صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
کد خبر: 6774
گزارشگر: 213
۸۳۷
۰
۰
۴
پرداخت نهایی یارانه دولت جدید

واریز یارانه ۱۱۰ هزار تومانی؛ اولین تصمیم یارانه ای دولت

واریز یارانه ۱۱۰ هزار تومانی؛ اولین تصمیم یارانه ای دولت
احمد توکلی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، گفت: ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

به گزارش آسیانیوز، به نظر می‌رسد که نظر دولت برای پرداخت یارانه جدید در مراحل پایانی است، به احتمال زیاد مبلغ این یارانه همانطور که از جلسه رئیس‌جمهور با اقتصاددانان مشخص شد ۱۱۰ هزار تومان باشد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

واریز یارانه ۶۱۸ هزار تومانی از آذرماه

------------------------------------------------------------------

 به نظر می‌رسد دولت تصمیمش را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته، امروز نیز خبری منتشر شد که سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی داروها را قطع کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس نظر دولت این است که بر حفظ این ارز برای گندم و دارو حفظ شود.

اما به هر صورت چه دارو از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و چه نشود، به احتمال زیاد دولت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی را پرداخت می‌کند.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

 اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟
به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر.(تجارت نیوز)

به گزارش آسیانیوز، این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته در خصوص منابع یارانه ها و تورم بی سابقه گفت: نرخ تورم حدود ۴۵.۴ درصد است که با وجود کاهش ۰.۴ درصدی همچنان رقم بالایی است. تورم نقطه به نقطه نیز ۳۹.۵ است. یعنی یک خانوار ایرانی امسال برای خرید یک کالا نسبت به مهر سال گذشته ۳۹.۵ درصد هزینه بیشتری پرداخت می‌کند. این موضوع برای جامعه خطرناک است. تا زمانی که ما به یک تورم تک رقمی نرسیم، شاهد این آثار بر خانوارها خواهیم بود. متاسفانه سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و مردم برای حفظ پول خود دارایی‌های غیرمولد خریداری می‌کنند.

رییس اتاق تهران: گنج قارون هم با این یارانه‌ها تمام می‌شود

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمان بستن بودجه هستیم، بهترین زمان برای پرداختن به این مسائل است. دولت باید جلوی هر پیشنهادی که باعث افزایش نقدینگی می‌شود را بگیرد. میزان تورم دلاری برای سال ۹۹ حدود ۴۷ درصد بوده که از این بین بین ۳ تا ۴ درصد مربوط به تورم بین‌المللی و مابقی مربوط به کشور است که به دلایلی مانند تحریم‌ها و FATF شکل گرفته است. با اینکه ۳۸ میلیارد دلار مبادله داشته‌ایم اما ۱۷ درصد کالای کمتری نسبت به سال گذشته وارد کرده‌ایم. با توجه به اینکه بیشتر واردات ما مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است، این موضوع هزینه زیادی برای کشور خواهد داشت.

--------------------

بیشتر بخوانید:

«بی خبری» نامزدهای انتخاباتی از «فاجعه اقتصادی» در ایران/«۶ میلیون دوز واکسن کرونا» به کشور نرسید!

--------------------------------------------
خوانساری خاطرنشان کرد: ۱۹ آبان ماه دولت طرح دوفوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس ارائه داد، این طرح دو خواسته مهم داشت؛ یک سقف ارز ترجیحی از ۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد و دوم اینکه با حذف ارز ترجیحی کالاها کارت خرید به مردم داده شود. متاسفانه مجلس با این طرح مخالفت کرد. هرچه سریع‌تر باید این کار انجام شود. ارز ترجیحی علاوه بر اینکه باعث رانت و فساد و قاچاق شده تبعات دیگری هم داشته است.

وی در این باره توضیح داد: در سال ۹۹ حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شده که ۵ میلیارد دلار آن از محل فروش نفت بوده ولی ۵ میلیارد دلار باقی مانده از بانک مرکزی تامین شده است. این یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شده که این موضوع پایه پولی را افزایش زیادی داده است. افزایش پایه پولی خود یکی از عوامل مهم افزایش نرخ تورم است. اگر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی داشته باشیم، ۷۵۰ میلیارد تومان تز محل ارز ترجیحی بوده است.

خوانساری تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله کشور، موضوع تورم است. دولت گندم را ۷۰۰۰ تومان می‌خرد و به نانوایی ۶۰۰ تومان می‌دهد. یعنی ۶۴۰۰ تومان روی هر کیلوگرم گندم سوبسید می‌دهد. یارانه برق بسیار زیاد است، اگر گنج قارون هم باشد با این شرایط تمام می‌شود. سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه یارانه انرژی است. این مسئله آفت بسیار بزرگی است./(خبرآنلاین)

این در حالی است که خوانساری در دوران انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، با طرح سوال از کاندیداهای ریاست جمهوری گفته بود:

طی ۱۶ سال گذشته ۱۰ میلیون نفر به سن کار اضافه شده اند اما میزان اشتغال مفید تنها ۳ میلیون نفر افزایش داشته برنامه کاندیداها برای موضوع چیست؟ سرمایه اجتماعی دچار ریزش شده که این موضوع در اقتصاد نیز تأثیرگذار است، میانگین ۱۰ ساله رشد اقتصادی ما تقریبا صفر بوده است، مشکلات منطقه و تحریم‌ها همچنان پابرجاست و ماهانه ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه غیر هدفمند داده می‌شود./

https://www.asianews.ir/u/4cu
اخبار مرتبط
در صورت تحقق وعده دولت جدید و افزایش مبلغ یارانه ها، یک خانواده چهار نفره ۲۶۴ هزار تومان یارانه جدید، ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی، ۱۷۲ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند که در مجموع برای یک ماه ۶۱۸ هزار تومان می‌شود.
خودروسازان با ۱۴۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های خود، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از ارزان‌فروشی البته طبق ادعای خودشان، همچنان اصرار بر اجرای طرح‌های فروش خود دارند.
حذف ۳ دهک بالای درآمدی و ثروتمندان از جمع یارانه بگیران و همچنین تغییر مبلغ یارانه و افزایش آن را دولت سیزدهم قرار است انجام دهد.
سهمیه جبرانی بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵ هزار ریال به سهمیه ماهانه خودروها در آذر ماه ۱۴۰۰ صرفاً برای یک بار اضافه می شود.
رییس جمهوری دولت سیزدهم با کار رسمی خود در اداره کشور اعلام کرده بود قرار است ارز 4200 تومانی حذف و پرداخت یارانه 110 هزارتومانی برای قشری خاص از جامعه جایگزین آن شود؛در حالی کع حتی محسن رضایی هم این وعده را داده است.
رییس اتاق تهران با ادامه دادن طرح انتقادها به ارز ترجیحی و تولید رانت و فساد و قاچاق و تبعات دیگر، یارانه ها را سبب نابودی منابع کشور دانست و از ناامیدی در جامعه و مهاجرت ها گله کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید