صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۶ آذر ۱۴۰۰ / ۰۵:۴۶
کد خبر: 6889
گزارشگر: 213
۱۰۱۷
۰
۰
۶
کرونای جدید بسیار مسری و نگران کننده توصیف شد

سرایت «هولناک» سویه جدید کرونا به دلیل «تاج های پروتئینی»/کرونای جهش یافته «اومیکرون» نام گرفت

سرایت «هولناک» سویه جدید کرونا به دلیل «تاج های پروتئینی»/کرونای جهش یافته  «اومیکرون» نام گرفت
شورای مشورتی سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کووید-۱۹ که نخستین بار در آفریقایی شناسایی شد را در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده» قرار داد و آن را «اومیکرون» نامید.

به گزارش آسیانیوز، سویه جدید کرونا در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» قرار گرفت. سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کووید-۱۹ را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد.

------------------------

بیشتر بخوانید:

شیوع «کرونای تاجدار» با ۳۲ جهش پروتئینی‌

-----------------------------------------------------------

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کلیه پروازها از آفریقای جنوبی به مقصد این بلوک اروپایی را به طور موقت متوقف کرده‌اند.

شورای مشورتی سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کووید-۱۹ که نخستین بار در آفریقایی شناسایی شد را در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده» قرار داد و آن را «اومیکرون» نامید، که از حروف الفبای یونانی است.

اعلام روز جمعه این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد برای نخستین بار پس از چند ماه صورت می‌گیرد که این سازمان یک سویه دیگر کووید-۱۹ که نام آن را «دلتا» گذاشته‌اند را در همین ردیف طبقه‌بندی کرد. دلتا نیز از حروف یونانی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیوع گسترده این سویه جدید در نقاط مختلف جهان باعث توقف سفرهای هوایی و همچنین افت شدید در بازار شد و دانشمندان برای ارزیابی دقیق خطرات ناشی از آن، نشست اضطراری برگزار کردند.

 کارشناسان پزشکی، از جمله در سازمان بهداشت جهانی، پیشتر در مورد هرگونه «واکنش بیش از حد» قبل از درک بهتر از عملکرد این سویه جدید که منشا آن آفریقای جنوبی اعلام شده است، هشدار داده‌اند.

--------------------

بیشتر بدانید:

کارت واکسن «دیجیتال» را چگونه دریافت کنیم؟+لینک

----------------------------------------------------------

 در حال حاضر هیچ نشانه فوری از این که این سویه مسری‌تر از سویه‌های قبلی باشد یا منجر به بروز علائم شدیدتر بیماری در مبتلایان شود وجود ندارد؛ و به گفته متخصصان آفریقای جنوبی مانند دیگر سویه‌ها، مبتلایان گاه هیچ عوارضی ندارند.


در گزارش آسوشیتدپرس گفته شده است که با وجود تغییرات ژنتیکی در ویروس، هنوز مشخص نیست آیا سویه اومیکرون یک تهدید عمده، بیش از آنچه تاکنون انواع مختلف کووید-۱۹ داشته‌اند، متوجه سلامتی مردم در سراسر جهان کند.

با این حال، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کلیه پروازها از آفریقای جنوبی به مقصد این بلوک اروپایی را به طور موقت متوقف کرده‌اند. بازارهای سهام در آسیا، اروپا، و ایالات متحده نیز به همین ترتیب شاهد افت شدید شاخص‌ها بودند.

-------------------------

بیشتر بدانید:

سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس فقط پس از دو دوز واکسن!
--------------------------------------------------

دکتر آنتونی فاوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا در گفت‌وگویی که اخیر با شبکه خبری سی ان ان داشت گفت، ایالات متحده همچنان در حال تحقیق درباره این سویه جدید و موارد احتمالی ابتلا به آن در داخل کشور است.


اسرائیل، یکی از معدود کشورهای جهان که بیشترین نرخ ایمن‌سازی عمومی در برابر کووید-۱۹ را دارد، روز جمعه اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به امیکرون را در کشور شناسایی کرده است. فرد مبتلا از مالاوی بازگشته است.

این در حالی است که اولین موارد شناسایی‌شده ابتلا به این سویه سه مورد در بوتسوانا و پس از آن، شش مورد دیگر در آفریقای جنوبی و یک مورد در هنگ کنگ بود که مسافری بود که از آفریقای جنوبی بازمی‌گشت.

به‌طور کلی، جهش‌های تاج پروتئینی به ویروس‌ها اجازه می‌دهد تا سازگارتر و مسری‌تر شوند و توانایی بیشتری در فرار از مصونیت طبیعی و ناشی از واکسن داشته باشند.

به گفته دکتر تام پیکاک، ویروس‌شناس در دانشگاه امپریال کالج لندن، این سویه می‌تواند «واقعاً نگران‌کننده» باشد زیرا با ۳۲ جهش در تاج پروتئینی‌اش، می‌تواند به آسانی از دستگاه ایمنی بدن فرار کند و به افراد بیشتری سرایت کند.

او در توییتر نوشت این سویه باید «به‌دلیل مشخصات هولناک تاجش به‌شدت تحت نظر قرار گیرد» چرا که این ویژگی می‌تواند آن را از سایه سویه‌ها مسری‌تر کند.

او گفت: «سرایت به آسیا نشان می‌دهد که شیوع این سویه می‌تواند گسترده‌تر از تبعات آن به تنهایی باشد.»

«همچنین طول بسیار بلند این شاخه و تعداد فوق‌العاده بالای جهش‌های تاج پروتئینی حاکی از آن است که این سویه می‌تواند واقعا نگران کننده باشد (پیش‌بینی‌ می شود قادر به گریز از اکثر پادتن‌های مونوکلونال یا تک‌گونه شناخته‌شده باشد).»/

 


https://www.asianews.ir/u/4fx
اخبار مرتبط
دانشمندان هشدار دادند سویه قوی و جدیدی از کووید‌ـ‌۱۹ ظهور کرده و شیوه می یابد که تاج پروتئینی‌اش ۳۲ جهش داشته است.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه عادی انگاری کرونا در کشور زیاد شده است، گفت: محدودیت‌های هوشمند کرونایی از هفته آینده در کشور اجرا می‌شود.
غیر از اعلام محدودیت های جدید در خصوص جزییات واکسیناسیون ایرانی ها در سفر به کشور ترکیه، براساس آخرین اعلام ترکیه، تمام مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به این کشور باید در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز، در یکی از مراکز تاییدشده وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی ایران تست PCR داده باشند.
یک متخصص بیماری‌های غدد درون ریز گفت: در صورت ابتلا به ویژه برای بیمارانی که کنترل قند خون مناسبی ندارند، احتمال پیشرفت و شدت گرفتن بیماری و همچنین مرگ‌ومیر بیشتری وجود دارد باید در دریافت واکسن ملاحظاتی داشته باشند.
در حالی که هنوز از واکسن های معتبر و تایید شده جهان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ایران خبری نیست، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: افرادی که دریافت دُز سوم شامل حال آنها شود از سوی مرکز بهداشت فراخوان می‌شوند و می‌توانند یکی از انواع واکسن موجود در استان را دریافت کنند.
در حالی که بسیاری از هنرمندان و نخبه های صاحبنام کشور به دلیل نبود واکسن معتبر کرونا در ایران جان باخته اند، امروز ۱۵ آبان نیز کامبیز درم‌بخش، طراح و کاریکاتوریست مطرح ایرانی، در پی ابتلا به کرونا در تهران جان خود را از دست داد.
آخرین محموله واکسن وارداتی اسپوتنیک روسی بود که به کشور وارد شد و تا اطلاع ثانوی هیچ واکسنی به ایران وارد نخواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید