صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۵
کد خبر: 6828
گزارشگر: 2
۱۵۵۵
۰
۰
۴
خوردگی و زنگ‌زدگی

پوشش زینک فلیک؛ ضد زنگ آهن

پوشش زینک فلیک؛ ضد زنگ آهن
زینک فلیک یک پوشش ضد زنگ و ضد خوردگی است که به صورت غیر الکتریکی بر روی قطعات فلزات قرار می‌گیرد. این پوشش از مخلوط روی و آلومینیوم به دست می‌آید که محافظت بسیار خوبی در برابر خوردگی ایجاد می‌کند.

به گزارش واحد تبلیغاتی آسیانیوز؛ یکی از مشکلاتی که عمر و دوام فلزات محتلف از جمله فولاد را تهدید می‌کند خوردگی و زنگ‌زدگی است. به همین دلیل در صنایع به منظور محافظت از فلزات در برابر عوامل خوردگی و زنگ زدگی مانند رطوبت، از موادی به عنوان پوشش استفاده می‌کنند تا بتوانند دوام و عمر فلز را افزایش دهند.
یکی از این پوشش‌ها زینک فلیک (Zinc Flake) نام دارد. زینک فلیک یک پوشش ضد زنگ و ضد خوردگی است که به صورت غیر الکتریکی بر روی قطعات فلزات قرار می‌گیرد. این پوشش از مخلوط روی و آلومینیوم به دست می‌آید که محافظت بسیار خوبی در برابر خوردگی ایجاد می‌کند.
پوشش زینک فلیک که برای ضد زنگ نمودن فلزات و محافظت از آن‌ها در برابر خوردگی اجرا می‌شود به صورت یک ساختار پولکی شکل بر روی فلز قرار می‌گیرد که یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های پوشش‌دهی برای قطعات فلزی و آهن‌آلات محسوب می‌شود.

 

 مزایای پوشش Zinc Flake

 

 این نوع پوشش محافظتی فلزات روش جدیدی است که نسبت به روش‌های قدیمی مانند گالوانیزه کردن برتری‌هایی دارد. برخی از مزایای این پوشش ضد زنگ و خوردگی به شرح زیر است:

 

 مقاومت بالا در برابر خوردگی:

 این مقاومت بالا به دلیل ساختار پولکی شکل این پوشش است که بر اساس آزمایش‌های مختلفی که انجام شده حداقل مقاومت این پوشش به میزان ۵۰۰ ساعت سالت اسپری (۷۵۰ تا ۲۰۰۰ ساعت سالت اسپری) است. در واقع این پوشش توانسته‌ است بدون ایجاد رنگ قرمزی به این میزان مقاومت از خود نشان دهد.

• استحکام در برابر گرمای زیاد:

پوشش زینک فلیک (Zinc Flake) مزیت دیگری نسبت به روش گالوانیزه کردن دارد که دوام و مقاومت آن در برابر گرمای زیاد محسوب می‌شود. با توجه به این مقاومت بالا در برابر حرارت که به ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد از فلز در برابر خوردگی و ساییدگی محافظت می‌شود.

 • حفظ خواص مکانیکی فلز:

بر خلاف روش گالوانیزه کردن در فرایند ضد زنگ نمودن فلزات با روش زینک فلیک با توجه به این موضوع که مرحله اسیدشویی حذف می‌شود، نفوذ هیدروژن به داخل قطعه اتفاق نیفتاده و همین امر باعث جلوگیری از تردی فلز و کم نشدن خواص مکانیکی آن می‌شود.
دلیل دیگری که باعث می‌شود خواص مکانیکی فلز با استفاده از این پوشش حفظ شود این است که این فلزات در زمان آبکاری درجه حرارت کمتری را متحمل می‌شوند و به این دلیل که دچار فرایند بازپخت نمی‌شوند خواص مکانیکی خود را حفظ می‌کنند. این در حالی است که در روش گالوانیزه کردن دمای بالاتر از ۵۰۰ درجه به فلز داده می‌شود که باعث از بین رفتن کیفیت آن می‌شود.

 • ضخامت کم:

یکی از مشکلاتی که بر خلاف گالوانیزه کردن در زینک فلیک (Zinc Flake) شاهد آن نیستیم ضخامت بالای فلز به خصوص در قطعاتی است که نیاز به رزوه کردن دارند. علت این امر استفاده از پوشش گالوانیزه با ضخامت بالا و حداقل ۶۰ میکرون بود در حالی که در پوشش زینک فلیک میزان ضخامت بین ۶ تا ۱۵ میکرون است که پوشش با ضخامت کم و یکنواخت را بر روی فلز ایجاد می‌کند.

 • دوستدار محیط زیست:

یکی از مهم‌ترین مزایای پوشش ضد زنگ و خوردگی زینک فلیک این است که دوستدار محیط زیست بوده و آسیبی به آن وارد نمی‌کند. علت این امر حذف مرحله اسیدشویی است.

 • رنگ‌پذیری بالا:

ساختار پولکی شکل این پوشش فلزات باعث شده است که قابلیت رنگ‌پذیری آن را نسبت به سایر روش‌های پوشش‌دهی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 • مقرون به صرفه و اقتصادی:

برخی افراد بر این باورند که باتوجه به این که Zinc Flake بهترین نوع پوشش برای فلزات است پس از قیمت بالایی برخوردار است. در صورتی که این باور غلط بوده و حتی نسبت به سایر روش‌اه از قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه برخوردار است.

 

شرکت شاهین فلز سپاهان

 

این ویژگی‌ها و خصوصیات پوشش زینک فلیک نسبت به گالوانیزه کردن باعث می‌شود که این نوع پوشش برای فلزاتی که در مناطق مرطوب شمالی و جنوبی کشور بکار گرفته می‌شوند، مناسب باشند.
شرکت شاهین فلز سپاهان یکی از شرکت‌ها و کارخانجات مطرح کشور در تولید محصولات فلزی به شمار می‌آید که در بزرگترین شهرک صنعتی کشور با نام شهرک صنعتی بزرگ واقع شده است و توانسته است با تکیه بر دانش متخصصین جوان خود و همچنین فناوری‌های روز دنیا در این حوزه بسیاری از اولین‌ها را در این صنعت به ارمغان آورد. یکی از این اولین‌ها پوشش زینک فلیک با استفاده از خط لارج پارت است که تا به امروز در کشور ما وجود نداشت.
این کارخانه مجهز به یک دستگاه شات تونلی است که خط لارج پارت پوشش زینک فلیک را برای اولین بار در ایران ایجاد کدره است. این دستگاه امکان ایجاد پوشش زینک فیلک (Zinc Flake) بر روی لوله‌ها و نبشی و بسیاری از قطعات فلزی دیگر را فراهم آورده است تا این قطعات از زنگ‌زدگی و خوردگی در امان باشند.
شرکت شاهین فلز سپاهان به یک آزمایشگاه مجهز سالت اسپری مجهز شده است که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد. واردات رنگ به صورت مستقیم از کشور بلژیک، وجود کوره به منظور پیش‌گرم نمودن و پخت پوشش زینک فلیک، وجود دستگاه دیپ (میکسر رنگ) و دستگاه اسپینر به منظور جداسازی اضافات رنگ از دیگر امکانات و ویژگی‌های خط لارج پارت پوشش زینک فلیک در شرکت شاهین فلز سپاهان است که اولین در ایران محسوب می شود.

منبع: https://shahinfelezsepahan.com/zinc-flake-coating

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/4e8
اخبار مرتبط
دستگاه های برش لیزری یکی از تکنولوژی ها و فناوری های جدیدی می باشند با استفاده از آن ها و به کمک اشعه لیزر می توان اجسام گوناگون را برش داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید