صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۲
کد خبر: 6808
گزارشگر: 213
۶۱۹
۰
۰
۳
دلیل عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو

«مافیای دارو» سر به فلک می کشد!

«مافیای دارو» سر به فلک می کشد!
در حالی که علت حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ برای واردات غذا و دارو شبهه برانگیزه شده است، رئیس سازمان غذا و دارو گفت برای آزاد کردن ارز از این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.

به گزارش آسیانیوز، برخلاف این که روز گذشته خبر حذف دارو از لیست دریافت کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی منتشر شد، اما امروز رئیس سازمان غذا و دارو از ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

----------------------

بیشتر بخوانید:

«رانت ارزی و فساد» به کمک سقوط اقتصاد ایران آمد!/لایحه حذف ارز ۲۰۰ تومانی منتفی شد

----------------------------------------------------

 

رئیس سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد: سیاست دولت و وزارت بهداشت، ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی است.

بهرام دارایی در این خصوص گفته است: برای آزاد کردن ارز این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.

----------------------

بیشتر بخوانید:

جزییات یارانه بعدی آبان/تحولات یارانه ای از آذر ۱۴۰۰

--------------------------------------------- 
تجارت نیوز نوشت موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و تجهیزات، عدم هماهنگی بین نهادهای دولتی را نشان می‌دهد؛ چرا که تا پیش از دیروز موضع قطعی دولت این بود که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دو قلم کالا گندم و دارو باقی بماند.

در واقع هیچگاه دولت یا مجلس اعلام نکرده که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بخش دارو و تجهیزات حذف می‌شود. مجلس هم با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

 اگر ارز ۴۲۰۰ برای دارو حذف می‌شد، منابع دولت آزاد می‌شد اما واردکنندگان دارو برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنند که احتمالا بازار ارز را با نوسان رو به رو کند.

با حذف این ارز برای هر کدام از اقلام رانت ارزی در کشور کاهش پیدا کند اما از طرف دیگر دولت مجبور است به نحوی کمبود منابع ارزی خود را پوشش دهد. پس دولت ناچارا باید از بازار آزاد دلار خریداری کند و آن را به واردکنندگان بدهد تا بتوانند با قیمت دلار پایین‌تر اقلام اساسی را وارد کشور کنند.

 --------------------

بیشتر بخوانید:

اعلام خبر «مهم» دولت رئیسی درباره افزایش «مبلغ یارانه ها» در سال ۱۴۰۱

------------------------------------------------------------------- 
چند روز قبل معاون اول رئیس جمهور در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های دولتی گفته بود: «بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.»

چهار ماه تا پایان سال باقی مانده است و به نظر می‌رسد دولت ارز بیشتری را از بازار ارز خریداری کند و به همین علت سیگنال مهمی را درباره افزایش قیمت دلار به بازار می‌دهد..

این ابراز نگرانی ها در حالی صورت می گیرد که چندی پیش رییس اتاق تهران، در ادامه انتقادها به ارز ترجیحی اظهار داشت: در سال ۹۹ حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شده که ۵ میلیارد دلار آن از محل فروش نفت بوده ولی ۵ میلیارد دلار باقی مانده از بانک مرکزی تامین شده است.

 مسعود خوانساری در جلسه  هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: حدود ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است که وضعیت خوبی بوده و خوشبختانه کسب و کارها به حالت عادی خود بازگشته‌اند و همچنین اضطرابی که به خاطر این موضوع در جامعه بود کمتر شده است.

خوانساری خاطرنشان کرد: ۱۹ آبان ماه دولت طرح دوفوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس ارائه داد، این طرح دو خواسته مهم داشت؛ یک سقف ارز ترجیحی از ۸ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد و دوم اینکه با حذف ارز ترجیحی کالاها کارت خرید به مردم داده شود. متاسفانه مجلس با این طرح مخالفت کرد. هرچه سریع‌تر باید این کار انجام شود. ارز ترجیحی علاوه بر اینکه باعث رانت و فساد و قاچاق شده تبعات دیگری هم داشته است.

وی در این باره توضیح داد: در سال ۹۹ حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی هزینه شده که ۵ میلیارد دلار آن از محل فروش نفت بوده ولی ۵ میلیارد دلار باقی مانده از بانک مرکزی تامین شده است. این یعنی ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شده که این موضوع پایه پولی را افزایش زیادی داده است. افزایش پایه پولی خود یکی از عوامل مهم افزایش نرخ تورم است. اگر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پایه پولی داشته باشیم، ۷۵۰ میلیارد تومان تز محل ارز ترجیحی بوده است.

خوانساری تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله کشور، موضوع تورم است. دولت گندم را ۷۰۰۰ تومان می‌خرد و به نانوایی ۶۰۰ تومان می‌دهد. یعنی ۶۴۰۰ تومان روی هر کیلوگرم گندم سوبسید می‌دهد. یارانه برق بسیار زیاد است، اگر گنج قارون هم باشد با این شرایط تمام می‌شود. سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه یارانه انرژی است. این مسئله آفت بسیار بزرگی است./

https://www.asianews.ir/u/4dq
اخبار مرتبط
درحالی که رئیس سازمان غذا و دارو گفته است رانت و فساد یعنی اینکه شما ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیرید و کالا را با چند برابر قیمت ارز آزاد در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دهید و از جوابگویی نیز فرار کنید؛ ساعتی پیش در خبر ها آمد که دولت لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پس گرفته است.
براساس اعلام در سایت رسمی فایزر داروی پی‌اف-۰۷۳۲۱۳۳۲ یک داروی تحقیقاتی ضدویروسیِ مهارکننده آنزیم پروتئاز ویروس کرونای عامل کووید-۱۹ است که به‌ طور خاص برای تجویز خوراکی طراحی شده است و در صورت بروز اولین علائم عفونت و بدون نیاز به بستری شدن برای بیماران تجویز شود.
صنعت دارو و داروسازی دومین صنعت سودآور و آینده‌محور جهان است و پیش‌بینی رشد بازار جهانی دارو براساس پرتال تحقیقات استاتیستا نشان می‌دهد درآمد داروسازی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۵/ ۱ تریلیون دلار برآورد شده است.
وزیر بهداشت گفت: اختصاص ارز ترجیحی برای دارو فعلاً تا آخر امسال ادامه دارد، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به بیمه‌ها پرداخت شود؛ در حالی که با حذف این ارز، هزینه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم پرداخت می‌شود.
کمیسیون قانونی ساخت و ورود در سازمان غذا و دارو به عنوان بالاترین مرجع قانونی کشور در زمینه ثبت و ورود دارو و واکسن، اسپوتنیک لایت را بررسی و تایید کرد و گفت مجوز واکسن کرونای جانسون اند جانسون نیز در ایران تایید شد.
رییس سازمان نظام پزشکی تهران در یک نشست خبری با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به نظرات کارشناسان در دوران شیوع کرونا در ایران، گفت: هیچ تاثیری در واردات دارو ندیدیم و مردم ایران «موش آزمایشگاهی» شدند!
دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تهران در یک ویدئو درباره چگونگی مصرف داروهای مخصوص کرونا ازجمله رمدسیویر توضیحاتی ارایه داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید