صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۵
کد خبر: 6878
گزارشگر: 213
۱۱۹۸
۰
۰
۲
جزییات تغییرات دریافت یارانه ارز

«خبر جدید» درباره ثبت‌نام و خرید یارانه دلار

«خبر جدید» درباره ثبت‌نام و خرید یارانه دلار
هر ایرانی می‌تواند سالانه ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد که معمولا نرخ این خرید ارزان‌تر از بازار است؛ هرچند در روزهای اخیر گزارش شده که این خرید تنها با کارت ملی از سوی برخی انجام می‌شود و احیانا شرایط خرید تغییر کرده است.

به گزارش آسیانیوز، هر ایرانی می‌تواند سالانه ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد که معمولا نرخ این خرید ارزان‌تر از بازار است. هرچند در روزهای اخیر گزارش شده که این خرید تنها با کارت ملی از سوی برخی انجام می‌شود اما گویا تغییر جدیدی قرار است رخ دهد.

--------------------

بیشتر بخوانید:

کارزار گزارش ورشکستگی دولت در شبکه های اجتماعی/چندین برابر شدن نرخ دلار چقدر واقعی است؟

------------------------------------------

 

طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. در صرافی ملی قیمت دلار معمولا ارزان‌تر از بازار است و در روزهای اخیر با افزایش این اختلاف قیمت صف‌های طولانی مقابل صرافی ملی شکل گرفته است.

تجارت‌نیوز نوشت اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا دو هزار تومان شده است. همین موضوع عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای سالانه خود با کارت ملی کشانده است.

---------------------

بیشتر بخوانید:

پرش دلار و «صعود» به بالاترین نرخ؛ تا کجا؟

--------------------------------------------------------------------

خبرنگار روزنامه همشهری نیز در هفته اخیر در گزارشی نوشته بود که تنها کارت ملی کافی است تا خریداران دلار بتوانند با همراه داشتن حدود ۶۰ میلیون تومان پول نقد، سودی حدود چهار میلیون تومان به جیب بزنند.


بیشتر افرادی که در میدان فردوسی در صف‌های طولانی برای خرید دلار سهیمه‌ای خود بودند، قصد نگهداری آن را نداشتند و به محض خرید به دلالان می‌فروختند. نکته قابل توجه ادعای دلالان بود که برای خرید دلار تنها نیاز به کارت ملی افراد داشتند و با هزینه‌ای معادل ۵۰۰ هزار تومان کارت ملی برخی را اجاره می‌کردند و سهمیه ارزی آنها را می‌خریدند.

 

---------------------

بیشتر بخوانید:

آینده مبهم ایران با صعود دلار از ۳۰ هزار تومان!
----------------------------------------

در همین حال به نظر می‌رسد اتفاق مهمی در این مورد رخ داده است. آخرین پیگیری‌های وبسایت تجارت‌نیوز حاکی از این است که شرایط خرید دلار از صرافی ملی تغییراتی داشته و تنها کارت ملی کافی نیست. زمزمه این اتفاق در چند روز اخیر هم به گوش می‌رسید. با این اتفاق احتمالا متقاضیان در هفته جدید نتوانند به مانند چند روز گذشته تنها با کارت ملی خرید داشته باشند.

اما شرایط خرید دلار چگونه شده است و خریداران نیاز به چه مدارکی دارند؟

۱- اصل کارت ملی ( در صورت داشتن کارت ملی قدیمی ارائه کارت ملی به همراه شناسنامه و رسید ممهور ثبت احوال مبنی بر انجام مراحل تعویض کارت ملی قدیمی)

۲- کارت بانکی عضو شبکه شتاب به نام فرد خریدار برای خرید و شماره شبا به نام فرد فروشنده برای فروش

۳- شماره تلفن همراه ( سیم کارت) به نام فرد متقاضی

۴- تکمیل فرم‌های مربوطه و امضای آن ها در حضور متصدی صرافی

۵- بلیط- گذرنامه- ویزای معتبر(در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند)+ عوارض خروج از کشور

از نگاه خیلی از کارشناسان با اتفاقات چند روز اخیر ذخایر ارزی کشور متاثر خواهد شد اما بدون توجه به این موضوع به نوعی یارانه چند میلیونی خرید دلار توزیع شده و این اتفاق همزمان با افزایش قیمت دلار بوده است. در هفته اخیر قیمت دلار تا ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم افزایش یافت.

آیا با این تغییر ممکن است صف خرید دلار از صرافی ملی برچیده شود؟/

 


https://www.asianews.ir/u/4fm
اخبار مرتبط
در حالی که ماه های اخیر اخباری مبنی بر افزایس قابل توجه نرخ دلار و ورشکستگی اقتصادی متتشر شد، امروز نیز در پی افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های گذشته، قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید.
طبق قانون هر ایرانی سالانه می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد.
یک خبرگزاری معتبر آمریکایی نوشت آمریکا باید برای شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده باشد و از این رو احتمال درگیری آشکار با ایران در حال افزایش است.
بازار های هیجانی و نوسانات لحظه ای قیمت ها مهم ترین دغدغه مردم در سال های اخیر بوده است و برای ارزیابی این موضوع نخست باید بدانیم که چه میزان از نابسامانی های بازار داخلی را می توان گردن تحریم ها انداخت و آیا واقعا سیاست های دولت آمریکا تعیین کننده شرایط اقتصادی ما بوده است؟
با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است؛ از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد؛ در حالی که تولیدکنندگان برای آن‌که مشتریان خود را حفظ کنند و در بازار باقی بمانند از کیفیت و وزن محصولات خود کاستند!
در حالی که نرخ دلار طی یک ماه گذشته روندی صعودی را طی کرده و در بازار آزاد ۶ درصد رشد داشته است، امروز شنبه ۲۲ آبان با رشدی ۲۴۰ تومانی به ۲۸ هزار و ۷۴۰ تومان رسید که بالاترین نرخ دلار از اواخر آبان پارسال است.
قیمت دلار امروز؛ یکشنبه ۱۶ آبان در بازار آزاد ایران به ۲۸ هزار و ۵۰ تومان رسید که بالاترین رقم طی یک ماه گذشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید