-------------------------------

بیشتر بخوانید:

زیان شهرک های صنعتی در نبود «معافیت های مالیاتی»

--------------------------------------------

فراموش نکنیم که ما کشوری هستیم با ثروتی عظیم و منابعی غنی و ارزشمند و پتانسیل های بسیار بالا که متاسفانه سرمایه های عظیم داخلی ما سالهاست مورد غفلت قرار گرفته است. بارها رهبر انقلاب در مقاطع مختلف بر تکیه بر توانمندی های داخلی و تولید ملی و پتانسیل های داخلی کشور تاکید کرده اند ولی براستی چقدر از این پتانسیل ها بهره برده ایم؟


آمریکا در طی این 40 سال ثابت کرده که دولت مورد اعتمادی نیست و نباید نبض اقتصاد ایران را به سیاست های نابسامان این دولت گره زد.

تحلیل روند نوسانات نرخ دلار طی یکی دو هفته اخیر، نمایانگر آرامش نسبی این بازار در افق کوتاه مدت است.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

با «برنج قهوه ای» معجزه رخ می دهد!

--------------------------------------

اما باید بپذیریم که قیمت کالاهای اساسی در بازار تنها متاثر از نوسانات نرخ ارز نیست بله عمده آن به سیاست‌های پولی – مالی، میزان نقدینگی و ایجاد جو روانی در جامعه برمی‌گردد.


رشد بالای نقدینگی که در اقتصاد ما به صورت یک معضل نهادینه شده است، از عوامل به وجود آمدن تورم محسوب می‌شود، یعنی اگر نرخ ارز را هم بتوانند کنترل کنند و رشد نقدینگی تداوم و استمرار داشته باشد، افزایش بیش از حد نرخ تورم را در اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر متاسفانه در حال حاضر مصرف سه سال کشور در گمرک است و باید آزاد شود تا قیمت کالا و اقلام کاهش پیدا کند.همچنین
میزان تأثیرپذیری واردات و صادرات از نرخ ارز، به کشش تقاضا برای کالای صادراتی و وارداتی برمی گردد. سهم کالاهای مذکور در بازار، در میزان افزایش تقاضا برای محصول نقش مهمی خواهد داشت.

آنچه که اهمیت دارد این است که در وهله اول باید بتوانیم تعادل را بین عرضه و تقاضا در کشور ایجاد کنیم و به نوسانات موجود پایان دهیم.

متاسفانه دولت‌ها برای جبران کسری بودجه همواره به بانک مرکزی و صندوق ذخیره ارزی متوسل می‌شدند که این امر باعث بالا رفتن تورم می شود.

علاوه بر این ها دو نهاد نظارتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار به‏عنوان نهادهاى اصلى برای کنترل قیمت‌ها، باید عدم کاهش قیمت در پی کاهش نرخ ارز را بررسی کنند و باید تلاش بیشتری برای نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها از سوی این دو نهاد وجود داشته باشد. سازمان‌های مربوطه باید به دنبال راه‌حلی باشند تا قیمت مایحتاج عمومی مردم با همان سرعتی که در ماه‌های گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده بود در روند کاهش قیمت قرار گیرد.

نکته دیگر این است که کاهش نرخ ارز لزوما به همان سرعت افزایش نرخ، روی قیمت کالاها تاثیر نمی‌گذارد. همچنین در حوزه‌های کالایی یک بازه شش ماهه برای اثرپذیری از کاهش نرخ ارز وجود دارد، اما در بخش کالاهای سرمایه‌ای کاهش نرخ ارز با سرعت بیشتری خود را نشان می‌دهد.

در ایران بسیاری از کالا‌ها در داخل تولید می‌شود، اما قطعات و مواد اولیه آن‌ها وارداتی است. این دسته متاسفانه دچار پدیده چسبندگی قیمت در برابر کاهش قیمت دلار هستند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4bm
اخبار مرتبط
بازار سرمایه به شدت از ضعف تحلیل رنج می‌برد و ناکارآمد بودن آن یکی دیگر از مشکلات موجود است.
در سال های اخیر صنعت غذا با چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و کاهش موجودی انبارها مواجه است و نوسانات نرخ ارز و دستورالعمل‌های مختلف و بدون برنامه قبلی؛ همراه با سیاست های نامناسب دولت از جمله مواردی است که در ایجاد این چالش ها نقش اساسی داشته است.
با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است؛ از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد؛ در حالی که تولیدکنندگان برای آن‌که مشتریان خود را حفظ کنند و در بازار باقی بمانند از کیفیت و وزن محصولات خود کاستند!
صنایع غذایی گلها با دارا بودن بیش از ۳۵۰ نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار است و بیشترین گواهینامه های ملی و بین المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده است.
یکی از رسالت های مهم تشکل های صنایع غذایی در این شرایط، حمایت از تولیدکنندگان به عنوان تریبون فعال این صنایع باید باشد و تشکل ها نباید تماشاگر باشند؛ بلکه باید زبان تولیدکننده در دفاع از حیثیت و جایگاه او شود.
برنج قهوه ای رژیم غذایی کامل و معجزه آسایی است و در اکثر نقاط دنیا برنج جزو غذای روزانه افراد به شمار می رود.
نمایشگاه اگروفود همواره به عنوان یکی از بزرگترین و شاخص ترین نمایشگاههای کشور، پل قدرتمند ارتباطی بین تولیدکنندگان و تجار با مصرف کنندگان و نیز بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده است و تاثیر بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی ایفا می کند.
در حال حاضر فضای کسب و کار و بحث مجوزها با چالش‌های جدی مواجه هستند و بنگاه ها و صنایع کوچک و زودبازده نیاز به حمایت هر چه بیشتر وزارتخانه و دولت دارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید