صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۵
کد خبر: 6844
گزارشگر: 213
۱۲۷۰
۰
۰
۸
وضعیت نگران کننده بازار ارز و پرش دلار به ناکجا آباد

آینده مبهم ایران با صعود دلار از ۳۰ هزار تومان!

آینده مبهم ایران با صعود دلار از ۳۰ هزار تومان!
در حالی که ماه های اخیر اخباری مبنی بر افزایس قابل توجه نرخ دلار و ورشکستگی اقتصادی متتشر شد، امروز نیز در پی افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های گذشته، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید.

به گزارش آسیانیوز، در ادامه افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های اخیر، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران روز چهارشنبه به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان برابری پول‌های ایران و آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی تاکنون محسوب می‌شود.

---------------------

بیشتر بخوانید:

کارزار گزارش ورشکستگی دولت در شبکه های اجتماعی/چندین برابر شدن نرخ دلار چقدر واقعی است؟

------------------------------------------

وب‌سایت‌های اعلام نرخ ارز صبح امروز چهارشنبه بهای یورو، پول ۱۹ کشور اروپایی، در کشور را هم ۳۲ هزار و ۶۴۵ تومان اعلام کردند.

قیمت سکه طلا هم ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گزارش شد.

 

---------------------

بیشتر بخوانید:

پرش دلار و «صعود» به بالاترین نرخ؛ تا کجا؟

--------------------------------------------------------------------
افزایش قیمت ارزهای خارجی و طلا در ایران در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات احیای برجام از هفته آینده در وین رخ می‌دهد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

روایت دیگری از دلار ۲۸۰ هزار تومانی+فیلم

-----------------------------------------------------

نرخ دلار در بازار آزاد ایران در اواخر آبان‌ماه به ۲۸ هزار و ۷۴۰ تومان نیز رسیده بود که بالاترین نرخ دلار از اواخر آبان پارسال به شمار می‌رفت.

این در حالی است که گزارش منسوب به سازمان برنامه و بودجه که در مردادماه امسال، اواخر دوران ریاست جمهوری حسن روحانی تنظیم شد، نشان می‌دهد که در صورت ادامه تحریم‌ها، دولت در سال ۱۴۰۳ در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد و نرخ دلار نیز در سال ۱۴۰۶ تا ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت.

--------------------

بیشتر بخوانید:

توقع ایران در سند ۲۵ ساله با چین و «فروش نفت» برآورده نمی شود/«عدم تمایل» چین به رودر رویی با ایالات متحده!

--------------------------------------------

البته هنوز دولت سیزدهم واکنشی صریح به این گزارش که روز شنبه ۲۴ مهرماه در رسانه‌های داخلی بازتاب یافته، نشان نداده و اعلام نکرده است نظر کنونی سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم درباره وضعیت اقتصاد کشور چیست.

گزارش یاد شده می‌گوید تا سال ۱۴۰۳ میزان بدهی‌های دولتی به نصف تولید ناخالص داخلی می‌رسد و بدین ترتیب، دولت در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرد و در صورت ادامه تحریم‌ها، نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی تا حدود ۱۵۰ درصد اوج خواهد گرفت.

این گزارش می‌گوید در سال جاری خورشیدی این نسبت حدود ۳۰ درصد است.

----------------------

بیشتر بخوانید:

روی کارآمدن دولت سیزدهم و ماندگاری تحریم؛ دلیل تحرکات منطقه ای/احتمال توقف تجارت با آذربایجان

------------------------------------------------------------

قبلا صندوق بین‌المللی پول نیز برآورد کرده بود که میزان بدهی دولتی در سال گذشته خورشیدی به معادل ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که کل بدهی خالص دولت ایران در سال گذشته خورشیدی به ۲۲۷ میلیارد دلار رسید که معادل نزدیک ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران است. این رقم بر اساس نرخ ارز آزاد حدود ۵ برابر بودجه دولت در سال جاری و بر اساس نرخ ارز دولتی، ۳۲ برابر بودجه عمومی دولت است.

دولت تاکنون آماری از کل بدهی دولتی منتشر نکرده، اما آخرین آمار بانک مرکزی که ۱۷ مهرماه منتشر شد، نشان می‌دهد که تنها بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال ۳۵ درصد افزایش یافته و تا بیش از ۶۵۵ هزار میلیارد تومان اوج گرفته است. از این رقم، ۲۰۱ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک مرکزی است که رشدی ۵۰ درصدی نسبت به مرداد پارسال نشان می‌دهد.

بخش دیگری از گزارش منتسب به سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی نشان می‌دهد که اگر تحریم‌ها ادامه یابد، نرخ دلار تا پایان دولت بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۶ به ۲۸۴ هزار تومان اوج خواهد گرفت.

این گزارش می‌گوید حتی اگر تحریم‌ها لغو شود، باز هم نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ به بالای ۵۵ هزار تومان خواهد رسید.

بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم سالانه در شش سال آینده به شرط برچیده شدن تحریم‌ها ۲۸ درصد و با ادامه تحریم‌ها نزدیک ۵۴ درصد خواهد بود./

https://www.asianews.ir/u/4eo
اخبار مرتبط
طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد.
یک خبرگزاری معتبر آمریکایی نوشت آمریکا باید برای شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده باشد و از این رو احتمال درگیری آشکار با ایران در حال افزایش است.
به گزارش آسیانیوز، دکتر سیدرحمان موسوی(عضو انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد) در یادداشتی عنوان کرد: ایران برخلاف جامعه دراز مدت اروپا،جامعه ای کوتاه مدت است و در این جامعه، تغییرات، حتی تغییرات مهم و بنیادین، اغلب عمری کوتاه داشته اند.
در حالی که نرخ دلار طی یک ماه گذشته روندی صعودی را طی کرده و در بازار آزاد ۶ درصد رشد داشته است، امروز شنبه ۲۲ آبان با رشدی ۲۴۰ تومانی به ۲۸ هزار و ۷۴۰ تومان رسید که بالاترین نرخ دلار از اواخر آبان پارسال است.
قیمت دلار امروز؛ یکشنبه ۱۶ آبان در بازار آزاد ایران به ۲۸ هزار و ۵۰ تومان رسید که بالاترین رقم طی یک ماه گذشته است.
همچنانکه گمانه زنی ها از افزایش نرخ دلار در کشور حکایت دارد و تمایل به مهاجرت در پی فشارهای اقتصادی و اجتماعی داخلی شدت گرفته است، سازمان ساترا انتشار هرگونه تبلیغ مبنی بر خروج سرمایه انسانی، فکری و مالی از کشور را در رسانه ها ممنوع اعلام کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید