صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۷ آذر ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
کد خبر: 6910
گزارشگر: 213
۱۲۷۰
۰
۰
۰
طالبان از تامین معیشت مردم شانه خالی کرد

آخوند گفت مردم برای غذا و قحطی «دعا» کنند

آخوند گفت مردم برای غذا و قحطی «دعا» کنند
محمد حسن آخوند، مقام طالبان گفت مردم نباید در رابطه با بدتر شدن بحران اقتصادی کشور انگشت اتهام به سوی طالبان نشانه روند؛ باید برای مقابله با قحطی «دعا» بخوانند.

به گزارش آسیانیوز، نخست‌وزیر طالبان گفت وعده رزق ندادیم، مردم برای مقابله با قحطی دعا بخوانند

نخست‌وزیر طالبان در اولین سخنرانی خود که بصورت صوتی و به زبان پشتو منتشر شده است، در خصوص مشکلات اقتصادی این کشور گفت طالبان «رزق مردم» را وعده نداده و خداوند است که وعده‌ رزق می‌دهد.

محمد حسن آخوند روز شنبه ۶ آذرماه طی پیام صوتی نیم ساعته از حاکمیت طالبان بر کشور حمایت کرد و گفت مردم نباید در رابطه با بدتر شدن بحران اقتصادی کشور انگشت اتهام به سوی طالبان نشانه روند و برای مقابله با قحطی «دعا بخوانند»، چرا که به گفته او این یک «آزمایش الهی» است.

او همچنین مدعی شده است که بحران اقتصادی کشور میراث دولت «فاسد» گذشته است و طالبان در تلاش برای مبارزه با فساد مالی دولت گذشته و تامین امنیت کشور است.

آخوند گفت مشکلات اقتصادی و بیکاری از دولت قبلیِ تحت حمایت آمریکا آغاز شده و مردم افغانستان نباید به ادعاها علیه طالبان توجه کنند.

مقامات سازمان ملل در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده‌اند که میلیون‌ها افغانی در حال غرق شدن در باتلاق فقر هستند و سیستم بانکی کشور نیز احتمالا در چند ماه آینده دچار فروپاشی می‌شود.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل مردم افغانستان در ماه‌های اخیر با بدترین وضعیت قحطی طی دهه‌های گذشته مواجه شده و بسیاری از اهالی کشور قادر به تامین خوراک نیز نیستند.

وی همچنین فشارهای بین‌المللی برای تشکیل دولتی فراگیر را رد کرد و مدعی شد در دولت کنونی «همه اقوام و اقشار» حضور دارند.

اظهارات نخست وزیر طالبان در حالی مطرح شده است که حکومت این گروه تاکنون توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

طالبان سه ماه پیش در پی خروج نیروهای آمریکایی، کشور را تحت تسخیر قرار داد و برخلاف اظهارات اولیه، نه تنها تن به اجازه آزادی بیان و رسانه‌ها، همچنین تامین حقوق زنان و اقلیت‌ها نداد، بلکه گزارش‌های زیادی از شدت عمل نیروهای طالبان علیه رسانه‌ها و فعالین حقوق بشر، خصوصا زنان منتشر شده است.

آخوند در بخش دیگری از سخنرانی امروز خود گفت «اسلام تحصیل برای زنان و مردان را واجب کرده» و اظهار امیدواری کرد که زنان به تحصیل دسترسی داشته باشند.

طالبان در بیشتر ایالات کشور تاکنون اجازه ادامه تحصیل بالاتر از کلاس ششم برای دختران را نمی‌دهد و میلیون‌ها دختر از تحصیل محروم شده‌اند./

https://www.asianews.ir/u/4gr
اخبار مرتبط
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سخنرانی‌اش در سیزدهمین نشست آسیا و اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا، حکومت طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، اما تلاش می‌کند که مردم افغانستان را حمایت و از سقوط اقتصادی و اجتماعی در این کشور جلوگیری کند.»
از میان زنانی که در سه ماه اخیر در افغانستان اعتراضاتی داشته اند، شمار زیادی از آنان تعقیب شده‌اند و تماس‌ها و پیام‌های تهدید آمیز دریافت کرده‌اند و گروهی هم شکنجه و زندان را می گذرانند و حتی عده‌ای از آنان به قتل رسیده‌اند.
با ظهور طالبان تمامی منابع اقتصادی که حدود ۴۰ میلیون انسان از طریق آن تامین می‌شدند، به‌یک‌باره نابود شدند و سراسر کشور در فقر و ناامنی و قتل و به دنبال آن آدم ربایی و صدها خشونت دیگر قرار گرفت.
معاون آسیایی دیدبان حقوق بشر گفت شیوه‌نامه جدید طالبان برای رسانه‌ها در کنار تهدیدهای روز افزون خبرنگاران «نشان‌دهنده تلاش گسترده طالبان برای خاموش کردن انتقادها» و از بین رفتن فضا برای کار و فعالیت هنری زنان است.
مرد جوانی در تهران که در جریان مشاجره و به دلیل دفاع دوستش از طالبان، مرتکب قتل وی شده بود، با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافت.
طالبان می‌گوید در نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران شرکت نخواهد کرد؛ این در حالی است که با سقوط دولت پیشین افغانستان طالبان کم کم از تهران فاصله گرفته است.
یک خبرگزاری خارجی در گزارشی در حالی از درخواست مشترک تهران، مسکو و پکن برای همکاری با طالبان خبر داد که بسیاری از نخبگان و کارشناسان در داخل ایران مخالف ارتباط با طالبان هستند و بارها آن را اعلام کرده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید