صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 6748
گزارشگر: 213
۹۳۵
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

«معجزه» مصرف غذاهای سلامت محور

«معجزه» مصرف غذاهای سلامت محور
رژیم غذایی هر فرد باید حاوی مقدار زیادی ازمیوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات باشد. تنوع غذاها باید شامل غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواد غذایی کم چرب و بدون کلسترول باشد که می‌توان آن‌ها را از محصولات تازه و محلی تهیه کرد.

مهدی کریمی تفرشی asianews

مقدار مناسب کالری‌ برای حفظ تعادل بین کالری جذب شده و کالری مصرف شده. میانگین نیاز پیشنهادی روزانه بدن 2000 کالری است، گرچه این مقدار ممکن است به نسبت سن، جنسیت، قد، وزن و فعالیت بدنی متفاوت باشد.

رژیم غذایی باید حاوی مقدار زیادی ازمیوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات باشد. تنوع غذاها باید شامل غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات پیچیده، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواد غذایی کم چرب و بدون کلسترول باشد که می‌توان آن‌ها را از محصولات تازه و محلی تهیه کرد.

مقدار پروتئین غذا نیز باید متعادل باشد، به خصوص زمانی که درغذاهای پرکالری به کار می‌رود. اختلالات غذایی عمدتا به علت مقدار زیاد کالری به ویژه در رستوران‌ها، فروشگاه‌های فست فود وغیره است که می‌توانند باعث عدم تعادل بدن شود.

بدن به آب زیادی نیاز دارد که به سیستم‌های بدن کمک می‌کند تا مواد زائد را از بدن مخصوصا مواد زائد و سموم را از کلیه‌ها و مثانه دفع کند. نباید بدن هرگز بدون آب بماند.

باید در میزان مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند، نمک و فرآورده‌های غلات محدودیت وجود داشته باشد. قند و نمک که به غذاهای زیادی اضافه می‌شوند، می‌توانند به افزایش وزن بدن کمک کنند.

امروزه رویکرد جهانی به سمت مصرف محصولات ارگانیک و سلامت محور به سرعت در حال افزایش و پیشرفت است. بویژه با افزایش و آگاهی مردم از مضرات محصولات شیمیایی و با منشاء غیرگیاهی شیوع انواع بیماریها بویژه سرطان محصولات گیاهی و ارگانیک بعنوان یک منبع تغذیه سالم در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بنابراین باید این منابع ارزشمند گیاهی و ارگانیک بدرستی شناسایی شده و مورد حمایت مسئولین امر قرار گیرد. بسیاری روستاییان و کشاورزان عزیز محصولات سالم ارگانیک و ارزشمندی تولید می کنند که باید با حمایت هر چه بیشتر وزارت کشاورزی و مسئولین محترم از عرضه سنتی به فاز صنعتی و بسته بندی با تجهیزات و ماشین الات مدرن وارد شده و با دریافت مجوزات و پروانه های بهداشتی لازم و دریافت گواهی ارگانیک به طور گسترده در فروشگاههای معتبر در دسترس مردم عزیزمان قرار گیرد. 

به این ترتیب هم حجم گسترده ای از اشتغالزایی در کشور فراهم خواهد شد، هم روستائیان شریف و زحمتکش کشورمان مورد حمایت واقع می شوند و هم مردم عزیزمان بیش از پیش از مزایایی محصولات ارگانیک و سلامت محور بهره مند خواهند شد

بسیاری از محصولات غذایی گیاهی، ادویه جات و عصاره های گیاهی منبعی غنی و گنجینه ای ارزشمند از ترکیبات مغذی و داروهای طبیعی گیاهی هستند که از گذشته های دور در بسیاری از کشورها در درمان طبیعی بسیاری از امراض و بیماری ها استفاده می شدند در حالی که امروزه بسیاری از مردم از ارزش واقعی این ترکیبات غافلند.

آموزش، اطلاع رسانی درست و احیای فرهنگ استفاده از این محصولات از مولفه های مهم حرکت به سمت ایجاد یک الگوی غذایی سلامت محور و سبک زندگی سالم در جامعه است.

امیدوارم صنعت غذا حرکت رو به رشدی را در استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی داشته باشد و به جایی برسیم که فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی جایگزین استفاده از داروهای شیمیایی شود و هر کدام از ما خدمتگزاران صنعت غذا بتوانیم به اعتلای اقتصاد کشورمان در این عرصه حساس کمک کنیم.

حرکت به سمت تولید محصولات سلامت محور و ارگانیک و نیز توسعه محصولاتی که با توجه به افزایش اشتغال مردم و کمبود زمان خانواده ها برای آشپزی بتواند به راحتی و در کمترین زمان آماده مصرف باشد از نیازهای اساسی جامعه امروزی و کمک به ایجاد سبک زندگی سالم برای فرزندان ماست./


https://www.asianews.ir/u/4c4
اخبار مرتبط
بازار های هیجانی و نوسانات لحظه ای قیمت ها مهم ترین دغدغه مردم در سال های اخیر بوده است و برای ارزیابی این موضوع نخست باید بدانیم که چه میزان از نابسامانی های بازار داخلی را می توان گردن تحریم ها انداخت و آیا واقعا سیاست های دولت آمریکا تعیین کننده شرایط اقتصادی ما بوده است؟
بازار سرمایه به شدت از ضعف تحلیل رنج می‌برد و ناکارآمد بودن آن یکی دیگر از مشکلات موجود است.
در سال های اخیر صنعت غذا با چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه، افزایش قیمت و کاهش موجودی انبارها مواجه است و نوسانات نرخ ارز و دستورالعمل‌های مختلف و بدون برنامه قبلی؛ همراه با سیاست های نامناسب دولت از جمله مواردی است که در ایجاد این چالش ها نقش اساسی داشته است.
با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است؛ از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد؛ در حالی که تولیدکنندگان برای آن‌که مشتریان خود را حفظ کنند و در بازار باقی بمانند از کیفیت و وزن محصولات خود کاستند!
یکی از رسالت های مهم تشکل های صنایع غذایی در این شرایط، حمایت از تولیدکنندگان به عنوان تریبون فعال این صنایع باید باشد و تشکل ها نباید تماشاگر باشند؛ بلکه باید زبان تولیدکننده در دفاع از حیثیت و جایگاه او شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید