صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
کد خبر: 6840
گزارشگر: 213
۱۰۵۴
۰
۰
۲
مبارزه علنی طالبان با روزنامه نگاران

خبرنگاران منتقد طالبان به مرگ تهدید شدند

خبرنگاران منتقد طالبان به مرگ تهدید شدند
معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت شیوه‌نامه جدید طالبان برای رسانه‌ها در کنار تهدیدهای روز افزون خبرنگاران «نشان‌دهنده تلاش گسترده طالبان برای خاموش کردن انتقادها» و از بین رفتن فضا برای کار و فعالیت هنری زنان است.

به گزارش آسیانیوز، دیده بان حقوق بشر از تهدید به مرگ خبرنگارانی گزارش داد که از طالبان انتقاد می‌کنند.

دیدبان حقوق بشر از اعمال سختگیری‌های تازه طالبان بر خبرنگاران و افزایش محدودیت‌ها در افغانستان تحت سیطره این گروه انتقاد کرد.

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

---------------------------------------------------------------------------------------

 وزارت خارجه ایران گفته است که در این نشست وزرای خارجه پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان، و تاجیکستان حضور خواهند یافت و وزرای خارجه روسیه و چین نیز به صورت مجازی در آن شرکت خواهند داشت.

 
-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

علی رغم مخالفت نخبگان؛ مقامات ایران خواستار همکاری با طالبان هستند!

-----------------------------------------------------
 

این سازمان از تهدید به مرگ خبرنگارانی گزارش داد که از طالبان انتقاد می‌کنند و شیوه‌نامه این گروه برای کار رسانه‌ها را ویرانگرانه دانست.


وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دو روز پیش شیوه‌نامه‌ای به رسانه‌ها داد.

پاتریشیا گاسمن، معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت شیوه‌نامه جدید طالبان برای رسانه‌ها در کنار تهدیدهای روز افزون خبرنگاران «نشان‌دهنده تلاش گسترده طالبان برای خاموش کردن انتقادها» و از بین رفتن فضا برای کار و فعالیت هنری زنان است.

این سازمان مستقر در نیویورک به مواردی از تهدید خبرنگاران از سوی افراد و مقام‌های طالبان اشاره می‌کند.

در یک مورد، به نوشته دیدبان حقوق بشر، والی طالبان در یک ولایت‌ یک خبرنگار را که از بازرسی خانه به خانه انتقاد کرده بود به دفتر کار خود فراخوانده و او را تهدید کرده که اگر بار دیگر چنین گزارش‌هایی منتشر کند، او را در میدان شهر به‌ دار خواهد آویخت.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

روزنامه «جمهوری اسلامی» خطاب به برخی مسوولان: ذات طالبان «دشمنی با ایران» است؛ خوش بینی و اعتماد جایز نیست!

----------------------------------------

در مورد دیگر، گروهی از افراد مسلح طالبان به دفتر یک رسانه هجوم برده و به خبرنگاران هشدار داده‌اند که از این پس از لفظ طالبان برای این گروه استفاده نکنند و به‌جای آن «امارت اسلامی افغانستان» بگویند.


به نوشته دید‌بان حقوق بشر،‌ در پی انتشار گزارشی از تجلیل سراج‌الدین حقانی، سرپرست تحت‌ پیگرد وزارت داخله طالبان، از بمب‌گذاران انتحاری، مقام‌های این گروه به رسانه‌ها در یک ولایت دستور داده‌اند که به جای بمب‌گذار انتحاری از واژه استشهادی استفاده کنند./


https://www.asianews.ir/u/4ek
اخبار مرتبط
مرد جوانی در تهران که در جریان مشاجره و به دلیل دفاع دوستش از طالبان، مرتکب قتل وی شده بود، با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافت.
طالبان می‌گوید در نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران شرکت نخواهد کرد؛ این در حالی است که با سقوط دولت پیشین افغانستان طالبان کم کم از تهران فاصله گرفته است.
بسیاری از خانواده‌ها دختران و پسران خود را در کابل به خاطر فقر و بدبختی به فروش می‌گذارند.
دومین حمله مرگبار به مساجد شیعیان در افغانستان امروز رخ داد؛ این دومین حمله خونین ترویستی در عرض یک هفته گذشته در این کشور نسبت به شیعیان است.
همچنانکه گفته می شود مقاومت احمد مسعود و یارانش تا شکست طالبان ادامه دارد، ایستادگی این مبارزان آزاده در آثاری دیدنی قابل توجه شده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاری هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی این سازمان با اشاره به وقوع یک «جنگ سرد جدید»، از چین و ایالات متحده آمریکا خواست تا به‌عنوان دو کشور بزرگ و تاثیرگذار، روابط «کاملا ناکارآمد» خود را ترمیم کنند.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا در حالی از «عدم دسترسی به اطلاعات با حضور طالبان» در افغانستان سخن گفت که در سخنانی هشدار داد «القاعده» به زودی در افغانستان قدرت می گیرد.
بانک مرکزی افغانستان دستوری مبنی بر ممنوعیت پرداخت حواله های بانکی به حواله‌های ارزی صادر کرد.
با تسلط طالبان بر افغانستان، ایران می تواند در برابر حملات گروه های افراطی دیگر مانند داعش خراسان و القاعده آسیب پذیر شود و به اعتقاد کارشناسان برخی اصولگرایان باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید